Encyklopedia

Pm1

dodane przez kajetansz; zmodyfikowane przez Mareczek

Pm1 to stosowane na PKP oznaczenie niemieckiej pospiesznej lokomotywy BR01, co do obecności jedynej sztuki w polskich kolejach zdania są podzielone.

Po zakończeniu I wojny światowej Republika Weimarska w 1925 roku postanowiła ujednolicić oznaczenie i budowę lokomotyw dla całych Niemiec. Dlatego też w 1926 roku wyprodukowano pierwszą lokomotywę serii 01, by do końca 1938 roku szeregi niemieckich kolei zasilić flotą 231 egzemplarzy tych parowozów do ruchu pospiesznego. Była to lokomotywa dwucylindrowa. Ze względu na 20-tonowy nacisk parowozu na oś oraz długości (parowóz nie mieścił się na niektórych obrotnicach), dopiero na początku lat 30-tych XX wieku lokomotywy parowe BR01 stała się głównymi parowozami pospiesznych pociągów w Niemczech. W latach 1937 - 1942 dostarczono jeszcze 10 kolejnych egzemplarzy lokomotyw BR01, powstałych z zamienienia czterech cylindrów, jakie posiadały lokomotywy BR02 na 2.

Prędkość maksymalna lokomotyw BR01 była ograniczona do 120 km/h, ale po zwiększeniu średnicy kół przedniego wózka z 850 mm do 1000 mm i wzmocnieniu hamulców prędkość maksymalna mogła być na poziomie 130 km/h. W przeciwieństwie do wielu wcześniejszych niemieckich lokomotyw parowych parowozy BR01 wyposażone w duże wiatrownice za którymi na kotle umieszczono skraplacz.

Tender parowozów BR01 mieścił w sobie 10 ton węgla kamiennego, oraz w zależności od wersji 30 (2'2'T30), 32 (2'2'T32) bądź 34 metry sześcienne wody (2'2'T34). Pierwsze 10 sztuk wyposażono w tendry o pojemności wody liczącej 30 metrów sześciennych, ze względu na krótkie obrotnice w lokomotywowniach. Tendry o tej pojemności można było spotkać tam gdzie są potrzebne m .in. w ruchu granicznym na granicy niemiecko-holenderskiej. Standardem były natomiast tendry o pojemności wody liczącej 32 metry sześcienne. W lokomotywach BR01 można było spotkać tendry o pojemności 34 metrów sześciennych wody, które pochodziły często z fabrycznie nowych parowozów BR44 (oznaczenie na PKP to Ty4).

W Polsce po drugiej wojnie światowej mógł znaleźć się jeden parowóz tej serii i został oznaczony jako Pm1, jednak po dokładniejszej analizie wozu okazało się, że jest to maszyna BR03 (Pm2). Parowóz ten został wycofany z eksploatacji w 1951 roku. Na terenie RFN parowozy te służyły do 1973 roku, a w NRD wycofano je dziesięć lat później. Parowozy w stanie kompletnie nie zmienionym przez 50 lat, obsługiwały planowy ruch na trasie Berlin - Drezno i dopiero po przybyciu radzieckich lokomotyw "Ludmił" T?109 (oznaczonej w NRD jako BR132, a po 1992 roku jako BR232) można było przesunąć te parowozy na inne trasy.
na podstawie Wikipedia.de
opracował Kajetan Szmuciński
Producent:
AEG, Schwarzkopf, Borsig, Henschel, Hohenzollern, Krupp
Długość z tendrem:
23,94 m
Wysokość:
4,55 m
Układ osi:
2-3-1
Średnica kół:
850 mm (toczne przednie w 110 egzemplarzach),
1000 mm (toczne przednie w 120 egzemplarzach),
2 000 mm (napędowe),
1 250 mm (toczne tylne)
Masa służbowa z tendrem:
108 900 kg
Prędkość maksymalna:
120/130 km/h
Ilosć węgla w tendrze:
10 000
Ilosć wody w tendrze:
30/32/34 m3
Lata produkcji:
1926-1938