Forum

Pośpiech z Niebuszewa do Warszawy wjeżdża na tor 6 przy...

zdjęcie
"Pośpiech" z Niebuszewa do Warszawy wjeżdża na tor 6 przy peronie 3
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Niesamowite zdjęcie. To był pociąg specjalny, czy może planowe pociągi jeździły także z Niebuszewa?

"Jeżeli Twój tramwaj nie przyjeżdża upewnij się, że nie uciekł Ci przystanek"
zack1989 napisał(a):

> Niesamowite zdjęcie. To był pociąg specjalny, czy może > planowe pociągi jeździły także z Niebuszewa?

To jest planowy "Chrobry". Z Niebuszewa do 1999 roku jeździło wiele dalekobieżnych pociągów, m.in do Gdyni, Bydgoszczy, Torunia, Wrocławia, Przemyśla, Jeleniej Góry. Kawał historii jest na tym zdjęciu. Pytanie do Bodka - Masz więcej zdjęć z tego okresu, np. z samego Niebuszewa?

-- Ten trzeci i najgłupszy...
Post został wyedytowany przez autora.
Post został wyedytowany przez administratora lub moderatora.
marko napisał(a):

> Pytanie do Bodka - Masz więcej zdjęć z tego okresu, np. z > samego Niebuszewa?

Niestety z Niebuszewa nie mam żadnych zdjęc z tamtego okresu :(

wysłane przez michaux

Mam pytanko: Kiedyś jechałem "Wikingiem" z Niebuszewa do Jeleniej Góry. Czy jest możliwe, że zahaczał on o Wzgórze Hetmańskie? Obecnie nie ma na mapach żadnego łącznika, a mógłbym przysiąc że jeździł właśnie tamtędy...
michaux napisał(a):

> Mam pytanko: Kiedyś jechałem "Wikingiem" z Niebuszewa do > Jeleniej Góry. Czy jest możliwe, że zahaczał on o Wzgórze > Hetmańskie? Obecnie nie ma na mapach żadnego łącznika, a > mógłbym przysiąc że jeździł właśnie tamtędy...

Nie myli Ci się SWH z Turzynem? Relacja raczej mało prawdopodobna* jak na pociąg jadący przez nadodrzankę.

* - w tamtych czasach w sumie było dość dużo pociągów przez SWH z pominięciem głównego, nawet któraś para ze Szczecina Słoneczne jechała z Dąbia od razu na Wzgórze.

-- Intergalactic Proton Powered Electrical Tentacled Advertising Droids

Intergalactic Proton Powered Electrical Tentacled Advertising Droids

wysłane przez michaux

Wiking na pewno jeździł przez Główny (potem go skrócili i startował z Głównego), zatem musiał zawijać na Pomorzanach - bo nie przypominam sobie by przepinali gdzieś loka ;)
zack1989 napisał(a):

> Niesamowite zdjęcie. To był pociąg specjalny, czy może > planowe pociągi jeździły także z Niebuszewa?

Według rozkładu 88'/89':

4:16, 18:53 pociąg do Kostrzyna przez Stargard, Pyrzyce, Głazów, Myślibórz

11:40 do Gryfina przez Stargard, Pyrzyce, Chwarstnice i od Gryfina dalej do Szczecina.
zack1989 napisał(a):

> Niesamowite zdjęcie. To był pociąg specjalny, czy może > planowe pociągi jeździły także z Niebuszewa?

Pociąg oczywiście planowy. Opis zdjęcia podałem z pamięci i teraz po sprawdzeniu notatek chciałbym go sprostować. Zdjęcie zrobiłem 16.06.1993 a pociąg to 81102 Sz-n Niebuszewo - W-wa Wschodnia.

wysłane przez Bauer

Bodek, prosimy więcej takich rarytasów! :) A przy okazji mam pytanie co do wagonów, jakiej serii są te oliwkowe pudełka? Czy to są obecne wagony tylko starszym malowaniu, czy stare wagony, które poszły już na złom?

-- ZDiTM - Zbieranina Dziadów i Tępych Mułów

wysłane przez Bodek

Bauer napisał(a):

> Bodek, prosimy więcej takich rarytasów! :)

No już tka ciekawych pewnie nie będzie, ale zobaczymy co da się zrobic :)

> A przy okazji > mam pytanie co do wagonów, jakiej serii są te oliwkowe > pudełka? Czy to są obecne wagony tylko starszym malowaniu, > czy stare wagony, które poszły już na złom?

Wagony poza malowaniem prawie nic się od tamtej pory nie zmieniły. Za lokiem bagażowy serii Ds, potem kilka Bautzenów 81 (Bdnu), a dalej niewiele widać. Na torach odstawczych po prawej widać dwa wagony do przewozu przesyłek ekspresowych w tamtych latach standardowo dołączane do wielu pośpiechów. Oczywiście są to dawne chłodnie tylko przebudowane do nowej roli.

Najlepsze jest to, że zdjęcie planowałem zrobić na wiadukcie nad Ku Słońcu, ale nie zdążyłem tam dotrzeć na czas bo zaspałem :)
Post został wyedytowany przez autora.
Post został wyedytowany przez administratora lub moderatora.

wysłane przez Lukasy

Bodek napisał(a):

> Wagony poza malowaniem prawie nic się od tamtej pory nie > zmieniły. > Za lokiem bagażowy serii Ds, potem kilka Bautzenów 81 (Bdnu)

Uszanowanie za zdjęcie, proszę Urząd Wojewódzki o sfinansowanie mi stomatologa :P

Gwoli ścisłości Ds to typ 209C, a Bautzeny mogą być z wcześniejszej serii dostaw, niekoniecznie z 1985 roku :) Co do 209C, to warto wspomnieć, że wagony te przeżywają drugą młodość jako pojazdy do przewozu rowerów.

homepage: http://lukasy.kolej.org.pl/

wysłane przez Bodek

Lukasy napisał(a):

> > Uszanowanie za zdjęcie, proszę Urząd Wojewódzki o > sfinansowanie mi stomatologa :P

Moim zdaniem zdjęcie bardzo przeciętne, tyle że już historyczne, a to dodaje mu smaczku. > > Gwoli ścisłości Ds to typ 209C, a Bautzeny mogą być z > wcześniejszej serii dostaw, niekoniecznie z 1985 roku :)

Bautzeny ze stacji Warszawa Grochów, więc na pewno z ostatnich dostaw - myślę że może nawet z 1987. W latach 70 PKP kupił partię bardzo podobnych do nich wagonów Goerlitz 76, które stały się później pierwowzorem modeli H0 firmy Sachsenmodelle. Różnica pomiędzy nimi i Bautzenami w zasadzie ogranicza się do ilości i umiejscowienia dachowych wlotów powietrza, więc trudno je rozróżnić. Oba typy do dziś można jeszcze spotkać na naszych torach.

> Co do > 209C, to warto wspomnieć, że wagony te przeżywają drugą > młodość jako pojazdy do przewozu rowerów.

Tak, głównie w Pomorskim ZPR.

wysłane przez Lukasy

Bodek napisał(a):

> Różnica pomiędzy nimi i Bautzenami w zasadzie ogranicza się > do ilości i umiejscowienia dachowych wlotów powietrza

Te starsze nie mają kratki nawiewowej po stronie korytarza, nowsze mają.

> Oba typy do dziś można jeszcze spotkać na naszych torach.

Tych starszych chyba najwięcej w Gdyni zostało.

homepage: http://lukasy.kolej.org.pl/

wysłane przez Bodek

Lukasy napisał(a):

> > Te starsze nie mają kratki nawiewowej po stronie korytarza, nowsze > mają.

I tu się mylisz! :) Obie wersje wagonów miały jednakowe wloty powietrza do ogrzewania nawiewnego tyle tylko, że spora część Gorlitzów 76 w połowie lat 90 przeszła naprawy główne w Pesie (wówczas działającej jeszcze jako ZNTK Bydgoszcz), podczas których na zlecenie PKP wagony te "zmodernizowano". Owa "modernizacja" polegała na likwidacji ogrzewania nawiewnego, a wraz z nim tytułowych wlotów powietrza. Wagony które nie trafiły wtedy na NG do dziś mają wloty takie same jak dużo nowsze Bautzeny 87. > > > Oba typy do dziś można jeszcze spotkać na naszych torach. > > Tych starszych chyba najwięcej w Gdyni zostało.

Dokładnie tak i są to w większości wagony po "modernizacji". Wcześniej stacjonowały głównie w Bydgoszczy i Chojnicach, co sprawiało, że regularnie kursowały w składach prowadzonych przez wagony serii SN61.

wysłane przez Lukasy

Bodek napisał(a):

> I tu się mylisz! :) > Obie wersje wagonów miały (...)

Dobrze wiedzieć! :O Ale jest jeszcze kilka sztuk bez żadnych kratek i z "jeżykiem" na dachu :)

homepage: http://lukasy.kolej.org.pl/

wysłane przez Bodek

Lukasy napisał(a):

> Bodek napisał(a):

> > > I tu się mylisz! :) > > Obie wersje wagonów miały (...) > > Dobrze wiedzieć! :O Ale jest jeszcze kilka sztuk bez żadnych kratek i > z "jeżykiem" na dachu :)

Tak i są to właśnie owe "zmodernizowane" Goerlitze 76 :)

wysłane przez RJawdyk

Lukasy napisał(a):

> Bodek napisał(a):

> Uszanowanie za zdjęcie, proszę Urząd Wojewódzki o > sfinansowanie mi stomatologa :P

Urzędy Ci się pozajączkowały Panie kolego :P

wysłane przez Sakorius

Bodek napisał(a):

> (...)Na torach odstawczych po prawej widać dwa wagony do przewozu > przesyłek ekspresowych w tamtych latach standardowo > dołączane do wielu pośpiechów. Oczywiście są to dawne > chłodnie tylko przebudowane do nowej roli.(...)

Taka dygresja z mojej strony, na temat tychże wagonów. Do kiedy były one wykorzystywane w ruchu planowym? O ile dobrze pamiętam, to widywałem czasem te wagony na Sg, jakoś w okolicach roku 1997/1998. Pamiętam także, że kilka takich wagonów stało na torach, przy dawnym peronie pocztowo-bagażowym (w miejscu, gdzie obecnie kończy się tor 5), po czym zniknęły stamtąd i chyba zostały przetransportowane na Turzyn, gdzie stały do 2005 roku, na bocznicy przy "Węglobudzie" (jeśli to te same).

wysłane przez Bodek

Sakorius napisał(a):

> Bodek napisał(a):

> > (...)Na torach odstawczych po prawej widać dwa wagony do > przewozu > > przesyłek ekspresowych w tamtych latach standardowo > > dołączane do wielu pośpiechów. Oczywiście są to dawne > > chłodnie tylko przebudowane do nowej roli.(...) > > Taka dygresja z mojej strony, na temat tychże wagonów. Do kiedy > były one wykorzystywane w ruchu planowym? O ile dobrze > pamiętam, to widywałem czasem te wagony na Sg, jakoś w > okolicach roku 1997/1998.

Zgadza się, gdzieś tak pod koniec lat 90 PKP zaprzestały przewozu przesyłek ekspresowych i wówczas wagony poszły w odstawkę. W tamtym czasie w Szczecinie bywałem od czasu do czasu, więc nie mogę być pewny jak to tu wyglądało. Mieszkałem wtedy w Gdyni, a tam te wagony dość wcześnie zastąpiono wagonami serii Gbkss produkcji indyjskiej (!), które regularnie kursowały w pociągach z Gdyni do Wrocławia, Katowic, Krakowa oraz Poznania w pociągach pospiesznych z prędkością 120 km/h. Pod koniec funkcjonowania systemu przewozu przesyłek ekspresowych popyt na nie był tak ogromny, że do ich przewozu zaczęto stosować wagony bagażowe serii Ds (takie jak ten w składzie pociągu na zdjęciu). System padł, bo PKP miało taryfę uwzględniającą jedynie masę przewożonych przesyłek, co wykorzystywały różne firmy nadając do przewozu różne przesyłki wielkogabarytowe a jednocześnie lekkie - np. różne maty, produkty styropianowe itp. Drugi powód to regularne okradanie przesyłek o większej wartości przez samych kolejarzy nadzorujących ich przewóz.

Pamiętam także, że kilka takich > wagonów stało na torach, przy dawnym peronie > pocztowo-bagażowym (w miejscu, gdzie obecnie kończy się tor > 5), po czym zniknęły stamtąd i chyba zostały > przetransportowane na Turzyn, gdzie stały do 2005 roku, na > bocznicy przy "Węglobudzie" (jeśli to te same).

Pamiętam te stojące na torze 5, później nie wiem co się z nimi stało.