Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

z kraju artykuł

Kujawsko-Pomorskie: Koniec monopolu PKP?

ka, hoł, Gazeta Wyborcza,

dodane przez Lukasy; zmodyfikowane

PKP może mieć konkurencję na kujawsko-pomorskich torach. Do przetargu na świadczenie przewozów, oprócz dotychczasowego monopolisty, stawił się prywatny przewoźnik.
W czwartek w Urzędzie Marszałkowskim otwarto koperty z ofertami firm, które zabiegają o lukratywne kontrakty na trzyletnią obsługę regionalnych linii kolejowych. Władze województwa zarezerwowały na ten cel 120,9 mln zł. O obsługę trasy Bydgoszcz-Toruń i pozostałych linii zelektryfikowanych stara się jedynie PKP Przewozy Regionalne. Natomiast walka toczyć się będzie o odcinki, na których jeżdżą pociągi spalinowe. Oprócz państwowej firmy, pasażerów chce wozić na nich również PCC Rail. Spółka stworzyła konsorcjum z brytyjskim przewoźnikiem Arriva. - PKP Przewozy Regionalne chcą za tę usługę 18,36 zł za kilometr, natomiast PCC 12 zł za kilometr. Zanim podejmiemy decyzję, czyje pociągi będą jeździły na torach do 2011 r., minie jednak trochę czasu - wyjaśnia Beata Krzemińska, rzecznik marszałka województwa.

Najkorzystniejsza oferta zostanie wybrana do wtorku. Później firmy startujące w przetargu będą miały tydzień na złożenie ewentualnych skarg. Jako że wartość zamówienia przekracza 120 mln zł, konkurs podlega jeszcze obowiązkowej kontroli Urzędu Zamówień Publicznych. Tymczasem PKP PR już oprotestowały warunki przetargu i domagają się jego unieważnienia. - Złożyliśmy skargę do prezesa UZP, bo uważamy, że przetarg został przygotowany z wieloma błędami formalnoprawnymi - informuje Łukasz Kurpiewski, rzecznik prasowy PKP PR.

Specjaliści od rynku kolejowego przekonują, że województwo kujawsko-pomorskie jako pierwsze w kraju usiłuje złamać monopol PKP. - Należy pogratulować samorządowi województwa kujawsko-pomorskiego, który udowodnił, że obsługę kolejowych przewozów pasażerskich w regionie można robić taniej - wyjaśnia Piotr Kazimierowski, prezes związku pracodawców Forum Transportu Szynowego.

źródło: Gazeta Wyborcza

brak komentarzy