Encyklopedia

SM02

dodane przez Mario; zmodyfikowane przez Mareczek

Po II wojnie światowej związku z rozbudową dużego przemysłu w Polsce wzrosło zapotrzebowanie małych lokomotyw, które były przeznaczone do obsługi bocznic kolejowych. Tak więc fabryka lokomotyw im. F. Dzierżyńskiego w Chrzanowie podjęło decyzję rozpoczęcia budowy lokomotyw spalinowych serii Ls40 (SM02) o mocy 44 KM. Projekt tejże lokomotywy powstał w 1947 roku i stanowi rozwinięcie rozwiązań znanej niemieckiej lokomotywy OMZ112 produkowane w latach międzywojennym. W latach 1952-1961 w pięciu kolejnych seriach powstało 581 lokomotyw.

Eksploatacja

Eksploatacja najmniejszej lokomotywy szybko ujawniła, że silniki S64 o mocy 44 KM są za słabe. Wobec tego w ostatnich seriach znajdziemy już silniki o mocy 75 KM oznaczone jako S324. Podczas remontów lokomotyw starszej serii otrzymały one także nowe silniki o większej mocy. Spalinowa lokomotywa wykorzystywana była przede wszystkim dla przemysłu do obsługi bocznic kolejowych. Kilkanaście pojazdów pojawiło się również w PKP. Wykorzystywane były na terenach lokomotywowni, wagonowni oraz różnych zakładów zaplecza technicznego. Przez Polskie Koleje Państwowe oznaczone były jako SM02.

Teraźniejszość

Obecnie w eksploatacji pozostają nieliczne pojazdy serii Ls40. Większość pojazdów została ze złomowana. Nowe życie w swojej historii została lokomotywa Ls40-4572, która w dniu 30 czerwca 1995 roku dotarła do parowozowni w Skierniewicach. Po kilku miesiącach pracy dzięki członkom PSMK przeszła renowację. Lokomotywa ta jest pierwszą w Polsce czynną lokomotywą zachowaną do celów muzealnych.
na podstawie Fundacji Otwartego Muzeum Techniki
opracował Mariusz Belko
Producent:
Fablok
Długość ze zderzakami:
6 m
Szerokość:
2,55 m
Wysokość:
3,01 m
Układ osi:
B
Średnica kół:
850 mm
Masa służbowa:
15 800 kg
Sterowanie:
indywidualne
Prędkość maksymalna:
11 km/h
Silnik:
S64L / S324HL
Moc znamionowa:
40 KM / 75 KM
Rodzaj przekładni:
mechaniczna
Lata produkcji:
1952-1961