Encyklopedia
Oznaczenia polskich parowozów
dodane przez kapil; zmodyfikowane przez Mareczek
System oznaczania parowozów normalnotorowych określa rozporządzenie Ministra Kolei Żelaznych (MKŻ) z dnia 31 listopada 1922 roku, które obowiązuje do dziś.
Pierwsza litera oznacza rodzaj parowozu:
O - osobowy
P - pospieszny
T - towarowy
Druga duża litera K (kusy, krótki) oznacza tendrzak.
Druga lub trzecia mała litera oznacza układ osi.
Liczby na końcu oznaczają:
1-10 - parowóz pochodzenia niemieckiego,
11-19 - parowóz pochodzenia austriackiego,
20-99 - parowóz pochodzenia polskiego (liczba oznacza rok zatwierdzenia konstrukcji),
100-200 - parowozy innego pochodzenia, dostarczone do PKP do II wojny światowej,
>200 - parowozy innego pochodzenia, otrzymane przez PKP po II wojnie światowej.
Oznaczenia parowozów wąskotorowych reguluje instrukcja WM-11.
Pierwsza litera oznacza:
P - parowóz z tendrem doczepnym,
T - parowóz tendrzak.
Druga litera oznacza układ osi napędnych
y - 3 osie,
x - 4 osie,
z - 5 osi,
brak litery - dwie osie napędne.
Druga lub trzecia litera oznacza liczbę osi tocznych.
Układ osi lokomotywy był istotną cechą zwłaszcza parowozów, gdzie występowało ich największe zróżnicowanie. Na oznaczenie poszczególnych układów osi, które ułatwiają klasyfikację lokomotyw, stosowane są odpowiednie oznaczenia cyfrowo-literowe.
Układ osi:
O - osie napędowe,
o - osie toczne.
Oznaczenie francuskie - kolejne cyfry oznaczają liczbę osi w grupach. Brak osi w grupie oznacza się 0.
Oznaczenie niemieckie:
cyfra - liczba osi tocznych,
duża litera - liczba osi napędowych,
' - prowadzące osie ruchome.
Pierwsza litera oznacza rodzaj parowozu:
Druga duża litera K (kusy, krótki) oznacza tendrzak.
Druga lub trzecia mała litera oznacza układ osi.
Liczby na końcu oznaczają:
Oznaczenia parowozów wąskotorowych reguluje instrukcja WM-11.
Pierwsza litera oznacza:
Druga litera oznacza układ osi napędnych
Druga lub trzecia litera oznacza liczbę osi tocznych.
Układ osi lokomotywy był istotną cechą zwłaszcza parowozów, gdzie występowało ich największe zróżnicowanie. Na oznaczenie poszczególnych układów osi, które ułatwiają klasyfikację lokomotyw, stosowane są odpowiednie oznaczenia cyfrowo-literowe.
Układ osi:
Oznaczenie francuskie - kolejne cyfry oznaczają liczbę osi w grupach. Brak osi w grupie oznacza się 0.
Oznaczenie niemieckie:
układ osi | oznaczenie francuskie | oznaczenie niemieckie | oznaczenie polskie |
o O o | 1-1-1 | 1A1 | a |
OO | 0-2-0 | B | b |
o OO | 1-2-0 | 1'B | c |
oo OO | 2-2-0 | 2'B | d |
o OO o | 1-2-1 | 1'B1' | e |
oo OO o | 2-2-1 | 2'B1' | f |
oo OO oo | 2-2-2 | 2'B2' | g |
OOO | 0-3-0 | C | h |
o OOO | 1-3-0 | 1'C | i |
oo OOO | 2-3-0 | 2'C | k |
o OOO o | 1-3-1 | 1'C1 | l |
oo OOO o | 2-3-1 | 2'C1 | m |
o OOO oo | 1-3-2 | 1'C2' | n |
oo OOO oo | 2-3-2 | 2'C2' | o |
OOOO | 0-4-0 | D | p |
o OOOO | 1-4-0 | 1'D | r |
oo OOOO | 2-4-0 | 2'D | s |
o OOOO o | 1-4-1 | 1'D1' | t |
oo OOOO o | 2-4-1 | 2'D1' | u |
OOOOO | 0-5-0 | E | w |
o OOOOO | 1-5-0 | 1'E | y |
o OOOOO o | 1-5-1 | 1'E1' | z |
na podstawie Encyklopedii kolejnictwa i Wikipedii
opracował kapil
opracował kapil