Forum

Województwo sprzedaje

Województwo zachodniopomorskie ogłosiło przetarg na sprzedaż pojazdów: EN57AL-1515, EN57AL-1570, EN57AL-1557, SA139-001, SA139-002 i SA109-001. Oferty można składać do 31 sierpnia.

wysłane przez Pt47bis 0

Zastanawiam się czy już mamy taką bogatą siatkę (do tego odpowiednio częstych) połączeń, że możemy się pozbywać kolejnych ALicji i Linków?
Choć jeden plus, że PR alias Polregio się ucieszy. Standard pojazdów się poprawi;)

wysłane przez Pepe 234

Pt47bis napisał(a):
Zastanawiam się czy już mamy taką bogatą siatkę (do tego odpowiednio częstych) połączeń, że możemy się pozbywać kolejnych ALicji i Linków?

Nie mamy. Oczywiście od dawna Polregio ma poważne kłopoty z uruchomieniem SA139, ale mimo wszystko (czyli dostaw hybryd) usunięcie z floty dwóch spalinek jest lekkim strzałem w kolano, eliminującym możliwość jakiegokolwiek rozwoju.
1

wysłane przez pioko17 38

Pepe napisał(a):
Nie mamy. Oczywiście od dawna Polregio ma poważne kłopoty z uruchomieniem SA139, ale mimo wszystko (czyli dostaw hybryd) usunięcie z floty dwóch spalinek jest lekkim strzałem w kolano, eliminującym możliwość jakiegokolwiek rozwoju.

W pierwszym momencie sprawdziłem, czy to nie jakiś odgrzany żart primaaprilisowy. Ta decyzja jest szokująca, bo pojazdy mają tylko 9 lat i mają sporo mniej przejechanych km niż SA136, ale pokazuje, jak wielkim niewypałem okazały się Linki. A jak je wprowadzano na nasze tory z wielką pompą, to pamiętam, że były nawet plany, że będą jeździć do Angermünde - stąd wymagane przez Niemców drzwi bezpośrednio do kabiny maszynisty. Ciekawe czemu ostatecznie tak się nie stało.
Co ciekawe, Linki pracujące na sieci DB i ČD nie sprawiają takich problemów. Tak jakby Pesa na rynek zagraniczny bardziej się starała.

wysłane przez 333Wojtas333 15

pioko17 napisał(a):
W pierwszym momencie sprawdziłem, czy to nie jakiś odgrzany żart primaaprilisowy. Ta decyzja jest szokująca, bo pojazdy mają tylko 9 lat i mają sporo mniej przejechanych km niż SA136, ale pokazuje, jak wielkim niewypałem okazały się Linki. A jak je wprowadzano na nasze tory z wielką pompą, to pamiętam, że były nawet plany, że będą jeździć do Angermünde - stąd wymagane przez Niemców drzwi bezpośrednio do kabiny maszynisty. Ciekawe czemu ostatecznie tak się nie stało.
Co ciekawe, Linki pracujące na sieci DB i ČD nie sprawiają takich problemów. Tak jakby Pesa na rynek zagraniczny bardziej się starała.

Dokładnie tak jak mówisz - SA139 to niewypały i składa się na to szereg okoliczności które miały na to wpływ. Jeżeli mnie pamięć nie myli to jedynym kryterium w czasie ogłaszania przetargu była cena - i to już daje dużo do myślenia (chyba pierwotnie wygrał Newag, ale z jakiś powodów się wycofał). Homologacji na sieć DB ostatecznie nie dostały i Pesa zapłaciła za to karę umowną. Dodajmy do tego fakt, że były to pierwsze Linki na rynek krajowy, a więc musiały mieć sporo niedociągnięć i wad. Problemem też były przeciągające się naprawy awaryjne ze strony Pesy, co skutkowało wielomiesięcznymi przestojami pojazdów w siedzibie producenta. Co do Linków na rynek zagraniczny - nie wiem jak z CD, ale Deutsche Bahn skrupulatnie dokonywało wszelakich prób i kontroli nad pojazdami zanim w ogóle otrzymały homologację (co poniekąd pogrążyło Pesę i o mało nie doprowadziło do bankructwa), a zatem sporo usterek i wad można było uniknąć zanim wprowadzono pojazdy do ruchu.

Jeżeli chodzi o sprzedaż EN57AL - od momentu ich zakupu od PR i modernizacji było z góry wiadome, że to pojazdy "tymczasowe" i mają one wypełniać lukę do momentu uzupełnienia floty w całości fabrycznie nowymi pojazdami. Rezerwy taboru elektrycznego mamy względnie dużo jak na potrzeby naszego województwa, bardziej zastanawia mnie inna kwestia - Impulsy mogą kursować tylko po liniach w zachodniopomorskich, ewentualnie do stacji granicznych jak Kostrzyn i Słupsk (nie licząc ED78 ZGZ, ale to inna bajka). Tylko "Alicje" były wysyłane dalej na ziemie lubuskie i wielkopolskie (Rzepin, Zielona Góra, Piła - Poznań). Czy teraz, w związku ze sprzedażą tych EZT będą zniesione ograniczenia dla Impulsów? Bardziej spodziewałbym się przekazania połączeń innym zakładom Polregio.

SA109 - awaryjny pojazd, nieudana konstrukcja, w dodatku bez ważnego świadectwa i koniecznością przeprowadzenia naprawy głównej. Czy UMWZ dalej opłaca się w niego inwestować? Nie sądzę...

Mając hybrydy będzie można łatwiej ustalać obiegi taboru. Nie wiem jak teraz, ale jeszcze do niedawna pociągi z Piły i Szczecinka żeby wrócić na przeglądy i naprawy do macierzystej szopy w Kołobrzegu i tak w większości przypadków musiały zajeżdżać na Wzgórze Hetmańskie, chociażby na tankowanie i codzienny przegląd wymagany w DSU. Teraz można wyeliminować tą konieczność wysyłając Hybrydy bezpośrednio do Kołobrzegu na planowych pociągach "pod drutem".
Post został wyedytowany przez autora.
1

wysłane przez Pt47bis 0

333Wojtas333 napisał(a):
Jeżeli chodzi o sprzedaż EN57AL - od momentu ich zakupu od PR i modernizacji było z góry wiadome, że to pojazdy "tymczasowe" i mają one wypełniać lukę do momentu uzupełnienia floty w całości fabrycznie nowymi pojazdami. Rezerwy taboru elektrycznego mamy względnie dużo jak na potrzeby naszego województwa, bardziej zastanawia mnie inna kwestia - Impulsy mogą kursować tylko po liniach w zachodniopomorskich, ewentualnie do stacji granicznych jak Kostrzyn i Słupsk (nie licząc ED78 ZGZ, ale to inna bajka). Tylko "Alicje" były wysyłane dalej na ziemie lubuskie i wielkopolskie (Rzepin, Zielona Góra, Piła - Poznań). Czy teraz, w związku ze sprzedażą tych EZT będą zniesione ograniczenia dla Impulsów? Bardziej spodziewałbym się przekazania połączeń innym zakładom Polregio.

Dzięki za wyczerpujące info. Ograniczenia dla Impulsów chyba muszą zostać na czas "trwałości projektu" czyli pewnie przez 5 lat. Mimo, że EN57AL były tymczasowe to były to modernizacje "na bogato" i mogłyby pojeździć choćby do czasu "uwolnienia" Impulsów. W Szczecinku jeszcze niedawno widziałem naszą Alicję, ale już w kierunku Zielonej Góry jeździ PR-owy SPOT. Powrót też SPOTem do Kostrzyna i przesiadka na Impulsa po prawie godzinnym czekaniu. Wychodzi więc, że przekazywanie będzie bardziej realne. Szkoda bo ALicje jednak bardziej komfortowe.

wysłane przez 333Wojtas333 15

Pt47bis napisał(a):
W Szczecinku jeszcze niedawno widziałem naszą Alicję, ale już w kierunku Zielonej Góry jeździ PR-owy SPOT. Powrót też SPOTem do Kostrzyna i przesiadka na Impulsa po prawie godzinnym czekaniu. Wychodzi więc, że przekazywanie będzie bardziej realne. Szkoda bo ALicje jednak bardziej komfortowe.

Jeżeli nic się nie zmieniło (a nie śledzę już obiegów na bieżąco) to PR Zielona Góra obsługuje jeden obieg na "Regalicy" (Zielona Góra - Szczecin - Zielona Góra), resztę połączeń PR Szczecin. Planowo powinna jeździć PRowa Alicja ale zdarzały się swego czasu okresy, że nawet stare EN57 (np. 123) regularnie zajeżdżały do Szczecina.