Forum

SN61-183 już nie pojedzie

Z dniem 13 stycznia 2010 roku ze stanu Zachodniopomorskiego Zakładu Spółki (PKP Cargo) skreślony został przedostatni czynny wagon motorowy w Polsce z serii 183II. Rozpoczęta została procedura kasacyjna.

wysłane przez torwid  67

Rzadko bywam na kolejowym Komisie, ale 20.01 w Kurierze był tekst. Może się przyda, albo w czymś pomoże:

Ganz nie do kasacji

MIŁOŚNIKÓW kolei w regionie poruszyła wieść, że wagon motorowy SN61-183 – jeden z dwóch ostatnich w Polsce sprawnych tzw. ganzów – idzie do kasacji. Pogłoskę dementuje jego właściciel, czyli spółka PKP Cargo. Prawdopodobnie stary wagon będzie jeszcze służył turystom.

Wagony silnikowe SN61 – 250 sztuk – zostały wyprodukowane dla PKP w latach 1960-75 przez zakłady Ganz-MÁVAG na Węgrzech. Na obu końcach miały stanowiska sterownicze i mogły prowadzić do trzech wagonów doczepnych. Miały obsługiwać pociągi podmiejskie i ekspresy. Z czasem przejęły obsługę ruchu lokalnego. Wycofano je z eksploatacji na początku lat 90. Dwa pozostawiono czynne. Jeden trafił do skansenu taboru kolejowego w Chabówce, a drugi stacjonuje w Szczecinie. Oba są nadal sprawne. Losem szczecińskiego zaniepokoili się ostatnio miłośnicy kolei, sądząc, że idzie do kasacji. – Wagon został wpisany do zestawienia urządzeń taborowych uznanych za zbędne dla działalności podstawowej – wyjaśnia Piotr Apanowicz, rzecznik prasowy PKP Cargo SA. – Jego dalszy los nie jest jeszcze przesądzony. Potwierdza to dyrektor zachodniopomorskiego zakładu spółki. – Decyzja należy do zarządu. Ganz może być zagospodarowany w naszej firmie lub trafić do innej jednostki, ale absolutnie nie do kasacji – podkreśla Mirosława Pietkiewicz, dyrektor zakładu PKP Cargo w Szczecinie. – Chcemy, by pozostał w naszym regionie. Wagonem zainteresowany jest m.in. Kalisz Pomorski. – Z Towarzystwem Miłośników Kolei Drezynowych i Zabytków Kolejnictwa oraz naszym stowarzyszeniem „Bastion Tradycji” chcemy postawić na turystykę zintegrowaną – mówi burmistrz Michał Hypki. – Ganz mógłby np. przywieźć wycieczkę ze Szczecina do Kalisza. Następnie turyści rowerami dojechaliby do Drawy i przesiedli się w kajaki. Planujemy też wykorzystanie dwóch budynków kolejowych w Kaliszu: dawnej lokomotywowni i nieczynnej wieży ciśnień. Ganzem interesuje się również Urząd Marszałkowski. Prawdopodobnie zarząd PKP Cargo podaruje pojazd Fundacji „Era Parowozów”, która m.in. zajmuje się zagospodarowaniem na cele kulturalne i turystyczne zabytkowego taboru. – Wystąpię z takim wnioskiem do zarządu z zaznaczeniem, by wagon pozostał w regionie – dodaje M. Pietkiewicz. – Fundacja jest gwarantem, że ganz nie pójdzie na złom w sytuacji, gdy jego użytkownika nie będzie stać na dalsze utrzymanie pojazdu. Zainteresowani mogliby się zgłaszać do fundacji z koncepcją wykorzystania wagonu. (ek)

-- Przełożony ma ZAWSZE rację, niestety...

Przełożony ma ZAWSZE rację, niestety...
Re: SN61-183 już nie pojedzie · 14 lat temu · Sakorius
Re: SN61-183 już nie pojedzie · 14 lat temu · MaK
Re: SN61-183 już nie pojedzie · 14 lat temu · Uriel
Re: SN61-183 już nie pojedzie · 14 lat temu · mike_1994
SN61-183 już nie pojedzie · 14 lat temu · qba111
Re: SN61-183 już nie pojedzie · 14 lat temu · (użytkownik usunięty)
Re: SN61-183 już nie pojedzie · 14 lat temu · (użytkownik usunięty)
Re: SN61-183 już nie pojedzie · 14 lat temu · Bodek
Re: SN61-183 już nie pojedzie · 14 lat temu · Sakorius
Re: SN61-183 już nie pojedzie · 14 lat temu · Mariusz_W
Stanowisko PR · 14 lat temu · Bosman1980
Re: Stanowisko PR · 14 lat temu · techno
Re: Stanowisko PR · 14 lat temu · Bodek
Re: Stanowisko PR · 14 lat temu · Bodek
Re: Stanowisko PR · 14 lat temu · techno
Re: Stanowisko PR · 14 lat temu · Sakorius
Re: Stanowisko PR · 14 lat temu · Bodek
Re: Stanowisko PR · 14 lat temu · Mariusz_W
Warszawka chce nam zabrać Ganza! · 14 lat temu · Bodek
Re: Warszawka chce nam zabrać Ganza! · 14 lat temu · MarcinB
SN61 · 14 lat temu · kalapele
Może się udać · 14 lat temu · torwid