region szczeciński artykuł

Do Poznania w 90 minut już za sześć lat

mur, Gazeta Wyborcza,

dodane przez MQ

W 2013 r. na trasie Szczecin - Poznań będziemy mknąć z prędkością 200 km/godz., a do Świnoujścia 160 km/godz.
Szczeciński oddział PKP Polskie Linie Kolejowe otrzyma z UE prawie 1,5 mld euro na modernizację infrastruktury kolejowej w latach 2007-2013. Dzięki unijnym pieniądzom czas przejazdu z Poznania do Świnoujścia skróci się do dwóch i pół godziny (obecnie ponad cztery).

- Takich pieniędzy w historii polskich kolei jeszcze nie było - ogłosił wczoraj Józef Matuszczak, dyrektor szczecińskiego oddziału PKP PLK. - Kolej ma być szybka, nowoczesna i konkurencyjna.

Modernizacja odcinka z Poznania do Szczecina miałaby się rozpocząć w 2009 r. Już do 15 sierpnia ma być gotowe studium wykonalności projektu. Projekty budowlane miałyby powstać w 2008 r. Za unijne pieniądze PKP chcą wymienić sieć trakcyjną, zlikwidować nastawnie, które obsługują pracownicy kolei i zmodernizować przystanki regionalne. Wszystkie przejazdy i urządzenia kolejowe miałyby być automatyczne. Przebudowane będą dworce w Szczecinie-Dąbiu i Stargardzie. Na dworcu Szczecin Główny pojawią się windy dla niepełnosprawnych. Trakcja kolejowa będzie modernizowana równolegle z dwóch stron: od Szczecina i Poznania. Na odcinku Szczecin - Świnoujście wymiana torów trwa już od 2001 r. W tym roku zostanie ukończona połowa trasy. Już teraz przejazd udało się skrócić ze 120 do 81 min. W 2012 r. pociągi mają jeździć z prędkością 160 km/godz.

- Konieczna będzie jeszcze wymiana taboru, ale to leży już po stronie przewoźników PKP - stwierdził Stanisław Sługocki, dyrektor ds. techniczno-eksploatacyjnych PKP PLK.

Pasażerom trudno w to wszystko uwierzyć.

- Do Poznania w półtorej godziny? Niemożliwe - dziwiła się wczoraj Magda Jakubczyk na dworcu Szczecin Główny. - Kupiłam bilet do Szklarskiej Poręby. Niespełna 400 km, za to aż 11 godzin jazdy.

To także ma się zmienić. Szlak kolejowy E59 ze Świnoujścia do Międzylesia na granicy z Czechami (przez Poznań i Wrocław) został uznany za jeden z pięciu głównych w Polsce.

Z kolei w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013 dodatkowych 30 mln euro zostanie przeznaczonych na modernizację linii z Goleniowa do Kołobrzegu, wraz z łącznicą do portu lotniczego (czas dojazdu do Szczecina 35 min) oraz linii kolejowej Wałcz - Ulikowo.

Niestety, w ramach środków z UE nie przewidziano przebudowy 14-kilometrowego odcinka torów ze Szczecina do granicy z Niemcami. Szybkie połączenie z Berlinem to wciąż mgliste plany.

źródło: Gazeta Wyborcza

5 komentarzy