Encyklopedia

Posterunek odgałęźny

dodane przez Lukasy; zmodyfikowane przez Mareczek

Posterunek odgałęźny jest to posterunek zapowiadawczy, który bierze udział w zapowiadaniu (prowadzeniu ruchu) wszystkich pociągów, które kursują po szlakach przyległych do danego posterunku. Posterunek odgałęźny nie jest stacją, nie ma na nim miejsca do odprawy podróżnych. Jest urządzany poza stacją w miejscu odgałęzienia się łącznicy lub linii, a także przy przejściu szlaku dwutorowego w jednotorowy i odwrotnie.

Posterunki odgałęźne wyposażone są zazwyczaj jedynie w jedną pare semaforów i są to semafory wjazdowe. Stacja dla porównania posiada zarówno semafory wjazdowe jak i wyjazdowe. Oznacza to, że pociąg po otrzymaniu na semaforze sygnału zezwalającego na jazdę, wjeżdza od razu na rozjazdy kierujące go na odpowiedni szlak. Ponadto na posterunkach odgałęźnych jest całkowity zakaz wykonywania manewrów, a przyjmowanie pojazdów pomocniczych wiąże się z wprowadzeniem telefonicznego zapowiadania pociągów w przód (do następnego posterunku zapowiadawczego), oraz w tył (do poprzedniego posterunku zapowiadawczego). Jeżeli nie mamy możliwości ustawienia pojazdu takiego w miejscu bezpiecznym musimy liczyć się nawet z zamknięciem dla postoju takiego pojazdu toru szlakowego.

Posterunki odgałęźne na terenie Szczecina

  • Szczecin Dąbie SDC,
  • Dziewoklicz (wcześniej Szczecin Dziewoklicz),
  • Szczecin Port Centralny SPA z torami grupy P - O,
  • Szczecin Port Centralny SPB z torami grupy P,
  • Regalica,
  • Wstowo (wcześniej Szczecin Wstowo),
  • Szczecin Zdroje.
    na podstawie wiedzy własnej
    opracował Łukasz Zawadzki, ISDR_Xav i Marcin Kubiak