Forum
Możliwość pisania na forum dostępna jest tylko dla zalogowanych użytkowników.
SN61-183 już nie pojedzie
Z dniem 13 stycznia 2010 roku ze stanu Zachodniopomorskiego Zakładu Spółki (PKP Cargo) skreślony został przedostatni czynny wagon motorowy w Polsce z serii 183II. Rozpoczęta została procedura kasacyjna.
wysłane przez torwid 67
Rzadko bywam na kolejowym Komisie, ale 20.01 w Kurierze był tekst. Może się przyda, albo w czymś pomoże:
Ganz nie do kasacji
MIŁOŚNIKÓW kolei w regionie poruszyła wieść, że wagon motorowy SN61-183 – jeden z dwóch ostatnich w Polsce sprawnych tzw. ganzów – idzie do kasacji. Pogłoskę dementuje jego właściciel, czyli spółka PKP Cargo. Prawdopodobnie stary wagon będzie jeszcze służył turystom.
Wagony silnikowe SN61 – 250 sztuk – zostały wyprodukowane dla PKP w latach 1960-75 przez zakłady Ganz-MÁVAG na Węgrzech. Na obu końcach miały stanowiska sterownicze i mogły prowadzić do trzech wagonów doczepnych. Miały obsługiwać pociągi podmiejskie i ekspresy. Z czasem przejęły obsługę ruchu lokalnego. Wycofano je z eksploatacji na początku lat 90. Dwa pozostawiono czynne. Jeden trafił do skansenu taboru kolejowego w Chabówce, a drugi stacjonuje w Szczecinie. Oba są nadal sprawne. Losem szczecińskiego zaniepokoili się ostatnio miłośnicy kolei, sądząc, że idzie do kasacji. – Wagon został wpisany do zestawienia urządzeń taborowych uznanych za zbędne dla działalności podstawowej – wyjaśnia Piotr Apanowicz, rzecznik prasowy PKP Cargo SA. – Jego dalszy los nie jest jeszcze przesądzony. Potwierdza to dyrektor zachodniopomorskiego zakładu spółki. – Decyzja należy do zarządu. Ganz może być zagospodarowany w naszej firmie lub trafić do innej jednostki, ale absolutnie nie do kasacji – podkreśla Mirosława Pietkiewicz, dyrektor zakładu PKP Cargo w Szczecinie. – Chcemy, by pozostał w naszym regionie. Wagonem zainteresowany jest m.in. Kalisz Pomorski. – Z Towarzystwem Miłośników Kolei Drezynowych i Zabytków Kolejnictwa oraz naszym stowarzyszeniem „Bastion Tradycji” chcemy postawić na turystykę zintegrowaną – mówi burmistrz Michał Hypki. – Ganz mógłby np. przywieźć wycieczkę ze Szczecina do Kalisza. Następnie turyści rowerami dojechaliby do Drawy i przesiedli się w kajaki. Planujemy też wykorzystanie dwóch budynków kolejowych w Kaliszu: dawnej lokomotywowni i nieczynnej wieży ciśnień. Ganzem interesuje się również Urząd Marszałkowski. Prawdopodobnie zarząd PKP Cargo podaruje pojazd Fundacji „Era Parowozów”, która m.in. zajmuje się zagospodarowaniem na cele kulturalne i turystyczne zabytkowego taboru. – Wystąpię z takim wnioskiem do zarządu z zaznaczeniem, by wagon pozostał w regionie – dodaje M. Pietkiewicz. – Fundacja jest gwarantem, że ganz nie pójdzie na złom w sytuacji, gdy jego użytkownika nie będzie stać na dalsze utrzymanie pojazdu. Zainteresowani mogliby się zgłaszać do fundacji z koncepcją wykorzystania wagonu. (ek)
-- Przełożony ma ZAWSZE rację, niestety...
Ganz nie do kasacji
MIŁOŚNIKÓW kolei w regionie poruszyła wieść, że wagon motorowy SN61-183 – jeden z dwóch ostatnich w Polsce sprawnych tzw. ganzów – idzie do kasacji. Pogłoskę dementuje jego właściciel, czyli spółka PKP Cargo. Prawdopodobnie stary wagon będzie jeszcze służył turystom.
Wagony silnikowe SN61 – 250 sztuk – zostały wyprodukowane dla PKP w latach 1960-75 przez zakłady Ganz-MÁVAG na Węgrzech. Na obu końcach miały stanowiska sterownicze i mogły prowadzić do trzech wagonów doczepnych. Miały obsługiwać pociągi podmiejskie i ekspresy. Z czasem przejęły obsługę ruchu lokalnego. Wycofano je z eksploatacji na początku lat 90. Dwa pozostawiono czynne. Jeden trafił do skansenu taboru kolejowego w Chabówce, a drugi stacjonuje w Szczecinie. Oba są nadal sprawne. Losem szczecińskiego zaniepokoili się ostatnio miłośnicy kolei, sądząc, że idzie do kasacji. – Wagon został wpisany do zestawienia urządzeń taborowych uznanych za zbędne dla działalności podstawowej – wyjaśnia Piotr Apanowicz, rzecznik prasowy PKP Cargo SA. – Jego dalszy los nie jest jeszcze przesądzony. Potwierdza to dyrektor zachodniopomorskiego zakładu spółki. – Decyzja należy do zarządu. Ganz może być zagospodarowany w naszej firmie lub trafić do innej jednostki, ale absolutnie nie do kasacji – podkreśla Mirosława Pietkiewicz, dyrektor zakładu PKP Cargo w Szczecinie. – Chcemy, by pozostał w naszym regionie. Wagonem zainteresowany jest m.in. Kalisz Pomorski. – Z Towarzystwem Miłośników Kolei Drezynowych i Zabytków Kolejnictwa oraz naszym stowarzyszeniem „Bastion Tradycji” chcemy postawić na turystykę zintegrowaną – mówi burmistrz Michał Hypki. – Ganz mógłby np. przywieźć wycieczkę ze Szczecina do Kalisza. Następnie turyści rowerami dojechaliby do Drawy i przesiedli się w kajaki. Planujemy też wykorzystanie dwóch budynków kolejowych w Kaliszu: dawnej lokomotywowni i nieczynnej wieży ciśnień. Ganzem interesuje się również Urząd Marszałkowski. Prawdopodobnie zarząd PKP Cargo podaruje pojazd Fundacji „Era Parowozów”, która m.in. zajmuje się zagospodarowaniem na cele kulturalne i turystyczne zabytkowego taboru. – Wystąpię z takim wnioskiem do zarządu z zaznaczeniem, by wagon pozostał w regionie – dodaje M. Pietkiewicz. – Fundacja jest gwarantem, że ganz nie pójdzie na złom w sytuacji, gdy jego użytkownika nie będzie stać na dalsze utrzymanie pojazdu. Zainteresowani mogliby się zgłaszać do fundacji z koncepcją wykorzystania wagonu. (ek)
-- Przełożony ma ZAWSZE rację, niestety...
Przełożony ma ZAWSZE rację, niestety...