Oczywiście dziennikarz nie byłby sobą, gdyby czegoś nie pomieszał, pominął lub pomylił.

Z prezentacji PLK wynikało, że w ramach POIŚ-owego zadania pt. Poprawa dostępności Portu Szczecin transportem kolejowym (jakoś tak ten tytuł brzmiał) chcieliby rozbudować łącznicę na dworzec wrocławski wraz z wiaduktem kolejowym nad ul. Gdańską do dwóch torów oraz ją zelektryfikować. Zadanie to jest na zaktualizowanej liście POIŚ.

W ramach własnych działań (z budżetu własnego i państwa) w przyszłym roku ma zostać przeprowadzona rewitalizacja odcinka Gryfino - Daleszewo / Szczecin Podjuchy, a do 2016 roku pozostały odcinek linii nr 273 na naszym terenie, czyli od Kostrzyna do Gryfina. Niestety nie będzie to moderna w stylu E-65, czy E-30, a jedynie rewitalka z podniesieniem V max do 120 km/h.

Do 2014 PLK przewiduje zakończyć wszystkie prace związane z moderną / rewitalką linii nr 401 do Świnoujścia. A więc wszystkie dotychczas niezmodernizowane odcinki zostaną wymieniona - w efekcie, na zdecydowanej długości linii ma obowiązywać V max 130km/h.

Do wykonania w ramach RPO 2014-2020 PLK zaproponowała w sumie 3 projekty na liniach: - nr 404 Szczecinek - Kołobrzeg; - nr 405 na odcinku Szczecinek - Ustka; - nr 210 na odcinku Szczecinek - Runowo Pomorskie (a nie Chojnice - Runowo) oraz jeden uzupełniający w postaci budowy linii światłowodowej do starowania USRK na linii nr 402 i docelowego włączenia jej w LCS Goleniów..

Poza tym w ramach POIŚ 2014-2020 zostanie zmodernizowana linia 351 Poznań - Szczecin do parametrów umożliwiających jazdę z V max 160 km/h. Obecnie dla tego zadania opracowywane jest studium wykonalności.

To tyle jeśli chodzi o oficjalne plany i zamierzenia PLK w województwie. Województwo też przygotowuje swój program działań w ramach RPO - w dużej części zbieżny z tym co proponuje PLK. Jego ostateczna skala i ewentualna realizacja będzie jednak zależała od kasy jaką województwo otrzyma do dyspozycji w ramach RPO. Dziś jest to niestety wróżenie z fusów.