Encyklopedia

SP32

dodane przez wojtazz; zmodyfikowane przez Mareczek

Lokomotywy SP32 zostały skonstruowane na zamówienie PKP z przeznaczeniem do obsługi lekkiego ruchu pasażerskiego. Pojazd miał pewne cechy nowoczesności: m. In. prądnicę główną prądu przemiennego, hamulec elektrodynamiczny. Pierwotnie przewidywano serię SP49, gdyż lokomotywy miały mieć sterowanie wielokrotne. Dwa prototypowe egzemplarze wykonano w 1985 roku, produkcja seryjna została podjęta w roku następnym po dokonaniu szeregu zmian konstrukcyjnych. Pomimo to lokomotywy SP32 okazały się szczególnie awaryjne i kontrakt opiewający na dostawę 200 egzemplarzy nie został w całości zrealizowany. PKP zakupiły 150 pojazdów. Lokomotywy SP32-151 i 152 przejęte przez ZNTK Piła zostały zamienione z prototypami, w ramach napraw głównych tych ostatnich, otrzymując ich numery inwentarzowe (SP32-001 i 002). Lokomotywa została wyposażona w instalację ogrzewania 3kV zasilaną z prądnicy ogrzewczej o mocy 300kW.

Zmodernizowana SP32

W związku z dużą ilością uszkodzeń silników spalinowych, występujących w lokomotywach SP32 podjęto decyzję o ich wymianie na silniki nowego typu. Kilka lokomotyw (SP32-073,096,147,148,149) ma zamontowane silniki również produkcji rumuńskiej, jednak wykonanych na licencji firmy MTU typu 12V396TC12 o tej samej mocy co silnik oryginalny. Większy zakres modernizacji dotyczy następnej grupy pojazdów i obejmuje: zabudowę silnika produkcji MTU typu 12V396TC14 z elektronicznym regulatorem sterowanym mikroprocesorowo, wyposażenie w układy diagnostyki pokładowej i stacjonarnej, montaż ergonomicznych pulpitów, instalacji gaśniczej i reflektorów halogenowych. Przebudowa była realizowana na zlecenie Energetycznego Towarzystwa Finansowo-Leasingowego ENERGO-UTECH S.A., a pojazdy mają nowe numery inwentarzowe od 201 wzwyż.
Na podstawie danych własnych i „Atlasu Lokomotyw” Pawła Terczyńskiego opracował Wojciech Nowotniak
Producent:
FAUR
Długość ze zderzakami:
16 m
Szerokość:
3,1 m
Wysokość:
4,22 m
Układ osi:
Bo'Bo'
Średnica kół:
1100 mm
Masa służbowa:
74 400 kg
Sterowanie:
indywidualne
Prędkość maksymalna:
100 km/h
Silnik:
M820SR (12V396TC14)
Moc znamionowa:
957 (1015) kW
Rodzaj przekładni:
elektryczna, AC/DC
Lata produkcji:
1985-1991
Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.