Forum

Proste tory do Berlina jeszcze w tym roku!

Niespodziewany zwrot w sprawie szybszego połączenia kolejowego Szczecina ze stolicą Niemiec. Trasa zostanie wyremontowana, i to w ciągu dziesięciu miesięcy!

wysłane przez paki

"Jednak taką polsko-niemiecką zelektryfikowaną linię musiałyby obsługiwać drogie lokomotywy dwusystemowe (zasilanie sieci u nas i w Niemczech jest różne)."

Może ktoś wyjaśnić tą kwestię lokomotyw dwusystemowych?

Sulcus tendinis musculi flexoris hallucis longi
paki napisał(a):

> Może ktoś wyjaśnić tą kwestię lokomotyw dwusystemowych?

No chodzi o to, że potrzeba zakupić takie lokomotywy, którę będą w stanie działać na niemieckim prądzie - 15 kV (16 2/3 Hz) i na naszym 3kV. Jak narazie dwusystemówek w Polsce jest parę - Cargo wzięło w leasing do obsługi pociągów towarowych.

-- "Niech Bóg zlituje się nad mymi wrogami, bo ja tego nie zrobię" - gen. G.S. Patton
marko napisał(a):

> No chodzi o to, że potrzeba zakupić takie lokomotywy, którę > będą w stanie działać na niemieckim prądzie - 15 kV (16 > 2/3 Hz) i na naszym 3kV. Jak narazie dwusystemówek w Polsce > jest parę - Cargo wzięło w leasing do obsługi pociągów > towarowych.

Chyba się koledze Markowi coś po ten-tegowało :>

15kV? To prawie jak Powrót do Pszyszłości. Lok do przyszłości i dwa ogniste ślady na torach :P

Obydwie sieci są zasilene 3kV. (czy niemcy 2kV?). Główna różnica polega na częstotliwości. U nas jest 50kHz. A w niemczech 16 2/3 kHz.

Ani nasze loki nie pociągną na niemieckim prądze ani niemiecki na naszym pądzie.

-- SW -> SL -> Rg -> Psychiatryk...
MaK_86 napisał(a):

> 15kV? To prawie jak Powrót do Pszyszłości. Lok do > przyszłości i dwa ogniste ślady na torach :P > > Obydwie sieci są zasilene 3kV. (czy niemcy 2kV?). Główna > różnica polega na częstotliwości. U nas jest 50kHz. A w > niemczech 16 2/3 kHz.

Ale jednak kolega miał rację :) http://www.kolej.pl/serwis/technika/trakcja.php

"Bo nie ma. NIE MA. N I E M A ! Zrozumiał? NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA!" (c) Mareczek
djdark napisał(a):

> Ale jednak kolega miał rację :) > http://www.kolej.pl/serwis/technika/trakcja.php

Będe się jednak sprzeczał. Nie wydaje mi się. 16 2/3 kHz... ok. Ale 15 kV? 15 000 V? Gdy u nas jest 3 kV = 3 000 V?

Bardziej skłaniam się, że autorowi chodziło o 1,5 kV. 15 kV zabijałoby wyładowaniami mrówki chodzące po podkładach...

Oczywiście moge się mylić...

-- SW -> SL -> Rg -> Psychiatryk...
MaK_86 napisał(a):

> Będe się jednak sprzeczał. Nie wydaje mi się. 16 2/3 kHz... ok. > Ale 15 kV? 15 000 V? Gdy u nas jest 3 kV = 3 000 V? > > Bardziej skłaniam się, że autorowi chodziło o 1,5 kV. 15 kV > zabijałoby wyładowaniami mrówki chodzące po podkładach... > > Oczywiście moge się mylić...

Jasne :> Masz przecież sieci średniego napięcia napowietrzne i jakoś spokojnie można pod nimi przechodzić. Dużą różnicą może być to że po niemieckiej stronie stosuje się prąd naprzemienny a u nas stały? Z resztą jeszcze podam Ci jedno źródło informacji: http://kolej.mkm.szczecin.pl/encyklopedia.php?what=eu43

"Bo nie ma. NIE MA. N I E M A ! Zrozumiał? NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA!" (c) Mareczek
djdark napisał(a):

[ciach]

Chyle czoło i zwracam honor.... :)

-- SW -> SL -> Rg -> Psychiatryk...
Post został wyedytowany przez autora.
Post został wyedytowany przez administratora lub moderatora.

wysłane przez Marcel

MaK_86 napisał(a):

> djdark napisał(a):

> > > Ale jednak kolega miał rację :) > > http://www.kolej.pl/serwis/technika/trakcja.php > > Będe się jednak sprzeczał. Nie wydaje mi się. 16 2/3 kHz... ok. > Ale 15 kV? 15 000 V? Gdy u nas jest 3 kV = 3 000 V? > > Bardziej skłaniam się, że autorowi chodziło o 1,5 kV. 15 kV > zabijałoby wyładowaniami mrówki chodzące po podkładach... > > Oczywiście moge się mylić...

A co kolega powie na to, że w niektórych krajach sieć jest zasilana napięciem ~25kV i 50Hz ;) Tak wysokie napięcie oraz prąd przemienny mają wiele zalet m.in mniejszy jest pobór prądu z takiej sieci a tym samym sieć jezdna ma mniejszy przekrój ...a tym samym sieć jest lżejsza i nie wymaga tak topornych konstrukcji wsporczych jak przy 3kV. W myśl zasady: niskie napięcie duży prąd, wysokie napięcie mały prąd :) Oczywiście są też kraje gdzie stosuje się 1,5kV prądu stałego m.in Francja i Włochy, są też kraje gdzie stosuje się napięcie ~50kV i 50Hz (RPA, Kanada) a w Japonii 20kV i 50Hz (oprócz Tokaido). Jednak w obecnym rozwoju trakcji elektrycznej najlepszym i najbardziej optymalnym rozwiązaniem pod względem ekonomicznym i eksploatacyjnym sieci trakcyjnej jest system prądu przemiennego 25kV i 50Hz.

wysłane przez techno

Marcel napisał(a):

> Oczywiście są też kraje gdzie stosuje się 1,5kV prądu stałego > m.in Francja i Włochy, są też kraje gdzie stosuje się napięcie

Nie licząc w przypadku Francji linii wysokich prędkości, na których stosowane jest 25 kV 50 Hz :) Dla chętnych do poczytania więcej polecam przegooglować kilka stron:)

-- Problemy z matematyką? Zadzwoń! 0-800-[(10x)(13i)^2]-[sin(xy)/2.362x]

Problemy z matematyką? Zadzwoń! 0-800-[(10x)(13i)^2]-[sin(xy)/2.362x]
No proszę w końcu będzie remont tego niechlubnego odcinka torów. Bardzo się cieszę ale z kontekstu tego artykułu wynika, że i tak da nam to niewiele jeśli chodzi o czas przejazdu na całej trasie do Berlina. Szkoda bo obietnic było co niemiara np. skrócenie czasu przejazdu do 57 min. http://kolej.mkm.szczecin.pl/news.php?detail=1180171218.news

A tutaj przecież nie o sam remont torów po polskiej stronie chodzi. Jeszcze parę innych rzeczy musielibyśmy zrobić (patrz powyżej) aby tą "magiczną" granicę czasową osiągnąć. Niemniej jednak na poczatek dobre i to.
tom1 napisał(a):

> No proszę w końcu będzie remont tego niechlubnego odcinka > torów.

Średni ten remont. Jak wynika z artykułu remontowane będzie 9 kilometrów, natomiast linia 408 (Szczecin Gumieńce - Granica Państwa) ma kilometrów 10, więc chyba pominieta zostanie stację (część towarową) na Gumieńcach. Ponadto nadal zostaje w haniebnym stanie odcinek Główny - Gumieńce. Też by go wypadało zrobić, przynajmniej do pierwszych rozjazdów na Gumieńcach.

Przy okazji może mi ktoś napisać co to jest za "infrastruktura przejścia granicznego"?

Jednakże trzeba się cieszyć. Odcinek od Kołbaskowa do granicy mocno podupadł, z 80 mamy obecnie 50 więc czas najwyższy!

-- "A mi się wydaje, że na kolei będzie normalnie gdy osoby zarządzające nie będą nosić imion takich jak Władysław, Stanisław, Czesław, Józef czy Halina" - (C) głos na puszczy

Intergalactic Proton Powered Electrical Tentacled Advertising Droids

wysłane przez (użytkownik usunięty)

Mareczek napisał(a):

> Średni ten remont. Jak wynika z artykułu remontowane będzie

A co z kasą z unii z RPO? Bo na tę linię też była zapisana - zrobią elektryfikację, ale coś musi zostać - może dasie na szynobusy przerzucić?

> 9 kilometrów, natomiast linia 408 (Szczecin Gumieńce - > Granica Państwa) ma kilometrów 10, więc chyba pominieta > zostanie stację (część towarową) na Gumieńcach. Ponadto

To może to zdłubią za unijną kasę razem z tym co napisałeś niżej.

> nadal zostaje w haniebnym stanie odcinek Główny - Gumieńce. > Też by go wypadało zrobić, przynajmniej do pierwszych > rozjazdów na Gumieńcach. > > Przy okazji może mi ktoś napisać co to jest za > "infrastruktura przejścia granicznego"?

Te różne budy, gdzie siedzieli panowie i sprawdzali paszporty - ale to przecież nie na kolei... ATSD - mogliby też oddać złomiarzom tą piękną konstrukcję wartowniczą na granicy :D

> Jednakże trzeba się cieszyć. Odcinek od Kołbaskowa do > granicy mocno podupadł, z 80 mamy obecnie 50 więc czas > najwyższy!

Łojej już tylko 50? W poprzednim rj było chyba 60 teraz widać zmienili.

-- jednym słowem - Volvo
MC napisał(a):

> > Przy okazji może mi ktoś napisać co to jest za > > "infrastruktura przejścia granicznego"? > > Te różne budy, gdzie siedzieli panowie i sprawdzali paszporty

No to chyba siedzili w budynku stacyjnym?

> ale to przecież nie na kolei... ATSD - mogliby też oddać > złomiarzom tą piękną konstrukcję wartowniczą na granicy :D

Tam coś stoi?! Może masz jakieś zdjęcie czy coś?

> Łojej już tylko 50? W poprzednim rj było chyba 60 teraz widać > zmienili.

Tak, wcześniej było 60, wczoraj spojrzałem i się przestraszyłem.

-- "A mi się wydaje, że na kolei będzie normalnie gdy osoby zarządzające nie będą nosić imion takich jak Władysław, Stanisław, Czesław, Józef czy Halina" - (C) głos na puszczy

Intergalactic Proton Powered Electrical Tentacled Advertising Droids

wysłane przez (użytkownik usunięty)

Mareczek napisał(a):

> Tam coś stoi?! Może masz jakieś zdjęcie czy coś?

Tzn czy po wejsciu do Schengen jeszcze stoi to nie widziałem (ciemno było:D) ale nie sądzę żeby to rozebrali - widać nawet w googlach jak się przyjżysz dokładnie. Zdjęcia też gdzieś jakieś widziałem ale nie wiem gdzie :(

> Tak, wcześniej było 60, wczoraj spojrzałem i się > przestraszyłem.

Nie odczułem tej różnicy... niemniej to dobrze, że będzie te 120 :)

-- jednym słowem - Volvo
MC napisał(a):

> A co z kasą z unii z RPO? Bo na tę linię też była zapisana

Eee - chyba koledze coś się pomyliło. W RPO nie ma wpisanych żadnych środków na tą linie.

wysłane przez (użytkownik usunięty)

MaTe napisał(a):

> Eee - chyba koledze coś się pomyliło. W RPO nie ma wpisanych > żadnych środków na tą linie.

Najwidoczniej coś mi się przywidziało, ale to nawet lepiej, że nie ma tam pieniędzy ale znalazły się gdzieś indziej i coś możemy zbudować sami bez udziału unii.

-- jednym słowem - Volvo

wysłane przez (użytkownik usunięty)

tom1 napisał(a):

> A tutaj przecież nie o sam remont torów po polskiej stronie > chodzi. Jeszcze parę innych rzeczy musielibyśmy zrobić > (patrz powyżej) aby tą "magiczną" granicę czasową > osiągnąć. Niemniej jednak na poczatek dobre i to.

Granicy niedasie osiągnąć jeszcze dłuuugo. Nie wiem czemu ale odcinek po nimieckiej stronie, który niedawno był remontowany (ostatnio klepali drugi tor na sporej części odcinka Angermünde - Passow) jest zrobiony nie na 160 a na 120 dalej też jest 120 tyle, że już z drutem a z taką prędkością prawie 140km niedasie przejechać w czasie krótszym niż godzina.

-- jednym słowem - Volvo
MC napisał(a):

> Granicy niedasie osiągnąć jeszcze dłuuugo. Nie wiem czemu > ale odcinek po nimieckiej stronie, który niedawno był > remontowany (ostatnio klepali drugi tor na sporej części > odcinka Angermünde - Passow) jest zrobiony nie na 160 a na 120 > dalej też jest 120 tyle, że już z drutem

Może Niemcy uważają, że 160 km/h to jeszcze za wcześnie na tor po remoncie.

> a z taką > prędkością prawie 140km niedasie przejechać w czasie > krótszym niż godzina.

No niestety. Ze wzoru wynika, że będzie to 1:16 minut ale to oczywiście nierealne :P ale poniżej 2h powinno się udać zejść...

-- "Niech Bóg zlituje się nad mymi wrogami, bo ja tego nie zrobię" - gen. G.S. Patton