Encyklopedia

Pt47

dodane przez wojtazz; zmodyfikowane przez Mareczek

Na podstawie przedwojennej dokumentacji lokomotywy serii Pt31, w 1948 roku podjęto produkcję parowozów pospiesznych serii Pt47. W stosunku do pierwowzoru wprowadzono tylko niewielkie zmiany. Zastosowano stalową skrzynię ogniową z rurami cyrkulacyjnymi, wprowadzono zmodyfikowaną armaturę, nieznacznie przekonstruowano kocioł. Również sylwetka parowozu uległa zmianie: zastosowano zamkniętą budkę, prostokątne wiatrownice, piasecznicę i zbieralnik pary umieszczono we wspólnej otulinie. Większość lokomotyw wyposażono w tendry typu niemieckiego od parowozów Ty4, przystosowane do zamkniętej budki i o podwyższonej skrzyni węglowej, oznaczone serią 34D48. Pierwsze lokomotywy skierowano do MD Łódź Kaliska, następne do Poznania, Wrocławia, Piotrkowa. Parowozy serii Pt47 stacjonowały we wszystkich DOKP i na początku lat 50. przejęły niemal wszystkie ważniejsze relacje w ruchu dalekobieżnym.

zdjęcie
Pt47-112 na terenie wolsztyńskiej parowozowni
Od 1949 roku nowobudowane parowozy Pt47 (połowa serii) były wyposażone w tendry 34D48 o znacznie większej pojemności skrzyni węglowej. Ich producentem był „Pafawag” we Wrocławiu. W latach 1953-1961 ponad 100 lokomotyw wyposażono w stokery, zmieniając oznaczenia tendrów na 26D48, później 27D48. W latach 70. tendry wyposażono w nowe ujednolicone wózki na łożyskach tocznych; niemieckie tendry z tymi wózkami oznakowano serią 34D74 i 27D74, tendry adaptowane od parowozów Pt31 – serią 32D74. Parowozy Pt47 obsługiwały ciężkie pociągi pasażerskie do połowy lat 50., a na niektórych trasach (np. Kędzierzyn-Kłodzko/Legnica, Tomaszów - Skarżysko-Przeworsk/Rzeszów/Dębica, Legnica - Forst ,Olsztyn-Ełk) jeszcze w drugiej połowie lat 80. Na innych odcinkach prowadziły miejscowe pociągi osobowe. Ostatni z nich, Pt47-13 wycofano z ruchu 30. października 1988 roku w Rozwadowie. Kilkanaście maszyn pozostawiono jako obiekty muzealne, trzy (Pt47-28,65,112) jako czynne.
na podstawie Paweł Terczyński; "Atlas parowozów" i źródeł własnych
opracował Wojciech Nowotniak
Producent:
Fablok, HCP
Długość z tendrem:
23,835 m
Wysokość:
4,57 m
Układ osi:
1-4-1
Średnica kół:
1850 mm (napędnych), 1000 mm i 1200 mm (toczne)
Masa służbowa z tendrem:
182 100 kg
Prędkość maksymalna:
110 km/h
Tender:
27D48
Ilosć węgla w tendrze:
17 000 kg
Ilosć wody w tendrze:
33 m3
Lata produkcji:
1948-1951

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat