Forum

Stara linia kolejowa

wysłane przez Bauer

Ostatnio miałem okazję słyszeć historie o torach kolejowych w okolicach Jezierzyc. Trafiłem też na zapiski, jakoby z Dąbia do wsi Sobieradz szła linia kolejowa, na której w okolicach Jezierzyc znajdowały się dwie stacje: Wrzosy Pomorskie i Kłobucko Gryfińskie.

Druga kwestia to tory wzdłuż Szosy Stargardzkiej.

Jeśli ma ktoś jakiekolwiek informacje na powyższe tematy, linki, zdjęcia... Byłbym wdzięczny :)

-- ZDiTM - Zbieranina Dziadów i Tępych Mułów
Post został wyedytowany przez autora.
Post został wyedytowany przez administratora lub moderatora.

wysłane przez MaK

Bauer napisał(a):

[ciach]

Darek, tory o których piszesz to ta linia co przy pętli na Słonecznym idzie. ZA przejazdem z ulicą Handlową jest rozjazd na SEC i kierunek Sobieradz. Dalej tory przecinają ulicę Dąbską. Niestety, za ul Dąbską są już nieprzejezdne :( Dalej idą przez pola i nieużytki rolne. Owy przystanek "Urok" dalej przez (chyba) Gryfbet, czyli rozjazd w okolicach starej fabryki domów w Płonii, który rozdzielał na bocznice do owej fabryki. Linia wychodziła na Płonie przecinając dwa razy Szosę Stargardzką. Wychodząc na stronę północną ulicyt i wracając. Tam chyba też był przystanek, ale może się myle. Dalej linia leciała na Smerdnicę i chyba właśnie haczyła i Jezierzycę.

Popatrz sobie na google earth. Świetnie widać nasyp kolejowy linii.

P.S. A wiesz o nieistniejącej linii kolejowej wzdłuż okolicy ulicy Hangarowej? :)

-- Miłośnik i pracownik... dwa pojęcia w konflikcie ze sobą...

wysłane przez Lukasy

MaK napisał(a):

> Dalej idą przez pola i nieużytki rolne. Owy przystanek > "Urok" dalej przez (chyba) Gryfbet, czyli rozjazd w okolicach > starej fabryki domów w Płonii, który rozdzielał na bocznice > do owej fabryki.

http://rail.phototrans.eu/13,1174,0.html

Dla tych, co boją się linków, podaję opis zdjęcia ;)

Opierając się na informacjach kolegi Sławka, miał to być posterunek odgałęźny o nazwie "Szczecin Płonia Gryfbet". W okolicach działały duże bocznice (Gryfbet, Keramzyt, Unikon), a sam odcinek był pozostałością po linii do Sobieradza. Dziś tory kończą się już za ul. Dąbską (niedaleko ciepłowni w Dąbiu), dalej tor jest rozkradziony, zaś sama nastawnia nigdy nie została oddana do użytku.

Myślę, że kilku ludzi będzie mogło dopowiedzieć parę ciekawostek na temat tej linii oraz wesprzeć to materiałem fotograficznym :)

homepage: http://lukasy.kolej.org.pl/

wysłane przez Bauer

MaK napisał(a):

> Popatrz sobie na google earth. Świetnie widać nasyp kolejowy > linii.

Faktycznie :)

> P.S. A wiesz o nieistniejącej linii kolejowej wzdłuż okolicy > ulicy Hangarowej? :)

Wiem, wiem... ponoć nawet do lat 60tych odbywał się na niej ruch pasażerski. Po 1945 roku stacja na Lotnisku stała się początkową stacją właśnie na linii na Sobieradz, dobrze mówię? :D

-- ZDiTM - Zbieranina Dziadów i Tępych Mułów

wysłane przez MaK

Bauer napisał(a):

> Wiem, wiem... ponoć nawet do lat 60tych odbywał się na niej > ruch pasażerski. Po 1945 roku stacja na Lotnisku stała się > początkową stacją właśnie na linii na Sobieradz, dobrze > mówię? :D

Tak. Przed wojną linia zaczynała się chyba na SPC, albo na SPB i wchodziła chyba w 273 Wrocław - Szczecin Gł.

-- Miłośnik i pracownik... dwa pojęcia w konflikcie ze sobą...

wysłane przez adrpl

W połowie lat 80 uwielbiałem tamtędy jeździć, uwielbiałem wszystko związane z koleją. Widywałem lokomotywę stojąca naprzeciw obecnej giełdy, wagony z kontenerami i kiedyś nawet musieliśmy przepuścić jakiś pociąg na przejeździe. Jeśli dobrze pamiętam to stała tam wiata dla pasażerów ale tego nie jestem pewien.

-- Bus Átha Cliath

Bus Átha Cliath

wysłane przez Bauer

adrpl napisał(a):

> W połowie lat 80 uwielbiałem tamtędy jeździć, uwielbiałem > wszystko związane z koleją. Widywałem lokomotywę stojąca > naprzeciw obecnej giełdy, wagony z kontenerami i kiedyś nawet > musieliśmy przepuścić jakiś pociąg na przejeździe.

A jak wyglądała sprawa odnośnie taboru na tej linii?

-- ZDiTM - Zbieranina Dziadów i Tępych Mułów

wysłane przez MaK

Bauer napisał(a):

> A jak wyglądała sprawa odnośnie taboru na tej linii?

Dokładnie nie wiem. Ale przypuszczam, że EN57. Przed elektryfikacją może "Ganz"? Ja pamiętam jak byłem małolat i rozbierali sieć trakcyjną na p.o. Słoneczne. Ale czy cała linia aż do Sobieradza była zelektryfikowana, nie wiem.

-- Miłośnik i pracownik... dwa pojęcia w konflikcie ze sobą...

wysłane przez Bosman1980 0

> >> Dokładnie nie wiem. Ale przypuszczam, że EN57. Przed > elektryfikacją może "Ganz"? Ja pamiętam jak byłem małolat i > rozbierali sieć trakcyjną na p.o. Słoneczne. Ale czy cała linia > aż do Sobieradza była zelektryfikowana, nie wiem.

Z tego co pamiętam to linia zelektryfikowana była do p.o. Słoneczne i tylko tam dojeżdżały EN57. Były to pociągi relacji Os. Słoneczne - Szczecin Główny przez Szczecin Dąbie (jeśli się mylę to proszę mnie poprawić). W połowie lat osiemdziesiątych kilka razy widziałem przy Szosie Stargardzkiej bodajże SM42 jak ciągnęła wagony towarowe.

wysłane przez marko 4

Bosman1980 napisał(a):

> Z tego co pamiętam to linia zelektryfikowana była do p.o. > Słoneczne i tylko tam dojeżdżały EN57. Były to pociągi relacji > Os. Słoneczne - Szczecin Główny przez Szczecin Dąbie (jeśli się > mylę to proszę mnie poprawić)

Co do elektryfikacji to się zagadza. A jeśli chodzi o osobówki, to nie tylko z Głównego jeździły, bo też z Trzebieży, Jasienicy, Turzyna. Przed elektryfikacją jeździły ganze i też z m.in z Trzebieży, Turzyna itd. Co do ruchu towarowego jeszcze w 95 roku obsługiwano bocznicę Unikonu w Płoni zdawka rozpisana na SM42 lub SM31, no i oczywiście trzykrotna obsługa bocznicy WPEC: koło 8,16 i 3 w nocy. Obsługa oczywiście ze stacji Szczecin Dąbie, które jeszcze wtedy ostro działało.

-- Ten trzeci i najgłupszy...
Post został wyedytowany przez autora.
Post został wyedytowany przez administratora lub moderatora.

wysłane przez Sakorius

marko napisał(a):

> A jeśli chodzi o osobówki, to > nie tylko z Głównego jeździły, bo też z Trzebieży, Jasienicy, > Turzyna. Przed elektryfikacją jeździły ganze i też z m.in z > Trzebieży, Turzyna itd. (...)

No to ja może uzupełnię informację o dane ze służbowych rozkładów jazdy z roku 1982/83. W tymże rozkładzie pojawiają się pociągi osobowe na linii Szczecin Dąbie - Drzenin, a dokładnie na odcinku Szczecin Dąbie - Szczecin Słoneczne. Na tej trasie kursowały dziennie dwie pary - a właściwie to jedna para - pociągów wg. poniższego rozkładu:

- LM 2232 Szczecin Wzg. Hetm. (odj. 4:52) - Szczecin Słoneczne (przyj. 5:36); - MM 8825 Szczecin Słoneczne (odj. 5:45) - Szczecin Niebuszewo (przyj. 6:37); - MM 8826 Szczecin Turzyn (odj. 16:12) - Szczecin Słoneczne (przyj. 16:47); - LM 2235 Szczecin Słoneczne (odj. 16:52) - Szczecin Główny (przyj. 17:45).

Jak widać pierwszy i ostatni kurs, to tylko służbowy podsył próżnego składu, więc mieszkańcy Słonecznego mieli do dyspozycji tylko jedną parę pociągów. Pociągi kursowały tylko w dni robocze. Ponieważ w czasie trwania rozkładu, nastąpiła elektryfikacja odcinka Dąbie - Słoneczne, początkowo pociągi były rozpisane na jeden wagon motorowy SN61, a po elektryfikacji na jedną EN57. Prędkość rozkładowa na odcinku z Dąbia do Słonecznego wynosiła wówczas 60km/h. Rozkład 1982/83 był pierwszym i ostatnim, kiedy to na tym odcinku kursowały planowe pociągi pasażerskie.

Co do ruchu pasażerskiego tuż po wojnie, to odbywał się on na całym odcinku Sobieradz - Szczecin Lotnisko, tylko w rozkładzie 1945/46, kiedy to kursowały na tej linii pociągi relacji Swobnica - Dąbie Szczecińskie, przez Chwarstnicę, Stare Czarnowo. Kursowały tylko dwie pary pociągów.

> Co do ruchu towarowego jeszcze w 95 roku > obsługiwano bocznicę Unikonu w Płoni zdawka rozpisana na SM42 lub > SM31, no i oczywiście była potrójna obsługa bocznicy WPEC: koło > 8,16 i 3 w nocy. Obsługa oczywiście ze stacji Szczecin Dąbie, które > jeszcze wtedy ostro działało.

Według dodatku 4B (Plan zestawienia pociągów towarowych) z 1984 roku, na linii Szczecin Dąbie - Drzenin kursowało łącznie 4 pary pociągów towarowych:

- TZS 22070 Szczecin Dąbie (o. 20:17) - Drzenin (p. 0:23), obsługa ładowni i bocznic PHS, Gryfbet, Unikon, Kołbacz, Stare Czarnowo, Drzenin; - TZS 22071 Drzenin (o. 1:31) - Szczecin Dąbie (p. 4:14); - TZS 22072 Szczecin Dąbie (o. 7:39) - Szczecin Płonia Unikon (p. 9:36), obsługa bocznic PHS, Gryfbet, Unikon; - TZS 22073 Szczecin Płonia Unikon (o. 10:35) - Szczecin Dąbie (p. 11:55), obsługa bocznicy Gryfbet; - dod TKLS 0260 Szczecin Dąbie (o. 12:30) - Szczecin Płonia Gryfbet (p. 13:41), obsługa bocznic PHS i Gryfbet; - dod TKLS 0261 Szczecin Płonia Gryfbet (o. 14:30) - Szczecin Dąbie (p. 14:50); - TZS 22074 Szczecin Dąbie (o. 15:50) - Szczecin Płonia Unikon (p. 16:05), obsługa bocznic PHS, Gryfbet, Unikon; - TZS 22075 Szczecin Płonia Unikon (o. 16:40) - Szczecin Dąbie (p. 18:52), obsługa bocznic PHS i Gryfbet.

Ostatnie pociągi towarowe do Unikonu, jeździły prawdopodobnie do 1995 roku, a do Gryfbetu zdawki jeździły jeszcze w 1998 roku.

Kilka zdjęć z rejonu nastawni Szczecin Płonia Gryfbet: http://tmkdizk.lisek.org.pl/galerie/szczecin_plonia_gryfbet_29-12-2008/

Dodam jeszcze, że pierwotnie linia biegła z posterunku odgałęźnego Sobieradz do stacji Szczecin Lotnisko. Odcinek Sobieradz podg - Drzenin, zlikwidowano w latach 70' lub na początku 80', odcinek Unikon - Stare Czarnowo - Drzenin zlikwidowano w 1988 roku, odcinek Szczecin Płonia Gryfbet - Unikon zlikwidowano około 1996 roku, a odcinek Szczecin Słoneczne WPEC - Szczecin Płonia Gryfbet od 2002 roku powoli przestawał istnieć, padając łupem złomiarzy. Obecnie tor kończy się tuż za przejazdem na ulicy Dąbskiej, a jeszcze w 2004 roku, tor leżał (ze sporymi ubytkami) do wiaduktu pod autostrada. W 2001 roku odbył się przejazd specjalny wagonem motorowym SN61-183 na odcinku Szczecin Dąbie - Szczecin Płonia Gryfbet.
Post został wyedytowany przez autora.
Post został wyedytowany przez administratora lub moderatora.

wysłane przez MaK

Sakorius napisał(a):

[ciach]

Sławek. A masz jakąś historię na temat nastawni tej na Gryfbecie? Nie moge zrozumieć, że nigdy nie została oddana do użytku. Dziura wygląda jak na urządzenia mechaniczne. Więc jak... Za niemca nie było tej nastawni?

-- Miłośnik i pracownik... dwa pojęcia w konflikcie ze sobą...

wysłane przez Sakorius

MaK napisał(a):

> Sławek. A masz jakąś historię na temat nastawni tej na Gryfbecie? > Nie moge zrozumieć, że nigdy nie została oddana do użytku. Dziura > wygląda jak na urządzenia mechaniczne. Więc jak... Za niemca nie > było tej nastawni?

Nie, jest to konstrukcja typowa dla lat 70-80 ubiegłego wieku ;-) Na początku myślałem, że na nastawni były zamontowane urządzenia przekaźnikowe, ale po wejściu na nią, okazało się właśnie, że w podłodze jest dziura, a w pomieszczeniu poniżej, na suficie na krańcach tej dziury są dźwigary wzmacniające podłogę pod aparatem blokowym, czyli musiały tu być zamontowane lub projektowane urządzenia mechaniczne. Podczas ostatniej wyprawy eksploracyjnej z Lukasym, znaleźliśmy na szlaku pogniecioną i mocno skorodowaną obudowę zastawki blokowej, co może oznaczać, że urządzenia na Gryfbecie były zamontowane. Nastawnia jednak nie została ukończona (na klatce schodowej widać do dnia dzisiejszego tymczasowe drewniane poręcze przy schodach), ponieważ przewozy na linii zmalały i nie było potrzeby kontynuacji budowy. Wiem tylko tyle na temat tej nastawni.

Marcin, tutaj możesz się upewnić, że za niemca nie było nastawni na Gryfbecie i całego Gryfbetu :> http://www.prawobrzeze.eu/galeria/albums/userpics/10005/Panorama_tapeta.jpg

W prawym górnym rogu widać nasyp z torem, na wysokości gdzie obecnie znajduje się nastawnia w środku lasu ;]

wysłane przez (użytkownik usunięty)

Sakorius napisał(a):

(...)jest to konstrukcja typowa dla lat 70-80 ubiegłego wieku ;-) Na > początku myślałem, że na nastawni były zamontowane urządzenia > przekaźnikowe, ale po wejściu na nią, okazało się właśnie, że w > podłodze jest dziura, a w pomieszczeniu poniżej, na suficie na > krańcach tej dziury są dźwigary wzmacniające podłogę pod aparatem > blokowym (...)

Rzeczywiście budowa nastawni jest dość "modernistyczna" jak na lata 70-80 sam wygląd nastawni i jej "parter" wskazywał by na urządzenia przekaźnikowe typu E, taki był standard instalowania urządzeń wówczas. Pomieszczenie na dole z małymi kwadratowymi okienkami wskazywał by na umieszczenie przekaźnikowi. Dziura w podłodze nie jest wyznacznikiem urządzeń mechanicznych, choć ta dziura jest zbyt duża i "prostokątna" jak pod pulpit, Spróbuje popytać w bibliotece zakładowej lub popytać w archiwum, bo wiele "stacji" ma swoje tajemnice.

PS. zastanawiają mnie te nowe jak na tamte czasy podkłady betonowe :) Linia widać była robiona z "rozmachem".

-- ---
Dyżurny Ruchu - "od urodzenia"

wysłane przez Sakorius

ISDR_Xav napisał(a):

> Rzeczywiście budowa nastawni jest dość "modernistyczna" jak na > lata 70-80 sam wygląd nastawni i jej "parter" wskazywał by na > urządzenia przekaźnikowe typu E, taki był standard instalowania > urządzeń wówczas. > Pomieszczenie na dole z małymi kwadratowymi okienkami wskazywał by na > umieszczenie przekaźnikowi. Dziura w podłodze nie jest wyznacznikiem > urządzeń mechanicznych, choć ta dziura jest zbyt duża i > "prostokątna" jak pod pulpit(...)

Ja też na początku myślałem, że tam miałyby się znajdować przekaźniki, ale sądząc po niezbyt rozbudowanym układzie torowym na podg, można powiedzieć, że wystarczyłby tam mały pulpit 15x6 kostek (lub inny niestandardowy o wymiarach około 20x6), więc raczej dziura byłaby za duża na ten pulpit. Dlatego moje podejrzenia skierowały się na urządzenia mechaniczne. Z drugiej strony jednak, w pomieszczeniu pod nastawnicownią, brakuje otworów, przez które przechodziły pędnie. Trudno domniemywać jaki typ urządzeń miał tam być zamontowany, dlatego mam nadzieję, że uda Ci się znaleźć coś więcej na temat tej nastawni ;-)

wysłane przez Lukasy

Sakorius napisał(a):

> brakuje otworów, przez które przechodziły pędnie.

Jesteś pewien? Nie było to czasem zamurowane? Bom teraz to zgłupiał.

homepage: http://lukasy.kolej.org.pl/

wysłane przez Ferrix 8

Sakorius napisał(a):

> Co do ruchu pasażerskiego tuż po wojnie, to odbywał się on na > całym odcinku Sobieradz - Szczecin Lotnisko, tylko w rozkładzie > 1945/46, kiedy to kursowały na tej linii pociągi relacji Swobnica - > Dąbie Szczecińskie, przez Chwarstnicę, Stare Czarnowo. Kursowały > tylko dwie pary pociągów.

Nie wiem czy pociągi rzeczywiście pojechały, ale jeszcze w URJP z 1948 r. na odcinku Sobieradz - Dąbie Szczecińskie jest uwzględniona jedna para pociągów na tej trasie: - poc. nr 3752/3751 rel. Swobnica - Dąbie Szcz. wyj. 0:25, przyj. 7:50, w Sobieradzu 3:32. - poc. nr 3753/3754 rel. Dąbie Szcz. - Swobnica, wyj. 14:50, przyj. 22:17, w Sobieradzu 19:10 Cała linia ze Swobnicy do Dąbia miała 63 km, z Sobieradza do Dąbia 37 km.

Jako ciekawostkę mogę dodać link do niemieckiego wojennego (1944/45) rozkładu jazdy na tej trasie: http://www.pkjs.de/bahn/Kursbuch1944/Teil1/126a.jpg - tab. 126b Finkenwalde - Neumark (Szcz. Lotnisko - Stare Czarnowo).

-- Oddajcie "Albatrosa" do PR!!!
Tylko Ganz-MÁVAG i Ikarus...

Szczecin /ZP, okolice MTiK...

wysłane przez marko 4

Bauer napisał(a):

> Jeśli ma ktoś jakiekolwiek informacje na powyższe tematy, > linki, > zdjęcia... Byłbym wdzięczny :)

http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial=linie&id=650&okno=przebieg tutaj masz przebieg linii i zdjęcia z poszczególnych miejsc. Jako ciekawostkę dodam, że w Starym Czarnowie budynek dworca dalej istnieje, nawet z napisami na budynku (sprawdzone pół roku temu). Budynek identyczny jak ten w Chwarstnicy.

-- Ten trzeci i najgłupszy...

wysłane przez Jacek

Bauer napisał(a):

> Druga kwestia to tory wzdłuż Szosy Stargardzkiej.

Ten odcinek przy Szosie Stargardzkiej zawsze wzbudzał we mnie spore zainteresowanie, bo koleją pasjonuję się od małego, a jednocześnie mieszkam do dziś koło Wielgowa - przez Płonię często przejeżdżałem autem lub autobusem. No i zdarzyło się faktycznie, że jechał jakiś pociąg tamtędy. Jedyny obraz jaki pamiętam to SM42 ze składem - zapewne kontenerowym do Unikonu, ale niestety w mojej pamięci gdzieś się to pogubiło, bo to były lata 90., raczej pierwsza połówka.

Z czasem zabawiłem się też w małego tropiciela linii kolejowych, bo jadąc autostradą od węzła Kijewo w stronę Podjuch dostrzegłem z czasem tor przebiegający pod tą autostradą mniej więcej na wysokości dzisiejszego osiedla Nad Rudzianką. Tam niestety pociągu nie miałem okazji widzieć - było to prawie niemożliwe bo wiadukt przecinało się błyskawicznie, a ruch pociągów przypuszczam, że był tam niewielki, zwłaszcza w latach 90.

-- Pomyśl i zrób odwrotnie - prof. Kaliszuk :-)
Post został wyedytowany przez autora.
Post został wyedytowany przez administratora lub moderatora.

wysłane przez Iwo

Bauer napisał(a):

> Jeśli ma ktoś jakiekolwiek informacje na powyższe tematy, > linki, > zdjęcia... Byłbym wdzięczny :)

Odcinek Płonia ( Gryfbet ) - osiedle Słoneczne. (28.07.09)

http://www.iwo.tondos.pl/plonia/index.html

-- "po sygnale do odjazdu odsunąć się od wagonu"