Forum

Stara linia kolejowa

wysłane przez Sakorius

marko napisał(a):

> A jeśli chodzi o osobówki, to > nie tylko z Głównego jeździły, bo też z Trzebieży, Jasienicy, > Turzyna. Przed elektryfikacją jeździły ganze i też z m.in z > Trzebieży, Turzyna itd. (...)

No to ja może uzupełnię informację o dane ze służbowych rozkładów jazdy z roku 1982/83. W tymże rozkładzie pojawiają się pociągi osobowe na linii Szczecin Dąbie - Drzenin, a dokładnie na odcinku Szczecin Dąbie - Szczecin Słoneczne. Na tej trasie kursowały dziennie dwie pary - a właściwie to jedna para - pociągów wg. poniższego rozkładu:

- LM 2232 Szczecin Wzg. Hetm. (odj. 4:52) - Szczecin Słoneczne (przyj. 5:36); - MM 8825 Szczecin Słoneczne (odj. 5:45) - Szczecin Niebuszewo (przyj. 6:37); - MM 8826 Szczecin Turzyn (odj. 16:12) - Szczecin Słoneczne (przyj. 16:47); - LM 2235 Szczecin Słoneczne (odj. 16:52) - Szczecin Główny (przyj. 17:45).

Jak widać pierwszy i ostatni kurs, to tylko służbowy podsył próżnego składu, więc mieszkańcy Słonecznego mieli do dyspozycji tylko jedną parę pociągów. Pociągi kursowały tylko w dni robocze. Ponieważ w czasie trwania rozkładu, nastąpiła elektryfikacja odcinka Dąbie - Słoneczne, początkowo pociągi były rozpisane na jeden wagon motorowy SN61, a po elektryfikacji na jedną EN57. Prędkość rozkładowa na odcinku z Dąbia do Słonecznego wynosiła wówczas 60km/h. Rozkład 1982/83 był pierwszym i ostatnim, kiedy to na tym odcinku kursowały planowe pociągi pasażerskie.

Co do ruchu pasażerskiego tuż po wojnie, to odbywał się on na całym odcinku Sobieradz - Szczecin Lotnisko, tylko w rozkładzie 1945/46, kiedy to kursowały na tej linii pociągi relacji Swobnica - Dąbie Szczecińskie, przez Chwarstnicę, Stare Czarnowo. Kursowały tylko dwie pary pociągów.

> Co do ruchu towarowego jeszcze w 95 roku > obsługiwano bocznicę Unikonu w Płoni zdawka rozpisana na SM42 lub > SM31, no i oczywiście była potrójna obsługa bocznicy WPEC: koło > 8,16 i 3 w nocy. Obsługa oczywiście ze stacji Szczecin Dąbie, które > jeszcze wtedy ostro działało.

Według dodatku 4B (Plan zestawienia pociągów towarowych) z 1984 roku, na linii Szczecin Dąbie - Drzenin kursowało łącznie 4 pary pociągów towarowych:

- TZS 22070 Szczecin Dąbie (o. 20:17) - Drzenin (p. 0:23), obsługa ładowni i bocznic PHS, Gryfbet, Unikon, Kołbacz, Stare Czarnowo, Drzenin; - TZS 22071 Drzenin (o. 1:31) - Szczecin Dąbie (p. 4:14); - TZS 22072 Szczecin Dąbie (o. 7:39) - Szczecin Płonia Unikon (p. 9:36), obsługa bocznic PHS, Gryfbet, Unikon; - TZS 22073 Szczecin Płonia Unikon (o. 10:35) - Szczecin Dąbie (p. 11:55), obsługa bocznicy Gryfbet; - dod TKLS 0260 Szczecin Dąbie (o. 12:30) - Szczecin Płonia Gryfbet (p. 13:41), obsługa bocznic PHS i Gryfbet; - dod TKLS 0261 Szczecin Płonia Gryfbet (o. 14:30) - Szczecin Dąbie (p. 14:50); - TZS 22074 Szczecin Dąbie (o. 15:50) - Szczecin Płonia Unikon (p. 16:05), obsługa bocznic PHS, Gryfbet, Unikon; - TZS 22075 Szczecin Płonia Unikon (o. 16:40) - Szczecin Dąbie (p. 18:52), obsługa bocznic PHS i Gryfbet.

Ostatnie pociągi towarowe do Unikonu, jeździły prawdopodobnie do 1995 roku, a do Gryfbetu zdawki jeździły jeszcze w 1998 roku.

Kilka zdjęć z rejonu nastawni Szczecin Płonia Gryfbet: http://tmkdizk.lisek.org.pl/galerie/szczecin_plonia_gryfbet_29-12-2008/

Dodam jeszcze, że pierwotnie linia biegła z posterunku odgałęźnego Sobieradz do stacji Szczecin Lotnisko. Odcinek Sobieradz podg - Drzenin, zlikwidowano w latach 70' lub na początku 80', odcinek Unikon - Stare Czarnowo - Drzenin zlikwidowano w 1988 roku, odcinek Szczecin Płonia Gryfbet - Unikon zlikwidowano około 1996 roku, a odcinek Szczecin Słoneczne WPEC - Szczecin Płonia Gryfbet od 2002 roku powoli przestawał istnieć, padając łupem złomiarzy. Obecnie tor kończy się tuż za przejazdem na ulicy Dąbskiej, a jeszcze w 2004 roku, tor leżał (ze sporymi ubytkami) do wiaduktu pod autostrada. W 2001 roku odbył się przejazd specjalny wagonem motorowym SN61-183 na odcinku Szczecin Dąbie - Szczecin Płonia Gryfbet.
Post został wyedytowany przez autora.
Post został wyedytowany przez administratora lub moderatora.
Stara linia kolejowa · 11 lat temu · Bauer
Re: Stara linia kolejowa · 11 lat temu · MaK
Re: Stara linia kolejowa · 11 lat temu · Lukasy
Re: Stara linia kolejowa · 11 lat temu · Bauer
Re: Stara linia kolejowa · 11 lat temu · MaK
Re: Stara linia kolejowa · 11 lat temu · adrpl
Re: Stara linia kolejowa · 11 lat temu · Bauer
Re: Stara linia kolejowa · 11 lat temu · MaK
Re: Stara linia kolejowa · 11 lat temu · marko
Re: Stara linia kolejowa · 11 lat temu · Sakorius
Re: Stara linia kolejowa · 11 lat temu · MaK
Re: Stara linia kolejowa · 11 lat temu · Sakorius
Re: Stara linia kolejowa · 11 lat temu · (użytkownik usunięty)
Re: Stara linia kolejowa · 11 lat temu · Sakorius
Re: Stara linia kolejowa · 11 lat temu · Lukasy
Re: Stara linia kolejowa · 11 lat temu · Ferrix
Re: Stara linia kolejowa · 11 lat temu · marko
Re: Stara linia kolejowa · 11 lat temu · Jacek
Re: Stara linia kolejowa · 11 lat temu · Iwo