Encyklopedia

description EU05

dodane 4.12.2007, godz. 22:33 przez zdjęcie profilowe użytkownika paki paki; zmodyfikowane 26.06.2010, godz. 17:16 przez zdjęcie profilowe użytkownika MQ MQ

Trochę historii
Pod koniec lat pięćdziesiątych postanowiono zelektryfikować linie kolejowe, co za tym idzie- zaprzestać produkcji parowozów oraz zacząć prace nad rozwojem lokomotyw spalinowych i elektrycznych. O ile z tymi pierwszymi nie było problemów, z trakcja elektryczna pozostawiała wiele do życzenia. PKP posiadała na stanie jedynie ET21 oraz lokomotywy sprowadzone zza granicy. Przeciągająca się dostawa nowych lokomotyw serii EU06 z Anglii zmusiła PKP do rozejrzenia się za innym źródłem elektrowozów. W 1961 roku postanowiono zakupić 30 sztuk elektrowozów typu E499.1 (w Polce oznaczone EU05) w czechosłowackich Zakładach im. Lenina w Pilznie. Tak zaczął się nowy rozdział w historii PKP.

Od świtu do zmierzchu, czyli 12 lat eksploatacji…

Elektrowozy serii EU05 trafiły do lokomotywowni Warszawa Odolany, Gliwice oraz Łódź Olechów. Mimo oznaczenia jako uniwersalne można było spotkać je wyłącznie w ruchu pasażerskim. Obsługiwały głównie połączenia Warszawa-Katowice oraz Warszawa-Poznań. W związku z przyspieszaniem ruchu pasażerskiego podjęto próby modernizacji elektrowozu EU05-29. W 1968 roku lokomotywa ta pokonała odcinek Konin- Spławie, osiągając prędkość 174 km/h. Do 1973 roku zmodernizowano pozostałe sprawne elektrowozy (poza trzema- EU05-09,12,19, które zostały ze złomowane z powodu uszkodzeń w wypadkach), zmieniając stopień przekładni z 84:37 na 77:44 (co spowodowało zwiększenie prędkości), barwy- z ciemno- i ciemnozielonego na pomarańczowy, a także oznaczenie na EP05.

Obecnie jedyną jednostką serii EU05 jest 022 (przebudowana z 022) stacjonująca w Krakowie Prokocimiu jako eksponat muzealny.
Hasło na podstawie http://www.psmkms.krakow.pl oraz http://www.kolej.pl opracował Marcin Pakulski