Encyklopedia

description SU46

dodane 25.03.2007, godz. 16:14 przez Jacek; zmodyfikowane 11.05.2007, godz. 18:59 przez zdjęcie profilowe użytkownika Mareczek Mareczek

SU46 (typ fabryczny 303D) jest to uniwersalna lokomotywa spalinowa produkcji polskiej, posiadająca dwie kabiny maszynisty. Była produkowana w latach 1974-1977 i 1985 (dwa zmodyfikowane egzemplarze) przez zakłady im. Hipolita Cegielskiego w Poznaniu. Na tory wyjechały ogółem 54 takie maszyny.

Początki lokomotyw SU46 mają miejsce w 1972 roku. Wtedy powstał projekt spalinowozu, będący rozwinięciem pokrewnej konstrukcji SP45. Uproszczono konstrukcję pudła, zmodyfikowano wózki oraz wprowadzono elektryczne ogrzewanie wagonów przy pomocy prądu 3000 V, co wymusiło zastosowanie silników o większej mocy.

Źródłem mocy w SU46 jest - silniejszy niż w SP45 - wysokoprężny czterosuwowy silnik spalinowy typu W2112SSF o mocy 1654 kW, napędzający prądnicę główną o napięciu znamionowym 725 V, która zasila elektryczne silniki trakcyjne LSm-403. Lokomotywa posiada sześć osi i waży 105 ton oraz osiąga 120 km/h. Zastosowano w niej hamulec typu Oerlikon, posiada także sterowanie wielokrotne.

Seria SU46 powstała w odpowiedzi na zapotrzebowanie rosnące razem z przewozami pasażerskimi w latach 70. XX wieku oraz brak maszyn do obsługi pociągów pasażerskich na liniach niezelektryfikowanych. Obecnie w ruchu pasażerskim maszyny tej serii można spotkać na odcinkach Korsze - Ełk, Gdynia - Hel, Gdynia - Kościerzyna, w okolicach Poznania i Węglińca, a także w naszym regionie, gdzie pracują na linii Szczecinek - Słupsk przy obsłudze pociągów osobowych. Ze względu na uniwersalną charakterystykę trakcyjną lokomotywy SU46 znalazły także zatrudnienie w okolicach Węglińca przy pociągach towarowych w kierunku niemieckiej Horki.
na podstawie Wikipedii i źródeł własnych
opracowali Jacek Kurek i Łukasz Zawadzki

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat