Encyklopedia

SP42

dodane przez Jacek; zmodyfikowane przez Mareczek

SP42 to pokrewna wersja popularnej "stonki" - SM42, której projekt powstał na podstawie programu modernizacji obsługi trakcyjnej PKP. Główne plany przewidywały objęcie ruchu towarowego na liniach niezelektryfikowanych przez ST43 i ST44, zaś dalekobieżne przewozy pasażerskie miały być oparte na lokomotywach SU45 i SU46. Ostatnią kwestią pozostawał lokalny ruch pociągów osobowych, które wówczas były jeszcze prowadzone przez lokomotywy parowe. Z tym właśnie przeznaczeniem rozpoczęto produkcję popularnych "kociołków".

Pierwsze pojazdy, które stacjonowały m.in. we Wrocławiu i Legnicy rozpoczęły służbę w 1970 roku. Do 1979 roku z chrzanowskiego Fabloku wyjechało 269 sztuk SP42, w których zastosowano silnik typu a8C22 o moc 590 kW. Kotły parowe typu WB5 były produkowane w Zakładach Przemysłowych w Brzegu.

Na dzień dzisiejszy wiele pojazdów zostało przebudowanych na serię SU42, wyposażoną w ogrzewanie elektryczne. Na Pomorzu Zachodnim ostatecznie zakończyły służbę wiosną 2005 obsługując pociągi osobowe na trasie Goleniów - Kołobrzeg. Kilka lat wcześniej kursowały też do Kalisza Pomorskiego i Pyrzyc. Obecnie "umierają" z boku szczecińskiej lokomotywowni w Porcie Centralnym.
na podstawie Wikipedii i Chester Home Page
opracował Jacek Kurek
Producent:
Fablok
Długość ze zderzakami:
14,24 m
Szerokość:
3,173 m
Wysokość:
4,4 m
Układ osi:
Bo'Bo'
Średnica kół:
1100 mm
Masa służbowa:
69 300 kg
Sterowanie:
indywidualne lub ukrotnione
Prędkość maksymalna:
90 km/h
Silnik:
a8C22
Moc znamionowa:
590 kW
Rodzaj przekładni:
elektryczna
Lata produkcji:
1970-1978
Zobacz też: SM42SU42

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat