region szczeciński artykuł

6 minut za 15 milionów

mag, Kurier Szczeciński,

dodane przez MQ

Jeśli Oddział Regionalny PKP Polskie Linie Kolejowe SA w Szczecinie szybko dostanie pieniądze, to do połowy 2008 roku upora się z modernizacją toru od stacji na Gumieńcach do granicy. Ma też nadzieję, że równie szybko wyjaśni się sprawa umożliwienia dojazdu pociągiem na lotnisko w Goleniowie.
We wtorek "Kurier" napisał o rozmowach marszałka województwa i prezydenta Szczecina w Ministerstwie Transportu w sprawie m.in. modernizacji toru łączącego szczeciński dworzec z Niemcami, a już wczoraj Oddział Regionalny PKP PLK SA przedstawił przedstawicielom samorządów plany jej modernizacji.

Ponad 150-kilometrową odległość ze Szczecina do Berlina pociągi przemierzają dziś najszybciej w 2 godz. i 2 minuty. Koleje Niemieckie ostro się wzięły za remont tej linii, zwiększając na niej prędkość do 160 km/h. Gdy nasze pójdą w ich ślady, to podróż trwałaby 90 minut.

- Jeśli szybko dostaniemy z budżetu 15 milionów złotych, to do połowy przyszłego roku uporalibyśmy się z elektryfikacją i modernizacją 9,1 kilometra toru od stacji Szczecin-Gumieńce do granicy państwa - mówił Stanisław Sługocki, zastępca dyrektora ds. techniczno-eksploatacyjnych OR PKP PLK SA w Szczecinie. - Ze względu na ukształtowanie terenu pociągi mogłyby rozwijać na nim prędkość 120 kilometrów na godzinę, a czas ich przejazdu po polskiej stronie skróciłby się o 6 minut.

Jednotorowa linia kolejowa od Szczecina Głównego do granicy ma 14,1 km. Zelektryfikowana jest jednakże tylko w części. Poza tym obsługujące ją niemieckie pociągi ze szczecińskiego dworca aż do Tantow jadą po jednym torze, co ogranicza zwiększenie ich liczby.

Przedstawiciele OR PKP PLK SA przedstawili także inne plany inwestycyjne do r. 2013. Wśród nich jest m.in. modernizacja za 11,5 miliona euro linii kolejowej z Goleniowa do Kołobrzegu wraz z budową 8-kilometrowej łącznicy do Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów. Ma być sfinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego.

- W pierwszej kolejności chcielibyśmy umożliwić dojazd pociągami ze Szczecina na lotnisko, który wtedy trwałby zaledwie 35 minut- informował Stanisław Sługocki.

- Pojawiły się pewne wątpliwości, co do połączenia koleją Szczecina z lotniskiem - oznajmił nagle wicemarszałek Władysław Husejko.

Natychmiast starał się je rozwiać dyrektor naczelny OR PKP PLK SA, Józef Matuszczak, który wyjaśnił, że wzbudziła je być może kwota.

- 11,5 miliona euro ma kosztować modernizacja całej linii - przypomniał. - Na budowę łącznika pójdzie niewiele. W innych miastach koleje już niemal wjeżdżają na płytę lotnisk, więc i my powinniśmy dać pasażerom możliwość szybkiego dotarcia na nasze.

Jak się dowiedzieliśmy, zrobienie 8-kilometrowego toru do portu lotniczego, którego udziałowcem jest także samorząd województwa, kosztowałoby 2 mln euro. Władysław Husejko będzie jeszcze o tej inwestycji z kolejową spółką rozmawiał.

źródło: Kurier Szczeciński

2 komentarze