z kraju artykuł

Warszawa: Zaczyna się remont torów w stronę Gdańska

Krzysztof Śmietana, Gazeta Wyborcza,

dodane przez djdark

W piątek zaczyna się remont zniszczonych torów z Warszawy w kierunku Gdańska. Przez pierwsze tygodnie nie będzie tam utrudnień dla pasażerów.
Tory na trasie do Trójmiasta są w fatalnym stanie. W niektórych miejscach pociąg musi zwalniać do 30-40 km na godz. W efekcie podróż ekspresem ze stolicy do Gdańska zajmuje nawet cztery pół i godziny.

W piątek zaczyna się remont linii na jednym z bardziej zniszczonych odcinków - z Warszawy Wschodniej do Legionowa. Pojawią się tam nowe szyny i podtorze przystosowane do prędkości 160 km na godz. dla zwykłych pociągów i 200 km na godz. dla tzw. składów zespolonych (bez lokomotywy). Wyremontowane zostaną także przystanki: Praga, Żerań, Płudy i Choszczówka. Niestety, kolejarze zapomnieli o budowie dodatkowych przystanków, np. na Bródnie. Umożliwiłyby one mieszkańcom szybki dojazd do centrum.

Wprawdzie w piątek zostanie zamknięty dla ruchu jeden tor, ale nie spowoduje to utrudnień dla pasażerów, bo pociągi będą jeździć po dwóch pozostałych torach. Komplikacje zaczną się dopiero 4 września. Wtedy zostaną odwołane pociągi z Warszawy Gdańskiej do Wieliszewa.

Remont linii do Legionowa ma się zakończyć na początku 2009 r. Kolejarze zapowiadają prace na kolejnych odcinkach trasy na Mazowszu. Równocześnie zaczynają się prace od strony Trójmiasta - na razie widać je wokół stacji w Gdyni. Niestety, z powodu opóźnień z przetargami na projekty remontu planowane wcześniej zakończenie przebudowy całej trasy w 2012 r. jest już nierealne. Stanie się to przynajmniej dwa lat później. Poślizg ma także budowa nowych wiaduktów nad torami. Z trasy muszą zniknąć wszystkie przejazdy. Lokalizacja wiaduktów często wzbudza jednak sprzeciw mieszkańców.

Po zakończeniu remontu podróż z Warszawy do Gdańska klasycznym ekspresem z lokomotywą zajmie 2 godz. 43 min, a składem zespolonym typu TGV czy Pendolino, które chce kupić spółka Intercity - tylko 2 godz. 13 minut.

W ramach modernizacji linii ma zostać także odremontowana bocznica na planowane lotnisko dla tanich linii w Modlinie. Główni udziałowcy spółki lotniskowej - samorząd Mazowsza, przedsiębiorstwo Porty Lotnicze i Agencja Mienia Wojskowego - muszą jednak dogadać się z kolejarzami w sprawie finansowania remontu odnogi do portu. W przyszłości pociąg ma być najszybszym środkiem transportu z lotniska do centrum. Ma także umożliwić dojazd z Modlina na Okęcie.

źródło: Gazeta Wyborcza

możliwość komentowania została wyłączona