Informacje
Unowocześnić dworzec
kl, Kurier Szczeciński,
dodane przez MQ; zmodyfikowane
W Polsce budynki dworcowe w małych i średnich miejscowościach są na ogół zaniedbane, a często zdewastowane. Czy jest szansa na ich odrodzenie i dostosowanie do wymogów XXI wieku? Na razie taką możliwość dostał budynek w Szczecinku jako jedyny w kraju i jeden z kilku w Europie.
Przykłady płyną z bogatszego Zachodu. Przedstawiono je podczas czwartkowej Międzynarodowej Konferencji "Projekty REVITA - koncepcje rewitalizacji wybranych stacji kolejowych w Unii Europejskiej". Jednym z partnerów Revity jest Zachodniopomorska Szkoła Biznesu. Program obejmuje takie kraje jak Słowenia, Niemcy, Polska, Grecja i Bułgaria.- Budżet projektu wynosi ponad milion euro. Pieniądze te pochodzą z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz od partnerów z danych krajów - poinformował Sergej Iskra z Ministerstwa Transportu Republiki Słowenii. - Jesteśmy już za półmetkiem przedsięwzięcia. Przygotowania koncepcyjne są zakończone i czeka nas teraz pilotaż. Oczekujemy stworzenia modelu rewitalizacji małych i średnich stacji kolejowych przy udziale partnerów lokalnych. Działalność w odnowionym obiekcie ma być opłacalna, powinna też zwiększyć ruch pasażerski, przyciągać turystów.
Podczas konferencji w Novotelu Stephan Müller, dyrektor niemieckiej Agencji Bahn Stadt, która zajmuje się sprawami rozwoju stacji kolejowych, pokazał zdjęcia unowocześnionych już budynków kolejowych w miasteczkach Niemiec, Szwajcarii i Włoch. Często powstały w nich minicentra handlowe, gastronomia, a jednocześnie utrzymano funkcje obsługi pasażerów - kasy biletowe, poczekalnie, ale już na wyższym poziomie.
Na przykład w jednym z obiektów we włoskim Tyrolu wprowadzono dodatkowo możliwość wypożyczenia roweru, który można oddać na sąsiedniej stacji. W innej miejscowości w celu przebudowy dworca operator budynku dogadał się z hotelem. W jednej z miejscowości szwajcarskich wykorzystano koncepcję franczyzy, którą gospodarz obiektu dostał od szwajcarskich kolei.
Do projektu Revita zgłoszono kilka stacji na Pomorzu Zachodnim - ze Świdwina, Goleniowa, Gryfina, Świnoujścia, Złocieńca, Choszczna, Szczecinka i Sławna. Ostatecznie wybrano Szczecinek, miasteczko liczące prawie 39 tys. mieszkańców. Przez tamtejszy dworzec przewija się dziennie ok. 1700 podróżnych, a pociągi odjeżdżają 60 razy dziennie. Zabytkowy budynek (1885 r.) jest w dobrym stanie.
- Być może dworzec kolejowy w Szczecinku zmieni oblicze za rok lub dwa - mówi Natalia Kaźmierczak z PKP SA Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Szczecinie. - Na razie mamy projekt, na podstawie którego powstanie dokumentacja techniczna, zostanie stworzony biznesplan, analiza mocnych i słabych stron przedsięwzięcia.
Być może szczecinecka jaskółka - jeżeli znajdą się pieniądze - zachęciłaby inne gminy do postawienia na swoje dworce. W naszym regionie jest 167 małych i średnich stacji kolejowych.
źródło: Kurier Szczeciński
brak komentarzy