Forum

Kto będzie jeździł przez 12 lat z Berlina do Szczecina?

Jeszcze przez dwa tygodnie oczekiwane są oferty w przetargu na obsługę linii kolejowej Berlin-Szczecin na liniach Berlin-Angermünde-granica państwa (RE 9) i Angermünde-granica państwa (RB 66).

RE 9 to chyba jakieś nowe oznaczenie, bo obecnie pociągi bezpośrednie z Berlina do Szczecina zdaje się funkcjonują jako RE 66.
MQ napisał(a):
RE 9 to chyba jakieś nowe oznaczenie, bo obecnie pociągi bezpośrednie z Berlina do Szczecina zdaje się funkcjonują jako RE 66.

Dokładnie. Aktualnie pociągi bezpośrednie do Berlina Gesundbrunnen oznaczone są jako RE66 (Regional-Express), a te do Angermünde jako RB66 (Regional Bahn).
Widać po elektryfikacji szykują się spore zmiany. Ciekaw jestem gęstości taktu i rodzaju taboru. Nieoczywista też jest kwestia, gdzie będzie punkt zmiany systemu zasilania, bo póki co projekt w powijakach, a oni tu już od 2026 planują przewozy.
pioko17 napisał(a):
Ciekaw jestem gęstości taktu i rodzaju taboru.

Patrząc na pociągokilometry wychodzi średnio 10 par kursów RE9 i 8 par RB66. Wydaje mi się, że w godzinach szczytu wsadzą RE9 pomiędzy pociągi RE3 (takt 30 minut na odc. Angermünde - Berlin), a poza szczytem RB66 skomunikowane z RE3, dzięki czemu zostaje utrzymany godzinny takt z Angermünde do Szczecina.
1
stochu napisał(a):
Patrząc na pociągokilometry wychodzi średnio 10 par kursów RE9 i 8 par RB66. Wydaje mi się, że w godzinach szczytu wsadzą RE9 pomiędzy pociągi RE3 (takt 30 minut na odc. Angermünde - Berlin), a poza szczytem RB66 skomunikowane z RE3, dzięki czemu zostaje utrzymany godzinny takt z Angermünde do Szczecina.

Oferta szykuje się na prawdę świetna, wychodzi na to, że od 4 do 23 będzie można co godzinę dojechać do Berlina.
Z dokumentów, które odnalazłem na stronach przetargowych landu Brandenburgia wynika, że rodzaj taboru nie jest narzucony (ma spełniać tylko określone w VBB standardy), jednak ze względu na duże obłożenie na odcinku Eberswalde - Berlin, wskazane byłoby wykorzystanie wagonów piętrowych. :)
Trzeba też pamiętać, że przetarg jest na perspektywę za 17 lat. To kupa czasu, a liczba mieszkańców przedmieść Berlina (szczególnie okolice Bernau) przyrasta w błyskawicznym tempie.
1