Encyklopedia

description EU44

dodane 25.01.2009, godz. 13:22 przez MarcinB; zmodyfikowane 24.06.2011, godz. 21:13 przez zdjęcie profilowe użytkownika MQ MQ

08.05.2010
Poprawa hasła na prośbę autora zdjęcie profilowe użytkownika djdark djdark
Początki Euro Sprintera sięgają roku 1992, kiedy to zbudowano pierwszy prototyp przeznaczony do badań testowych. Euro Sprinter wszedł do seryjnej produkcji w roku 1996. Produkowana jest w wersjach towarowych i uniwersalnych. ES64U4 jest najmłodszym produktem tej rodziny lokomotyw, a produkcję rozpoczęto w roku 2005. 2 września 2006 na trasie z Norymbergii do Ingolstadt (Kinding–Allersberg) , Taurus pobił światowy rekord prędkości i w drugim testowym przejeździe, uzyskał prędkość 357 km/h (była to lokomotywa Austriackich Kolei ÖBB o oznaczeniu 1216 050-5). Do dnia dzisiejszego Taurus pozostaje najszybszą lokomotywą produkowaną na świecie.

Pierwsze próby wprowadzenia nowoczesnych , wielo systemowych lokomotyw, które mogły mogłyby zastąpić starsze konstrukcje, PKP podjęła już w roku 1996. Zamówiono wtedy 46 sztuk EU11 we wrocławskich zakładach Adtranz – Pafawag. Niestety, kłopoty finansowe sprawiły, że polski przewoźnik zrezygnował ostatecznie z odbioru tych lokomotyw. Wraz z planowaną ekspansją na rynek polski zagranicznych przewoźników , oraz z chęcią poprawy komfortu i czasu przejazdów, w roku 2008 spółka PKP IC podjęła decyzję o zakupie 10 sztuk lokomotyw z serii ES64U4 „Taurus”. W połowie listopada 2008 roku pierwszy egzemplarz dotarł do Polski, a oficjalna prezentacja odbyła się w Warszawie 10 grudnia. W Polsce lokomotywa ta otrzymała oznaczenie EU44, a internauci w głosowaniu wybrali nazwę „Husarz”. W najbliższych miesiącach Husarz, będzie przechodzić testy na torze doświadczalnym w Żmigrodzie. Mają one na celu wydanie homologacji na poruszanie się lokomotywy po polskich torach. Według PKP IC, do służby liniowej, pierwszy egzemplarz wejdzie najprawdopodobniej w połowie 2009 roku. Pozostałe 9 sztuk EU44 ma być dostarczone do końca 2010. Lokomotywy zakupiono z myślą o obsłudze linii Berlin-Warszawa-Express oraz expresów do Wiednia.

EU44 jest lokomotywą cztero systemową (3 kV DC; 1,5 kV DC; 15 kV AC 16,7 Hz; 25 kV AC 50 Hz) i tym samym, może poruszać się po torach całej Europy. Napędzają ją cztery, trójfazowe silniki asynchroniczne, a napęd jest realizowany przez przetwornice trakcyjne oparte o tranzystory IGBT. Odbiór zasilania z sieci zapewniają cztery połówkowe odbieraki, mocowane po dwa na końcach, lokomotywy. Odbieraki skrajne przeznaczone są do sieci AC, natomiast wewnętrzne do sieci DC. Taurus posiada możliwość łączenie go w trakcję ukrotnioną. Pudło Taurusa spoczywa na dwóch wózkach jezdnych w układzie osi Bo’Bo’. Poza usprężynowaniem wózka , zastosowano również usprężynowanie pudła lokomotywy. Skuteczne hamowanie zapewniają elektronicznie sterowane hamulce elektro-pneumatyczne z wentylowanymi tarczami hamulcowymi. Napęd jest sterowany i kontrolowany przez mikroprocesorowy system SIBAS 32. ES64U4 jest produkowana w wielu wariantach, uzależnionych od specyfikacji zamówienia. Poszczególne wersje mogą się różnić wyglądem zewnętrznym lokomotywy (np. układ drzwi) oraz budową urządzeń sterujących i napędowych.

EU44 to wielosystemowa lokomotywa elektryczna produkowana przez zakłady Siemens AG. Jest to kolejna wersja lokomotyw z serii ES64 znanych, jako Eurosprinter. Początki tych lokomotyw sięgają roku 1992, kiedy to zbudowano pierwszy prototyp przeznaczony do badań testowych. Eurosprinter wszedł do seryjnej produkcji w roku 1996 i produkowany jest w wersjach towarowych i uniwersalnych.
ES64U4 (Taurus) jest najmłodszym produktem tej rodziny lokomotyw, a produkcję rozpoczęto w roku 2005. 2 września 2006 na trasie z Norymbergii do Ingolstadt (Kinding –Allersberg) , Taurus pobił światowy rekord prędkości i w drugim testowym przejeździe, uzyskał prędkość 357 km/h (była to lokomotywa Austriackich Kolei ÖBB o oznaczeniu 1216 050-5). Do dnia dzisiejszego Taurus pozostaje najszybszą lokomotywą produkowaną na świecie.

Pierwsze próby wprowadzenia nowoczesnych , wielosystemowych lokomotyw, które mogłyby zastąpić starsze konstrukcje, PKP podjęła już w roku 1996, kiedy to zamówiono 46 sztuk EU11 we wrocławskich zakładach Adtranz – Pafawag. Niestety, kłopoty finansowe sprawiły, że polski przewoźnik zrezygnował ostatecznie z odbioru tych lokomotyw. Wraz z planowaną ekspansją na rynek polski zagranicznych przewoźników , oraz z chęcią poprawy komfortu i czasów przejazdu na zmodernizowanych trasach, w roku 2008 spółka PKP IC podjęła decyzję o zakupie 10 sztuk lokomotyw z serii ES64U4 „Taurus”. W połowie listopada 2008 roku pierwszy egzemplarz dotarł do Polski, a oficjalna prezentacja odbyła się w Warszawie 10 grudnia. W Polsce lokomotywa ta otrzymała oznaczenie EU44, a internauci w głosowaniu wybrali nazwę „Husarz”. Po kilkumiesięcznych testach na torze doświadczalnym w Żmigrodzie, oraz na szlakach kolejowych, 6 października 2009 roku, UTK wydało świadectwo dopuszczenia do eksploatacji dla EU44. W styczniu 2010 PKP IC odebrało kolejne dwie lokomotywy i na dzień dzisiejszy dysponuje czterema tego typu maszynami. Pozostałe sześć sztuk ma być dostarczone do końca roku 2010. Lokomotywy zakupiono z myślą o obsłudze linii Berlin-Warszawa-Express oraz expresów do Wiednia. W czasie testów, które odbyły się w dniach 26-28 maja 2009 roku na CMK, pomiędzy Psarami a Górą Włodowską, lokomotywa osiągnęła prędkość 235km/h. Pobity został tym samym dotychczasowy, nieoficjalny rekord Polski, który wynosił 222km/h i należał do EU11.

EU44 jest lokomotywą cztero systemową (3 kV DC; 1,5 kV DC; 15 kV AC 16,7 Hz; 25 kV AC 50 Hz) i tym samym, może poruszać się po torach całej Europy. W lokomotywach Husarz system 1,5 kV DC (używany we Francji, i nieużywany przez PKP IC), został zablokowany przez oprogramowanie. Napędzają ją cztery, trójfazowe silniki asynchroniczne, a napęd jest realizowany przez przetwornice trakcyjne oparte o tranzystory IGBT. Odbiór zasilania z sieci zapewniają cztery połówkowe odbieraki, mocowane po dwa na końcach, lokomotywy. Odbieraki skrajne przeznaczone są do sieci AC, natomiast wewnętrzne do sieci DC. Taurus posiada możliwość łączenia go w trakcję ukrotnioną. Pudło Taurusa spoczywa na dwóch wózkach jezdnych w układzie osi Bo’Bo’. Poza usprężynowaniem wózka , zastosowano również usprężynowanie pudła lokomotywy. Skuteczne hamowanie zapewniają elektronicznie sterowane hamulce elektro-pneumatyczne z wentylowanymi tarczami hamulcowymi. Napęd jest sterowany i kontrolowany przez mikroprocesorowy system SIBAS 32. ES64U4 jest produkowana w wielu wariantach, uzależnionych od specyfikacji zamówienia. Poszczególne wersje mogą się różnić wyglądem zewnętrznym lokomotywy (np. układ drzwi) oraz budową urządzeń sterujących i napędowych.
na podstawie: www.wikipedia.org, www.inforail.pl, www.br146.de, www.transportszynowy.pl opracował Mr_Reaper
Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.