Encyklopedia

Stacja kolejowa

dodane przez Lukasy; zmodyfikowane przez Mareczek

Stacją kolejową nazywamy posterunek ruchu zapowiadawczy. Na stacji pociągi mogą rozpoczynać lub kończyć bieg, wyprzedzać się, krzyżować i zmieniać kierunek jazdy. Na stacji może mieć także miejsce załadunek i rozładunek towarów, a także odprawa podróżnych.

Pod względem pracy przewozów rozróżniamy stacje:
  • osobowe,
  • towarowe,
  • osobowo-towarowe.

    Innym rodzajem podziału może być podział w zależności od pracy techniczno-ruchowej i wtedy rozróżniamy następujące typy stacji:
  • rozrządowe,
  • ładunkowe,
  • postojowe,
  • manewrowe,
  • pasażerskie,
  • przeładunkowe.

    Stacje można też podzielić według ich usytuowania na linii kolejowej, czyli:
  • krańcowe,
  • węzłowe,
  • pośrednie.

    Aby była stacja, muszą być tory. Tory na stacji dzielą się na:
    • główne - posiadają urządzenia sterowania ruchem kolejowym, umożliwiające zorganizowanie jazdy pociągu.
      Wyróżniamy ponadto:
      • tory główne zasadnicze - stanowią przedłużenie torów szlakowych,
      • tory główne dodatkowe - umożliwiają wykonywanie czynności, o których wspomniano na początku opisu - czyli rozpoczynać i kończyć bieg itd.
    • boczne - są pozostałymi torami na stacji i dzielą się na:
      • postojowe,
      • ładunkowe,
      • rozrządowe,
      • wyciągowe,
    • specjalnego przeznaczenia - można zaliczyć:
      • żeberka ochronne,
      • tory dojazdowe do bocznic,
      • tory bocznicowe,
      • tory ładowni.
    na podstawie źródeł własnych
    opracował Łukasz Zawadzki