Forum

Zachodniopomorskie kupi 7 ezetów od Przewozów Regionalnych

Województwo zachodniopomorskie rozstrzygnęło przetarg na zakup 7 używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych z ważnym świadectwem sprawności technicznej. Wybrana została oferta Przewozów Regionalnych.
"Bądźcie grzeczni, albo powołamy własnego przewoźnika". ;)

Swoją drogą: 80 jednostek, z czego 27 zimnych = circa 34% taboru stoi i zbiera kurz. Niezbyt pocieszające statystyki, zwłaszcza przed kolejną zimą.

A te 7 świata nie zbawi. Ale zawsze to jakiś początek. Moderna a'la Wlkp czy Łódź i będzie git, a jak pamiętam to takie wchodziły w grę.

Nie miałbym nic przeciwko, żeby marszałek sypnął kasą i wykupił więcej taboru z Zachpomu na własność, choćby ze względu na możliwość ich zmodernizowania. Pomarzyć można, prawda? ;)

-- Zapamiętać: Jak PRy będą marudzić o braku taboru - odesłać ich na cmentarzysko SPC, Kołobrzeg czy Krzyż.

Vmax>=160 na D29-351!
Korczian napisał(a):

> Nie miałbym nic przeciwko, żeby marszałek sypnął kasą i > wykupił więcej taboru z Zachpomu na własność, choćby ze > względu na możliwość ich zmodernizowania. Pomarzyć > można, prawda? ;)

Niech województwo pomyśli nad nowym taborem, bo kupowanie wiekowych kibli, by zrobić z nich kosztowne moderny to droga donikąd. Kilka sztuk jeszcze ujdzie, ale sztuczne wydłużanie żywotności całej kiblowni Zachodniopomorskiego ZPR to nie jest raczej pomysł na przyszłość.

-- "Myślenie nic nie kosztuje. Płaci się za bezmyślność"

"Myślenie nic nie kosztuje. Płaci się za bezmyślność"
mxk napisał(a):

> Niech województwo pomyśli nad nowym taborem, bo kupowanie > wiekowych kibli, by zrobić z nich kosztowne moderny to droga > donikąd. Kilka sztuk jeszcze ujdzie, ale sztuczne wydłużanie > żywotności całej kiblowni Zachodniopomorskiego ZPR to nie > jest raczej pomysł na przyszłość.

Czasami się zastanawiam, czy ta Grupa Zakupowa na nowe jednostki nadal żyje.

Kilka zmodernizowanych kibli nie zaszkodzi (skubańce są dość pojemne). Na pewno warto zainwestować trochę grosza w jednostki z końcówki lat 80 i początku 90. SPOTy też ujdą, acz je modernizowali z momentami niezłego szrotu...

Nie mówię o sztucznym wydłużaniu żywotności kiblowni ZZPR, ale o zmodernizowaniu niektórych jednostek (będących w lepszym stanie, a trochę takich jest) oraz o dojeżdżenie i/lub zezłomowanie gorszych szrotów z lat 70. Połączenie tego z zakupami nowych zabawek powinno dać pozytywny efekt.

Samymi nowymi pojazdami nie nadgonimy braków - ten błąd popełniły Koleje Śląskie, przez co teraz rozpaczliwie szukają taboru, jakiegokolwiek.

Nie wspomnę, że oprócz elektryków przydałoby się jeszcze trochę jednostek spalinowych... Albo drut do Szczecinka, Koszalina i Piły. ;P Bo to co mamy, ledwo starcza na bieżące pokrycie zapotrzebowania. A przypominając sobie o nieco awaryjnych SA103 (acz już trochę mniej ostanio) i niesamowitym gracie, jakim jest SA109... Mus, panie, mus!

-- Zapamiętać: Jak PRy będą marudzić o braku taboru - odesłać ich na cmentarzysko SPC, Kołobrzeg czy Krzyż.

Vmax>=160 na D29-351!
Korczian napisał(a):

> Nie miałbym nic przeciwko, żeby marszałek sypnął kasą i > wykupił więcej taboru z Zachpomu na własność, choćby ze > względu na możliwość ich zmodernizowania. Pomarzyć > można, prawda? ;)

Można, ale popatrzmy na kwoty: siedem jednostek - 7,5mln, do tego modernizacja jednej to około 8 mln (tyle wyszło dla AKŁ) czyli w sumie mamy 63,5 mln. Kupa Forsy.

Teraz policzmy inaczej. Dla przykładu ELF dwuczłonowy to 11 mln, a 3 członowy 16 mln. Można nieco dołożyć i kupić 5 ELFów: trzy "trójki" i dwie "dwójki" za około 70 mln według tych cen co podałem. I mamy nowy tabor, z gwarancją, który na pewno przyciągnie pasażerów.
lukien213 napisał(a):

> Można, ale popatrzmy na kwoty: siedem jednostek - 7,5mln, do > tego modernizacja jednej to około 8 mln (tyle wyszło dla > AKŁ) czyli w sumie mamy 63,5 mln. Kupa Forsy. >  > Teraz policzmy inaczej. Dla przykładu ELF dwuczłonowy to 11 > mln, a 3 członowy 16 mln. Można nieco dołożyć i kupić 5 > ELFów: trzy "trójki" i dwie "dwójki" za około 70 mln > według tych cen co podałem. I mamy nowy tabor, z gwarancją, > który na pewno przyciągnie pasażerów.

Nie zaprzeczę. Reanimacja trupa nie jest tania mimo wszystko. Na pewno nie ma sensu modernizować wszystkich. Modernie poddać kilka mniej dobitych, wykupić SPOTy (mimo pewnych niedociągnięć są dość dobrymi pojazdami), a reszta najwyżej rewizje (jak wyczytałem to koszt ok. 0,5 mln od jednostki) albo złomowanie, po co się szczypać.

Wersje dwuczłonowe raczej odpadają - nie dałyby rady na niektórych połączeniach, zwłaszcza szczytowych czy tuż przed weekendami; chyba, że wysyłane by były na te mniej oblegane. ELF czy inny trójczłonowy wynalazek byłby jak znalazł na większość tras w regionie.

-- Zapamiętać: Jak PRy będą marudzić o braku taboru - odesłać ich na cmentarzysko SPC, Kołobrzeg czy Krzyż.

Vmax>=160 na D29-351!
Korczian napisał(a):

> Wersje dwuczłonowe raczej odpadają - nie dałyby rady na > niektórych połączeniach, zwłaszcza szczytowych czy tuż przed > weekendami; chyba, że wysyłane by były na te mniej oblegane.

Właśnie w tym sęk, że jest sporo połączeń, dla których 100 miejsc siedzących byłoby dobrym rozwiązaniem. Połowa pociągów do Gryfina, wahadełko do Kamienia Pomorskiego i inne krótkie relacje jak z Kołobrzegu do Koszalina, czy Białogardu.
Hmm

wysłane przez pioko17 38

"W ich ocenie eksploatacja takich pojazdów powinna potrwać jeszcze minimum 10 - 15 lat umożliwiając zachowanie ciągłości świadczonych usług przewozowych."

Znając polskie realia, to te przynajmniej 10-15 lat minie zanim znikną z torów te stare, poczciwe kibelki, a modernizacje pojeżdżą tak z 2 razy tyle. :]

BTW Czy koszty zakupu używek + modernizacja nie są przypadkiem zbliżone do zakupu nowego EZT? Poza tym w pierwszym przypadku jest to o wiele krótsza żywotność, więc jeśli różnica w kosztach nie byłaby zbyt duża, to taka taktyka nie ma sensu.

wysłane przez Piotr_B

U nas w Podlaskim zmodernizowano 2 kible do standardu AL. Przyjechały około maja, a już są pordzewiałe. Owszem, fajnie się nimi jedzie, mają klimę i wi-fi. Ale jest to kibel, który już się sypie. Szkoda kasy, ale marszałkowie nie widzą dalej, niż koniec kadencji.

wysłane przez ilm19

Rdza rdzą, ale jest jeszcze jedno.

Obecny zakres modernizacji "kibli" (standardy AKM, AKŁ itp.) to już znaczący skok jakościowy. Miło się jeździ klimatyzowanymi pociągami z wi-fi, które nie szarpią już przy starcie. Jednak pozostały dwie rzeczy, które nadal mnie nieco irytują w tych wszystkich modernizacjach.

Chodzi o wyciszenie wnętrza, zwłaszcza w okolicach przejść między członami, oraz o szarpanie na ciaśniejszych łukach i zwrotnicach. Mimo wszystko ciągle jest dość głośno, gdy siedzi się przy przejściu do następnego członu, zwłaszcza że drzwi nadal wykonane są w klasycznej "technologii". Przydałoby się lepsze wyciszenie. Może jakieś lepsze, grubsze uszczelki? Albo drzwi z szyną wpuszczoną w podłogę, żeby nie było szpary na dole. Z "kiblowej" klasyki zostało jeszcze szarpanie. Po prostej zmodernizowane jednostki jadą gładko, ale przy przejazdach przez zwrotnice nadal rzuca na boki.

Generalnie, lubię te wszystkie klasyczne "kiblowe" cechy i gdy jadę niezmodernizowanym egzemplarzem to lubię się wsłuchać w odgłosy i poczuć te wszystkie szarpnięcia. Ale to jest co innego, ja jestem hobbystą, a pasażer oczekuje tego, żeby zmodernizowany pociąg był cichy i wygodny.

wysłane przez MaK

ilm19 napisał(a):

> Z "kiblowej" klasyki > zostało jeszcze szarpanie. Po prostej zmodernizowane jednostki > jadą gładko, ale przy przejazdach przez zwrotnice nadal rzuca > na boki.

Przy średnim dość małym nacisku osi na szynę około 11 ton i stanie niektórych rozjazdów, nie da się wyeliminować tego rodzaju efektów. Niestety.

wysłane przez MaK

Piotr_B napisał(a):

> U nas w Podlaskim zmodernizowano 2 kible do standardu AL. > Przyjechały około maja, a już są pordzewiałe. Owszem, > fajnie się nimi jedzie, mają klimę i wi-fi. Ale jest to > kibel, który już się sypie. Szkoda kasy, ale marszałkowie > nie widzą dalej, niż koniec kadencji.

Jak to ktoś kiedyś powiedział, że jak dalej tak pójdzie, to za kilka(naście) lat będziemy spotykać EN57-10xxx.

wysłane przez wojtazz 42

MaK napisał(a):

> Jak to ktoś kiedyś powiedział, że jak dalej tak pójdzie, > to za kilka(naście) lat będziemy spotykać EN57-10xxx.

A równolegle będzie sobie kursować np. taki EN57-013 z 1962 roku, który niedawno przybył do Szczecina i ma jeszcze sporo do wyjeżdżenia przed kolejną naprawą :)

wysłane przez MaK

wojtazz napisał(a):

> A równolegle będzie sobie kursować np. taki EN57-013 z 1962 > roku, który niedawno przybył do Szczecina i ma jeszcze sporo do > wyjeżdżenia przed kolejną naprawą :)

Jechałem dzisiaj tym wehikułem. o_O Leciał na porannym 88523. Masakra. A te plastykowe siedzenia kończące się na wysokości karku, przypomniały mi czym kiedyś była III klasa. Tylko drzwi do każdego siedzenia brakuje.

Ogólnie jednostka miała wielkie problemy, żeby wyrobić rozkładową. Szrot, jakich mało.

Skąd to przybyło? Zakładam, że ze śląskiego zakładu.
Post został wyedytowany przez autora.
Post został wyedytowany przez administratora lub moderatora.

wysłane przez wojtazz 42

MaK napisał(a):

>  > Jechałem dzisiaj tym wehikułem. o_O > Leciał na porannym 88523. Masakra.

O, czyli Wzgórze znów się nie popisało i dało to na Kostrzyn :/ No ale jak jednostek do planu jest na styk albo brakuje, to co żywe jedzie tam gdzie akurat trzeba jechać, nie ma co wybrzydzać...

>  > Skąd to przybyło? Zakładam, że ze śląskiego zakładu.

No właśnie że akurat z Krakowa, ze Śląska mamy coś dostać, ale ładne sztuki :)

wysłane przez Korczian

MaK napisał(a):

> Jechałem dzisiaj tym wehikułem. o_O > Leciał na porannym 88523. Masakra. > A te plastykowe siedzenia kończące się na wysokości karku, > przypomniały mi czym kiedyś była III klasa. Tylko drzwi do > każdego siedzenia brakuje. >  > Ogólnie jednostka miała wielkie problemy, żeby wyrobić > rozkładową. Szrot, jakich mało. >  > Skąd to przybyło? Zakładam, że ze śląskiego zakładu.

Poważnie mówicie, że dostaliśmy 50-LETNI ZŁOM?! Zemsta krakowiaków za wygraną Pogoni z Wisłą... ;p

EDIT: Doczytałem, że to jest z Krakowa :) -- Zapamiętać: Jak PRy będą marudzić o braku taboru - odesłać ich na cmentarzysko SPC, Kołobrzeg czy Krzyż.

Vmax>=160 na D29-351!
Post został wyedytowany przez autora.
Post został wyedytowany przez administratora lub moderatora.