Encyklopedia

description Przejazdy i przejścia kolejowe

dodane 26.03.2007, godz. 22:26 przez zdjęcie profilowe użytkownika Wojtek Wojtek; zmodyfikowane 23.11.2007, godz. 1:02 przez zdjęcie profilowe użytkownika Mareczek Mareczek

Przejazd kolejowy to jednopoziomowe skrzyżowanie toru kolejowego z drogą, natomiast przejście kolejowe to skrzyżowanie toru z chodnikiem. Umożliwiają one bezpieczne przekraczanie linii kolejowych.

Przejazdy kolejowe dzielą się na:
  • strzeżone - mogą być sterowane przez dróżnika przejazdowego lub pracownika nastawni,
  • niestrzeżone,
    lub na:
  • jednotorowe,
  • wielotorowe.

    Wyróżnia się 6 kategorii przejazdów i przejść, których w kraju łącznie jest 14377:

  • kategoria A (2938) - przejazdy i przejścia wyposażone w rogatki, sterowane są z miejsca lub odległości. Zamykają całą szerokość chodnika lub jezdni, mogą dodatkowo posiadać sygnalizację świetlną. Stosowane są na najbardziej obciążonych liniach i drogach.
  • kategoria B (470) - posiadają samoczynną sygnalizację świetlną i półrogatki, zamykany jest tylko prawy pas ruchu. Znajdują się one na mało obciążonych liniach, na których nie ma potrzeby wyznaczania pracownika do strzeżenia przejazdu.
  • kategoria C (1295) - są to przejazdy, które nie posiadają rogatek. Znajduje się tam tylko i wyłącznie sygnalizacja świetlna samoczynna lub obsługiwana przez pracownika. Stosowane są na drogach o niewielkim ruchu.
  • kategoria D (8476) - nie posiadają sygnalizacji świetlnej ani rogatek. Oznaczone są tylko znakami drogowymi. Znajdują się w miejscach niewielkim natężeniu ruchu i dobrej widoczności.
  • kategoria E - przejścia kolejowe wyposażone w barierki i konstrukcje. Barierki te prowadzą przechodnia tak, aby sprawdził czy w obu kierunkach nie widać jadącego pojazdu szynowego.
  • kategoria F - przejazdy i przejścia niepubliczne, zamknięte dla ruchu. Otwierane na życzenie kierującego.

    W dniu dzisiejszym na drogach i liniach kolejowych o dużym natężeniu ruchu buduję się wiadukty.
    na podstawie Wikipedii i PKP Polskie Linie Kolejowe
    opracowali Wojtek i Marek Pawlukowicz