Forum
Możliwość pisania na forum dostępna jest tylko dla zalogowanych użytkowników.
Czy przywrócić kolej ze Szczecina do Trzebieży?
To jest wątek zespolony, który powstał poprzez połączenie kilku wątków:
- Czy przywrócić kolej ze Szczecina do Trzebieży?
- O linii kolejowej ze Szczecina przez Police do Trzebieży
wysłane przez Robert 5
Mareczek napisał(a):
> > Dokładnie i to jest póki co rozwiązanie najrozsądniejsze,
Porównując dwa warianty:
1) budowa odgałęzienia kolejowego z Mścięcina do Osiedla Chemik oraz zakup taboru i uruchomienie połączenia kolejowego Szczecin-Police (typu SKM / S-Bahn), wraz z dostosowaniem Dworca Niebuszewo do węzła przesiadkowego tramwajkolej,
2) budowa połączenia tramwajowo-kolejowego dla tramwaju dwusystemowego w rejonie Niebuszewa, wraz z budową odgałęzienia tramwajowego z Mścięcina do Osiedla Chemik oraz zakup taboru i uruchomienie połączenia tramwajowego Szczecin-Police (na odcinku Niebuszewo-Mścięcino po torach kolejowych),
nasuwają mi się następujące argumenty: - wariant 2 (tramwaj dwusystemowy) wydaje się być tańszy w budowie niż wariant 1 (kolej), - zakup/dostosowanie taboru dla wariantu 2 powinno być tańsze niż dla wariantu 1, - eksploatacja połączenia w wariancie 2 powinna być tańsza niż w wariancie 1, - wariant 2, oferujący połączenie bezpośrednie z centrum Szczecina do Osiedla Chemik, jest bardziej atrakcyjny dla pasażera niż wariant 1, - w wariancie 2 bardziej można objąć obsługą obszar Polic niż w wariancie 1 (wytrasowanie linii tramwajowej w porównaniu z linią kolejową oraz gęstość przystanków - tramwaj jest elastyczniejszy), - w wariancie 1 powinien być krótszy czas przejazdu, niż w wariancie 2 - i to jest jedyny jak dotąd argument za wariantem kolejowym, jednakże argument ten wyraźnie topnieje po uwzględnieniu konieczności przesiadki na Niebuszewie.
W związku z powyższym, racjonalne wydaje się dalsze szczegółowe przeanalizowanie uwarunkowań możliwości uruchomienia połączenia tramwajowego pomiędzy Szczecinem i Policami z wykorzystaniem infrastruktury kolejowej.
> Zakup taboru, przebudowa okolic dworca Niebuszewo (droga i > tory są na równiem poziomie dopiero za skrzyżowaniem z Warcisława w > kier. Osowa),
Nie bardzo wiem, o które dokładnie miejsce Ci chodzi, ale to w sumie nie jest istotne. Najdogodniejszy "punkt zerowy" znajduje się pomiędzy wiaduktami na Krasińskiego i Warcisława, jednak jest to w przeciwną stronę od pożądanej. Tym niemniej na wschód od Dworca Niebuszewo układ terenu powinien na pierwszy rzut oka bez większych przeszkód umożliwić wykonanie takiego połączenia.
> trzeba zrobić odpowiednie zabezpieczenia od strony > kolei - wjazd należy osłonić jakąś sygnalizacja no i przeszkolenie > ludzi (szczególnie motorniczych z zakresu kolei - sygnalizacja, > wskaźniki, przepisy itd, że nie wspomnę o obsłudze nowego taboru).
To akurat jest pikuś przy kosztach zasadniczych - infrastruktura plus tabor...
A następnie eksploatacja, która mimo wszystko będzie droższa, niż obecne koszty utrzymania linii autobusowych na tej trasie.
> Jedynie co możesz dobudować w Policach to przystanek obok ul. > Piłsudskiego, ale zahaczysz tylko o kawałek osiedla :( Przydałoby > się wybudować odcinek gdzies do okolic szkoły nr 8 na Piaskowej, no > ale to są kolejne, duże kwoty.
Dla uruchomienia jakiegokolwiek dogodnego i opłacalnego pasażerskiego połączenia szynowego Polic ze Szczecinem niezbędne jest zbudowanie torowiska do Osiedla Chemik. W przeciwnym wypadku pasażerowie i tak wybiorą autobusy linii 107 i F. Uruchamianie połączenia kolejowego na trasie tylko i wyłącznie do dworca kolejowego w Policach jest raczej bezcelowe.
To tyle wstępnych rozważań, następne dziesięciolecia może pokażą, co w tym temacie wyszło. ;-)
> > Dokładnie i to jest póki co rozwiązanie najrozsądniejsze,
Porównując dwa warianty:
1) budowa odgałęzienia kolejowego z Mścięcina do Osiedla Chemik oraz zakup taboru i uruchomienie połączenia kolejowego Szczecin-Police (typu SKM / S-Bahn), wraz z dostosowaniem Dworca Niebuszewo do węzła przesiadkowego tramwajkolej,
2) budowa połączenia tramwajowo-kolejowego dla tramwaju dwusystemowego w rejonie Niebuszewa, wraz z budową odgałęzienia tramwajowego z Mścięcina do Osiedla Chemik oraz zakup taboru i uruchomienie połączenia tramwajowego Szczecin-Police (na odcinku Niebuszewo-Mścięcino po torach kolejowych),
nasuwają mi się następujące argumenty: - wariant 2 (tramwaj dwusystemowy) wydaje się być tańszy w budowie niż wariant 1 (kolej), - zakup/dostosowanie taboru dla wariantu 2 powinno być tańsze niż dla wariantu 1, - eksploatacja połączenia w wariancie 2 powinna być tańsza niż w wariancie 1, - wariant 2, oferujący połączenie bezpośrednie z centrum Szczecina do Osiedla Chemik, jest bardziej atrakcyjny dla pasażera niż wariant 1, - w wariancie 2 bardziej można objąć obsługą obszar Polic niż w wariancie 1 (wytrasowanie linii tramwajowej w porównaniu z linią kolejową oraz gęstość przystanków - tramwaj jest elastyczniejszy), - w wariancie 1 powinien być krótszy czas przejazdu, niż w wariancie 2 - i to jest jedyny jak dotąd argument za wariantem kolejowym, jednakże argument ten wyraźnie topnieje po uwzględnieniu konieczności przesiadki na Niebuszewie.
W związku z powyższym, racjonalne wydaje się dalsze szczegółowe przeanalizowanie uwarunkowań możliwości uruchomienia połączenia tramwajowego pomiędzy Szczecinem i Policami z wykorzystaniem infrastruktury kolejowej.
> Zakup taboru, przebudowa okolic dworca Niebuszewo (droga i > tory są na równiem poziomie dopiero za skrzyżowaniem z Warcisława w > kier. Osowa),
Nie bardzo wiem, o które dokładnie miejsce Ci chodzi, ale to w sumie nie jest istotne. Najdogodniejszy "punkt zerowy" znajduje się pomiędzy wiaduktami na Krasińskiego i Warcisława, jednak jest to w przeciwną stronę od pożądanej. Tym niemniej na wschód od Dworca Niebuszewo układ terenu powinien na pierwszy rzut oka bez większych przeszkód umożliwić wykonanie takiego połączenia.
> trzeba zrobić odpowiednie zabezpieczenia od strony > kolei - wjazd należy osłonić jakąś sygnalizacja no i przeszkolenie > ludzi (szczególnie motorniczych z zakresu kolei - sygnalizacja, > wskaźniki, przepisy itd, że nie wspomnę o obsłudze nowego taboru).
To akurat jest pikuś przy kosztach zasadniczych - infrastruktura plus tabor...
A następnie eksploatacja, która mimo wszystko będzie droższa, niż obecne koszty utrzymania linii autobusowych na tej trasie.
> Jedynie co możesz dobudować w Policach to przystanek obok ul. > Piłsudskiego, ale zahaczysz tylko o kawałek osiedla :( Przydałoby > się wybudować odcinek gdzies do okolic szkoły nr 8 na Piaskowej, no > ale to są kolejne, duże kwoty.
Dla uruchomienia jakiegokolwiek dogodnego i opłacalnego pasażerskiego połączenia szynowego Polic ze Szczecinem niezbędne jest zbudowanie torowiska do Osiedla Chemik. W przeciwnym wypadku pasażerowie i tak wybiorą autobusy linii 107 i F. Uruchamianie połączenia kolejowego na trasie tylko i wyłącznie do dworca kolejowego w Policach jest raczej bezcelowe.
To tyle wstępnych rozważań, następne dziesięciolecia może pokażą, co w tym temacie wyszło. ;-)