Forum

Pierwsze sztuki tych wagonów już jeżdżą w barwach PKP...

zdjęcie
Pierwsze sztuki tych wagonów już jeżdżą w barwach PKP IC
torzo napisał(a):

> > http://krysiapkp.republika.pl/pozaszczytem.JPG[/b] >  > Te wagony są oznaczone jako 111Arow (...) Zostały > przebudowane z wagonów 112A.

Nieprawda. Wagony typu 111Arow zostały przebudowane z wagonów typu 111A (zapewne z jakiejś podgrupy - np. 111Ag, 111Ah, itp.).

Natomiast ciekawostką i zarazem niekonsekwencją jest, że wagony 111Ainw zostały opisane tym typem pomimo, że powstały z przebudowy wagonów 1 klasy typu 112A, o czym świadczy chociażby "jedynkowy" układ okien.

W ogóle oznaczenia typów wagonów w PL, zwłaszcza tych po modernizacjach to jedna wielka porażka. Tak jakby nie było innych cyfr, a w alfabecie brakowało liter.

Do typu 111Arow zaliczono także grupę około 20 wagonów bezprzedziałowych, powstałych z przebudowy kuszetek 110Ab. Wagony te różnią się od prezentowanych wcześniej w tym wątku tym, że: od razu po modernizacji otrzymały malowanie IC, są klimatyzowane, mają wklejane prostokątne okna oraz gładkie (nieryflowane) dachy. Wagony te zostały zbudowane w latach 70. ubiegłego wieku, dziś więc mają już niemal 40 lat. Mimo to są bardzo dobrze zrobione (wygodne fotele i są dobrze wyciszone). Jedyny moim zdaniem ich mankament to mało wydajna klima. Po tej dwudziestce wagonów powstało około 20 następnych, jako przebudowa nowszych wagonów typu 111A z ryflowanymi dachami. Mają one także wklejane ciemne okna, ale zaokrąglone w narożnikach.

Podobnie niekonsekwentnie oznaczane są wagony barowe. Oryginalne, czyli te zbudowane w latach 70. to typ 113A. Niedawno powstało jednak kilkanaście zmodernizowanych (przebudowa z 112A) wagonów barowych (zarówno dla IC jak i dla PR), które niewiedzieć dlaczego także oznaczono typem 113A, choć od pierwowzoru tego typu różnią się diametralnie.