Forum

Dobra Nowogardzka. Wąskotorówka będzie reaktywowana

Uczyniono pierwszy krok do reaktywowania kolejki wąskotorowej. Miłośnicy ciuchci dużo sobie obiecują po tym, jak magistrat przejął majątek od PKP.
Luke_Police napisał(a):

> > Taaak, tylko wszystko zarośnięte kilkumetrowymi drzewami > (choćby odcinek od Chlebowa do Białunia). > > > Od Dobrej do Kani są ubytki to fakt, następnie od > > Kani do Starej Dąbrowy nie ma ani jednego ubytku w torze, z > > tego względu że ten odcinek jest praktycznie cały czas przy > > drodze i raczej to odstrasza złodziei. > > Ubytki może nie, ale na przecięciach z ulicą (Chlebowo, > Białuń, Stara Dąbrowa, Moskorze, Storkówko...) tory > zasasfaltowano lub zasypano żwirem. > > Bodajże w Lubowie, albo właśnie w Żarowie widziałem > powyrywane odcinki szyn i kawałek dalej te same szyny > zastosowane przez kogoś jako słupki płotu w ogrodzie :D

Największym problemem przy odbudowach i reaktywacjach kolejek wąskotorowych nie są zarośnięte szlaki, czy ubytki w torach (o ile nie ciągną się kilometrami), lecz stan prawny gruntów i infrastruktury kolejek oraz ich zaplecza technicznego. Przy pomocy wolontariuszy drzewa można wyciąć, ubytki załatać materiałem stroużytecznym odkupionym po cenie złomu od PLK-i lub zdemontowanym z torów, których w przyszłości nie planuje się użytkować, natomiast szopy jeżeli wcześniej sprywatyzował ją jakiś mechanik samochodowy, czy inny kamieniarz odzyskać się praktycznie nie da. Najlepszym rozwiązaniem w tym przypadku byłoby przejęcie przez zainteresowane gminy gruntów wraz z infrastrukturą od PKP i użyczenie jej operatorowi kolejowemu (stowarzyszeniu, fundacji itp.) lub dzierżawa za 1 zł. Drugi problem to tabor kolejowy, bo wolnego prawie już nie ma. Nie wiem czy to co stoi w Dobrach wystarczy do zapewnienia obsługi kolejki stargardzkiej i jednocześnie ińskiej - niech się wypowiedzą ci co wiedzą ile tam tego jest. Tabor też powinien stać się własnością samorządów i być użyczany przewoźnikom. Taki układ jest w interesie samorządów, bo daje im pełną kontrolę nad właściwą eksploatacją kolejki oraz tytuł prawny do tego majątku, dzięki czemu mogą w niego inwestować bez żadnych przeszkód prawnych.

Jeśli chodzi o reaktywacje wąskich torów, mam trochę doświadczenia z czasów odbudowy Żuławskiej KD, kiedy dość aktywnie działałem w PTMKŻ Gdynia. W razie czego chętnie służę pomocą.

Moim zdaniem większe perspektywy ma kolejka ińska, ale tam zdaje się nie ma chętnych do działania...