z kraju artykuł

Trójmiasto: SKM chce wymienić tabor

Michał Tusk, Gazeta Wyborcza,

dodane przez djdark; zmodyfikowane

Trójmiejska Szybka Kolej Miejska chce wydać miliard złotych na nowe pociągi. Sprawdziliśmy, co producenci taboru mają jej do zaoferowania.
Do Euro 2012 przygotowuje się nie tylko Gdańsk. Również SKM chciałaby do czasu rozpoczęcia imprezy wymienić tabor. Chodzi o zakupienie 60 nowych składów, które zastąpiłyby wysłużone kolejki.

Pieniędzy na razie nie ma - mają pochodzić z funduszy unijnych, środków województwa i własnych firmy. Niewykluczony jest także udział trójmiejskich samorządów w przedsięwzięciu, które przekazując pieniądze firmie objęłyby w zamian część jej udziałów. Ile dokładnie pieniędzy uda się zebrać, a w konsekwencji ile składów da się kupić? To okaże się dopiero w tym roku. Już teraz sprawdziliśmy co można kupić za miliard zł.

Głównymi producentami taboru kolejowego w Europie są firmy Siemens i Bombardier. Ta druga kończy właśnie produkcję trzech niskopodłogowych tramwajów dla Gdańska. W jej ofercie znajdziemy m.in. jeden z najnowocześniejszych pociągów metropolitalnych na świecie - Spacium. Składy tego typu na razie widnieją tylko na ekranach inżynierów. Pierwszy pociąg ma być gotowy w 2009 r. i jest przeznaczony dla kolei francuskich. Koszt jednego składu to ok. 30 mln zł, ale Spacium odpowiada dwóm połączonym kolejkom SKM - ma siedem wagonów. Poza tym jest nieco szerszy od obecnych pociągów i dzięki ścianom podświetlanym diodami LED może przybierać różne kolory.

Bombardier produkuje też tańszy i mniej wypełniony elektroniką pociąg CP 2000, który jeździ obecnie w Porto i Lizbonie w Portugalii.

Z kolei Siemens proponuje pociągi Desiro - to sprawdzony już na liniach regionalnych produkt. Czy Desiro mógłby jeździć u nas? Jest problem. Wagony te są przystosowane do peronów o średniej i niskiej wysokości. Tymczasem na SKM obowiązuje najwyższa - 92- centymetrowa wysokość. Obniżenie peronów mogłoby być po prostu nieopłacalne.

Być może do ewentualnego przetargu na nowe pociągi dla SKM stanęliby również polscy producenci taboru. Bydgoska Pesa wyprodukowała już m.in. zespół trakcyjny dla warszawskiej WKD oraz elektryczny pociąg dalekobieżny.

źródło: Gazeta Wyborcza

możliwość komentowania została wyłączona