Forum

Szczecin bierze się za kolej metropolitalną

Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego [SOM], któremu przewodniczy prezydent Szczecina Piotr Krzystek, podjęło kilka dni temu decyzję o konieczności przygotowania studium wykonalności dla Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.

wysłane przez margor

Po pierwsze - temat na Komis Kolejowy :)

Plan jak zwykle zacny. Połączenia Trzebież - Stargard - Pyrzyce... Ot się rozmarzyłem :)
margor napisał(a):

> Po pierwsze - temat na Komis Kolejowy :)

Przecież tam też jest, temat dotyczy i komunikacji miejskiej i komunikacji kolejowej.

"Bo nie ma. NIE MA. N I E M A ! Zrozumiał? NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA!" (c) Mareczek
djdark napisał(a):

> Przecież tam też jest, temat dotyczy i komunikacji miejskiej > i komunikacji kolejowej.

EN57 zakupione od Przewozów Regionalnych w barwach ZDiTM Szczecin hehe:) Miejska Komunikacja Kolejowa, O!

wysłane przez matiuszek

margor napisał(a):

> EN57 zakupione od Przewozów Regionalnych w barwach ZDiTM > Szczecin hehe:) Miejska Komunikacja Kolejowa, O!

Kibel we Floating Garden, chciałbym to zobaczyć. chce komuś się zrobić wizualizację?

-- Zanim coś powiesz czy napiszesz pomyśl siedem razy

wysłane przez Korczian

margor napisał(a):

> Po pierwsze - temat na Komis Kolejowy :)

Jest i tu, i tu. W końcu dotyczy obu działów. :)

> Plan jak zwykle zacny. Połączenia Trzebież - Stargard - > Pyrzyce... Ot się rozmarzyłem :)

Marzenia piękna rzecz... Acz też bym się ucieszył ;) "Pociąg SKM do Pyrzyc przez Police, Sz-n Niebuszewo, Sz-n Główny, Sz-n Dąbie, Stargard Szcz. odjedzie z toru 2 przy peronie 1"...

-- Solaris Citaro NG363-7700A to maszyna, która uszczęśliwi wszystkich.

Vmax>=160 na D29-351!

wysłane przez (użytkownik usunięty)

Cieszę się, że temat nabiera rozpędu, ale gdy widzę "plany" skomunikowania Osiedla Chemik w Policach to mam wrażenie, że robiono je szkicując linie na mapie Polic nie uwzględniając zupełnie warunków geograficznych, własności gruntów itp. Oczywiste jest, że trzeba albo dobudować linię, która obsłuży Osiedle Chemik, albo skomunikować dotychczasową stację Police ze wszystkimi Osiedlami.

Nie wiem na ile pod względem technicznym wykonalny jest wariant budowy torów od istniejącej linii wzdłuż ulicy Piłsudskiego, aż niemal do skrzyżowania z ulicą Wyszyńskiego. Oprócz trudności technicznych (obecna linia biegnie w tym miejscu na dość sporym nasypie) napotkamy takie trudności jak ewentualne niespodzianki w ziemi - ot, biegnie tamtędy strumyk, czy trudną kwestię likwidacji ogródków działkowych (temat stoi od lat) oraz skweru im. Jana Pawła II wraz z jego figurą... już widzę te protesty.

Wariant drugi, który pojawił się dopiero w ostatniej prezentacji wydaje się być pod tym względem łatwiejszy, to ktoś beztrosko "puszcza" go sobie zabudowanych już działkach pod zabudowę jednorodzinną (fakt, że w google maps ich jeszcze niema) i dalej po terenach ochronnych ujęć wody, sporej skarpie, piaskowniku (który ma być w przyszłym roku pętlą i zapleczem socjalnym dla linii 107) i dalej znów po bardzo nierównym terenie. Niestety ten wariant również sprawia, że większa część "nowych" Polic wymagać będzie dodatkowej komunikacji miejskiej dowożącej mieszkańców do stacji.

Podsumowując - nie zdziwię się, że w studium wykonalności, jeśli będzie profesjonalnie wykonane, okaże się, że plany dobudowania torów do Osiedla Chemik są albo niewykonalne, albo bardzo drogie... lub też nieracjonalne, bo obecne wizje odcinają od kolejki stare miasto, a ewentualne kursy do Trzebieży omijały by stację Osiedle Chemik.

Fantazjując warto też pomyśleć nad innym rozwiązaniem - wykorzystaniem bocznic Zakładów Chemicznych i zrobienie czegoś na kształt pętli wokół miasta. Linia kolejki biegłby do obecnej stacji Police, dalej niemal do zakładów (ewentualny przystanek przy fabryce) dalej istniejącymi torami w kierunku Tanowa, odbijały by w okolicy obecnego wiaduktu w ciągu ulicy Piotra i Pawła na południe (od tego miejsca trzeba by wybudować nową linię) biegnąc przez pola, łąki i lasy wokół osiedla i włączały się w istniejącą linię przez stacją Police Mścięcino (wymaga to wybudowania aż 6 km torów, ale po równych i niezagospodarowanych ternach, kolejka obsługiwałaby jednocześnie stare i nowe Police). Podkreślam, że jest to moja osobista fantazja, ale chyba i tak bliższa rzeczywistości wizje z prezentacji.

wysłane przez Luke_Police  163

sliwka napisał(a):

> Oczywiste jest, że trzeba albo dobudować linię, która > obsłuży Osiedle Chemik, albo skomunikować dotychczasową > stację Police ze wszystkimi Osiedlami.

Wariant przesiadkowy jest kiepską alternatywą dla transportu indywidualnego. Skoro przez ileś lat przewozy pasażerskie do Szczecina z Polic funkcjonowały zarówno w komunikacji autobusowej, jak i kolejowej, a po iluś latach przewozy kolejowe zostały zlikwidowane, to o czymś to świadczy. Jak ktoś już wsiadł w autobus, to jechał nim do Szczecina i nie przesiadał się po drodze na pociąg (a możliwość przesiadki istniała przecież na trasach linii 101, 102, 103, 107) w postaci przystanków przy dworcu PKP lub przystanku kolejowym Szczecin Mścięcino. Uruchomienie regularnych przewozów autobusowych w postaci Linii Samorządowej ostatecznie dobiło kolejową linię do Trzebieży z tego powodu, o którym wspomniałeś. Mieszkańcy Trzebieży i miejscowości po drodze chcieli dojechać bezpośrednio do centrum Polic (do przychodni/szpitala, placówek oświatowych, czy centrum handlowego Kinga) i autobus w tym zakresie okazał się bardziej mobilny niż pociąg.

> Oprócz trudności technicznych (obecna linia > biegnie w tym miejscu na dość sporym nasypie) napotkamy > takie trudności jak ewentualne niespodzianki w ziemi - ot, > biegnie tamtędy strumyk, czy trudną kwestię likwidacji > ogródków działkowych (temat stoi od lat) oraz skweru im. > Jana Pawła II wraz z jego figurą... już widzę te > protesty.

W proponowanym kształcie to rozwiązanie nie przejdzie, no chyba, że pociąg pojedzie w tunelu.

> piaskowniku (który ma być w > przyszłym roku pętlą i zapleczem socjalnym dla linii 107)

A z tego pomysłu przypadkiem nie zrezygnowano na rzecz zrobienia tam parkingu dla samochodów osobowych?

> Fantazjując warto też pomyśleć nad innym rozwiązaniem - > wykorzystaniem bocznic Zakładów Chemicznych i zrobienie > czegoś na kształt pętli wokół miasta. Linia kolejki > biegłby do obecnej stacji Police, dalej niemal do zakładów > (ewentualny przystanek przy fabryce) dalej istniejącymi > torami w kierunku Tanowa, odbijały by w okolicy obecnego > wiaduktu w ciągu ulicy Piotra i Pawła na południe (od tego > miejsca trzeba by wybudować nową linię) biegnąc przez > pola, łąki i lasy wokół osiedla i włączały się w > istniejącą linię przez stacją Police Mścięcino (wymaga > to wybudowania aż 6 km torów, ale po równych i > niezagospodarowanych ternach, kolejka obsługiwałaby > jednocześnie stare i nowe Police).

Twój fantazyjny pomysł jest zdecydowanie lepszy niż dwa pomysły, które cytowałeś wcześniej. Kolejka w zaproponowanym kształcie mogłaby nawet obsługiwać Trzeszczyn, w końcu to rzut beretem od stacji Police Chemia. Ale znając życie, plany SKM do Polic na marzeniach się skończą...

-- Na tym forum nie rozmawiam o tramwajach.

Technik serwisu :)

wysłane przez (użytkownik usunięty)

Luke_Police napisał(a):

> Wariant przesiadkowy jest kiepską alternatywą dla transportu > indywidualnego. Skoro przez ileś lat przewozy pasażerskie do > Szczecina z Polic funkcjonowały zarówno w komunikacji > autobusowej, jak i kolejowej, a po iluś latach przewozy > kolejowe zostały zlikwidowane, to o czymś to świadczy.

Chodziło mi bardziej o jedną czy dwie linie, które kursowały by na trasie Osiedle Chemik - Dworzec i gwarantowałyby dojazd do stacji w ciągu powiedzmy 5-10 minut. Coś w stylu pętli wokół osiedla jaką zatacza 103 z wjazdem w osiedle Anny Jagiellonki (gdzieś powstaje koncepcja zmiany organizacji ruchu na tym osiedlu, która by to umożliwiała). Jednak masz rację i dojazd autobusem do stacji to wariant B - zamiast budowania nowej linii kolejowej.

> > piaskowniku (który ma być w > > przyszłym roku pętlą i zapleczem socjalnym dla linii 107) >  > A z tego pomysłu przypadkiem nie zrezygnowano na rzecz > zrobienia tam parkingu dla samochodów osobowych?

Informacje ze stycznia tego roku mówiły, że w roku przyszłym (2013) powstanie tam nowa pętla - nowszych informacji nie posiadam.

wysłane przez MaK

wszystko wyżej [ciach]

To nie powstanie. Bo: 1. SST. 2. Nie ma sensu, 3. Nie ma pieniędzy. 4. Burmistrz "Policów" nie chce.

wysłane przez Lukasy

MaK napisał(a):

> To nie powstanie. > Bo: > 1. SST.

Tak.

> 2. Nie ma sensu.

Sens jakiś tam jest, ale to oznaczałoby kolosalną rewolucję.

> 3. Nie ma pieniędzy.

Tak.

> 4. Burmistrz "Policów" nie chce.

Tak :(

-- homepage: http://lukasy.kolej.org.pl/

homepage: http://lukasy.kolej.org.pl/

wysłane przez (użytkownik usunięty)

MaK napisał(a):

> To nie powstanie. > Bo: > 1. SST. > 2. Nie ma sensu, > 3. Nie ma pieniędzy. > 4. Burmistrz "Policów" nie chce.

Ad. 1. SST nie skomunikuje Polic, północnych rejonów Szczecina itd. z centrum. Te dwie inwestycje się nie wykluczają. Dla mnie to SKM, a nie SST powinna być priorytetem z prostego względu - większy zasięg odbiorców.

Ad. 2. To nie argument. Nie ma sensu, ponieważ?

Ad. 3. Pieniędzy nie ma na wiele inwestycji - trzeba ich poszukać, a możliwości w wypadku SKM jest wiele.

Ad. 4. Obecny burmistrz prędzej czy później przestanie być burmistrzem.

wysłane przez MaK

sliwka napisał(a):

[ciach]

Temat powraca jak bumerang średnio co rok. Co rok piszę to samo, nie chce mi się pisać tego samego...

Poczytaj sobie. Poznasz moje zdanie, które jest niezmienne.

http://kolej.mkm.szczecin.pl/forum.php?detail=1215284392.foto&viewall=1

http://kolej.mkm.szczecin.pl/forum.php?detail=1178198725.news&viewall=1