Encyklopedia

description ET05

dodane 18.02.2008, godz. 21:22 przez zdjęcie profilowe użytkownika mike_1994 mike_1994; zmodyfikowane 23.12.2008, godz. 20:10 przez zdjęcie profilowe użytkownika mike_1994 mike_1994

121 ČD (ET05) jest normalnotorową, lokomotywa elektryczną, produkowaną przez zakłady Škody w Pilźnie w 1960 roku tylko i wyłącznie do prowadzenia pociągów towarowych.

Historia i konstrukcja

W 1960 roku w czeskim Pilźnie powstała pierwsza lokomotywa z serii 121 ČD w wyniku popytu na elektrowozy wyłącznie do obsługi pociągów towarowych. Seria lokomotyw 121 ČD jest połączeniem możliwości lokomotyw uniwersalnych 140 ČD (ET13) oraz 141 ČD (EU05). Zmieniono przełożenia, przez co prędkość elektrowozu spadła do 90 km/h, lecz została zwiększona moc pociągowa. Lokomotywa napędzana jest 4 silnikami prądu stałego 3 kV z rozruchem oporowym. Nad każdym wózkiem znajdują się 2 silniki. W 1960 roku na rynek czechosłowacki wydano łącznie 85 lokomotyw tej serii.

Eksploatacja

Lokomotywy serii 121 były używane wyłącznie w ruchu towarowym. Dzisiaj są one wycofywane z ruchu ze względu na wiek oraz stan techniczny. Pojedyncze egzemplarze stacjonują w lokomotywowni Ústí nad Labem, pomagając w manewrach lokomotywom serii 122 i 123.

ET05 w CTL Logistic

W 2004 roku Słowacja zaczęła sprzedaż używanych lokomotyw z serii 121. Jednym z polskich odbiorców okazał się Chem Trans Logistic, kupując 12 takich elektrowozów. Lokomotywy zostały poddane naprawie głównej połączone z rewizyjną w gdańskim Zakładzie Napraw Taboru Kolejowego. Po wyjechaniu z warsztatów otrzymały one oznaczenie ET05. Do dziś jeżdżą jeszcze w starych niebiesko-żółtych barwach CTL-u z numeracją w zakresie R001-R012.
na podstawie Wikipedii, Fotogalerii transportowej TWB, Strony Bluefish’a oraz informacji i pomocy Pawła Pieńkowskiego
opracował Michał Pilaszkiewicz
Zobacz też: Chem Trans Logistic

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat