Forum

Z wizytą w Szczecinie

W dniu dzisiejszym z 50-minutowym opóźnieniem pociąg EIC 1803 "Chrobry" z Warszawy Wschodniej przyprowadziła rzadko spotykana w ostatnim czasie w Szczecinie lokomotywa 025.

wysłane przez Kriz8

Mr_Reaper napisał(a):

> To wytłumacz nam, "oszołomiony" człowieku, czemu pociąg TLK, ze > Szczecina do Poznania jedzie tak samo długo jak pociąg IR np. > "Barbakan".

Jest kilka czynników, które powodują takie sytuacje. I to nie tylko na trasie Szczecin - Poznań. Oczywiście wszystkie czynniki nie muszą w danym przypadku wystąpić jednocześnie. Najważniejszym chyba czynnikiem są duże rezerwy czasowe zaplanowane dla pociągów TLK, w służbowych rozkładach jazdy pociągów dla każdego pociągu podany jest normalny czas jazdy na konkretnym szlaku i czas skrócony, który należy stosować w przypadku opóźnień. Czasy przejazdów IR na poszczególnych odcinkach są wyżyłowane dość mocno, tak że normalny czas jazdy niewiele się różni od skróconego. Przykład nie podparty faktami, TLK wyjeżdża z Poznania z opóźnieniem 15 minut. Stosując skrócony czas jazdy, czyli likwidując rezerwy czasowe pociąg dojeżdża do Szczecina zgodnie z rozkładem. W przypadku IR może być tak, że pociąg do Szczecina nie nadrobi opóźnienia, albo je tylko zmniejszy. Drugi dość ważny czynnik to ciężar i długość pociągu, tak jak już koledzy wspominali. Łatwiej jest rozpędzić lekki i krótki czteroczłonowy ezt ED72, niż TLKę z sześcioma czy siedmioma wagonami. Krótszy skład to także szybszy powrót do rozkładowej prędkości w przypadku punktowych ograniczeń prędkości, np. na przejeździe. Pociąg może zwiększyć prędkość w momencie, gdy cały skład wyjedzie poza obszar objęty ograniczeniem prędkości, w przypadku ezt nastąpi to szybciej. Pozostałe czynniki znajdziesz w postach Sakoriusa i Marka.

> Druga sprawa, istnieje coś takiego jak rozkład jazdy i nieważne > jest to co ciągnie pociąg. Może to być EP09, Eu07 czy nawet EU44, > czas przejazdu będzie taki sam.

Oczywiście, że istnieje coś takiego jak rozkład i tego trzeba się trzymać. Ale jeżeli na czele składu będzie lokomotywa mogąca rozwinąć większą prędkość, to przy wykorzystaniu swoich parametrów tam gdzie to możliwe, pociąg przyjedzie do stacji pośredniej czy końcowej wcześniej. I nie jest to równoznaczne z tym, że odjedzie wcześniej. Postój po prostu się wydłuży o czas zaoszczędzony na jeździe. Niektóre pociągi mają pozakładane tak duże rezerwy czasowe, że niemal na każdej stacji stoją po kilka minut dłużej niż to wynika z rozkładu, przy czym prowadzone są planowo lokomotywami serii EP/EU07.

> Nie ważne jest co ciągnie pociąg, ważne > jest to, ze na tej trasie pociąg nie pojedzie szybciej niż 120km/h > i to tylko fragmentami. Pisanie iż może polecieć szybciej mija > się z celem i będzie zawsze traktowano jako pisanie bajek.

Pociąg może pojechać szybciej niż 120 km/h w miejscach gdzie parametry nawierzchni (i nie tylko) na to pozwalają i o ile skład pociągu zestawiony jest z wagonów dopuszczonych do prędkości wyższej niż 120 km/h. Nie mam dostępu do aktualnego służbowego rozkładu jazdy dla "Chrobrego", więc nie wiem na jaką lokomotywę i na jakie czasy przejazdu jest rozpisany. Równie dobrze rozkład może być ułożony pod "siódemkę" jak i pod EP09, ale z takim czasem jazdy, że w planie wyrobi się też "siódemka".

Podsumowując, nie są to bajki a sytuacja możliwa. Niestety rzadko spotykana, ale z uwagi na obecne problemy IC z "epokami" nic już człowieka nie zdziwi. Ja mam jedynie nadzieję, że Przewozy Regionalne pójdą za ciosem w momencie gdy będą posiadały odpowiednią ilość nowoczesnych lokomotyw i wykorzystają w większym stopniu możliwości trasy Szczecin - Poznań - Warszawa. Dodatkowe skrócenie i tak już konkurencyjnego w tym momencie czasu jazdy, pokaże że "dasię" i to dużo.

-- Panie redaktorze, czekam na kolejny tendencyjny artykuł...

Pokemony atakują...
Post został wyedytowany przez autora.
Post został wyedytowany przez administratora lub moderatora.
Z wizytą w Szczecinie · 14 lat temu · zack1989
Re: Z wizytą w Szczecinie · 14 lat temu · MarcinB
Re: Z wizytą w Szczecinie · 14 lat temu · MarcinB
Re: Z wizytą w Szczecinie · 14 lat temu · Kriz8
Re: Z wizytą w Szczecinie · 14 lat temu · MarcinB
Re: Z wizytą w Szczecinie · 14 lat temu · Sakorius
Re: Z wizytą w Szczecinie · 14 lat temu · MarcinB
Re: Z wizytą w Szczecinie · 14 lat temu · Sakorius
Re: Z wizytą w Szczecinie · 14 lat temu · marko
Re: Z wizytą w Szczecinie · 14 lat temu · marko
Re: Z wizytą w Szczecinie · 14 lat temu · MarcinB
Re: Z wizytą w Szczecinie · 14 lat temu · paki
Rozkład a czas jazdy · 14 lat temu · Bodek
Re: Z wizytą w Szczecinie · 14 lat temu · Sakorius
Re: Z wizytą w Szczecinie · 14 lat temu · MarcinB
Re: Z wizytą w Szczecinie · 14 lat temu · marko
Re: Z wizytą w Szczecinie · 14 lat temu · MaK
Re: Z wizytą w Szczecinie · 14 lat temu · marko
Re: Z wizytą w Szczecinie · 14 lat temu · MaK
Re: Z wizytą w Szczecinie · 14 lat temu · Kriz8
Re: Z wizytą w Szczecinie · 14 lat temu · Sakorius
Re: Z wizytą w Szczecinie · 14 lat temu · MarcinB
Re: Z wizytą w Szczecinie · 14 lat temu · marko
Re: Z wizytą w Szczecinie · 14 lat temu · MarcinB
Re: Z wizytą w Szczecinie · 14 lat temu · marko
Re: Z wizytą w Szczecinie · 14 lat temu · MarcinB
Re: Z wizytą w Szczecinie · 14 lat temu · MaK
Re: Z wizytą w Szczecinie · 14 lat temu · MarcinB
Re: Z wizytą w Szczecinie · 14 lat temu · Kriz8
Re: Z wizytą w Szczecinie · 14 lat temu · Kriz8
A ja to widzę tak · 14 lat temu · kalapele