Encyklopedia

description SM02

dodane 27.01.2008, godz. 13:46 przez zdjęcie profilowe użytkownika Mario Mario; zmodyfikowane 19.03.2008, godz. 21:02 przez zdjęcie profilowe użytkownika Mareczek Mareczek

Po II wojnie światowej związku z rozbudową dużego przemysłu w Polsce wzrosło zapotrzebowanie małych lokomotyw, które były przeznaczone do obsługi bocznic kolejowych. Tak więc fabryka lokomotyw im. F. Dzierżyńskiego w Chrzanowie podjęło decyzję rozpoczęcia budowy lokomotyw spalinowych serii Ls40 (SM02) o mocy 44 KM. Projekt tejże lokomotywy powstał w 1947 roku i stanowi rozwinięcie rozwiązań znanej niemieckiej lokomotywy OMZ112 produkowane w latach międzywojennym. W latach 1952-1961 w pięciu kolejnych seriach powstało 581 lokomotyw.

Eksploatacja

Eksploatacja najmniejszej lokomotywy szybko ujawniła, że silniki S64 o mocy 44 KM są za słabe. Wobec tego w ostatnich seriach znajdziemy już silniki o mocy 75 KM oznaczone jako S324. Podczas remontów lokomotyw starszej serii otrzymały one także nowe silniki o większej mocy. Spalinowa lokomotywa wykorzystywana była przede wszystkim dla przemysłu do obsługi bocznic kolejowych. Kilkanaście pojazdów pojawiło się również w PKP. Wykorzystywane były na terenach lokomotywowni, wagonowni oraz różnych zakładów zaplecza technicznego. Przez Polskie Koleje Państwowe oznaczone były jako SM02.

Teraźniejszość

Obecnie w eksploatacji pozostają nieliczne pojazdy serii Ls40. Większość pojazdów została ze złomowana. Nowe życie w swojej historii została lokomotywa Ls40-4572, która w dniu 30 czerwca 1995 roku dotarła do parowozowni w Skierniewicach. Po kilku miesiącach pracy dzięki członkom PSMK przeszła renowację. Lokomotywa ta jest pierwszą w Polsce czynną lokomotywą zachowaną do celów muzealnych.
na podstawie Fundacji Otwartego Muzeum Techniki
opracował Mariusz Belko