Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

z kraju artykuł

Poznań: Superpociąg przyjechał i narobił nam apetytu

Jacek Łuczak, Gazeta Wyborcza,

dodane przez djdark; zmodyfikowane

Szwajcarska firma zaprezentowała w Poznaniu swój najnowszy pociąg elektryczny. Do czasu Euro 2012 samorząd województwa planuje wprawdzie kupno 20 sztuk pociągów, ale... raczej nie takich.
Nowe "dziecko" szwajcarskiej firmy Stadler przyjechało do Poznania przy okazji otwarcia fabryki w Siedlcach. Niskopodłogowy klimatyzowany elektryczny pociąg z 212 miejscami siedzącymi zabrał w promocyjną podróż do Szamotuł i z powrotem kolejarzy i urzędników.

Takie modele Stadlera FLIRT-Tilo (Flinker Leichter Innovativer Regional Triebzug - szybki, lekki, innowacyjny, regionalny pociąg motorowy) zamówiły już samorządy województw mazowieckiego (10 sztuk) i śląskiego (4). Do kupna 20 pociągów elektrycznych przymierza się także wielkopolski samorząd wojewódzki, który stara się o unijne dofinansowanie. Jednak zaprezentowany w Poznaniu pociąg ma małe szanse na kursowanie po torach naszego regionu. - Po pierwsze: to dość drogie maszyny, kosztują 24 mln zł. Po drugie: pociągi produkowane na Zachodzie nie są zgrane z naszą siecią trakcyjną. Posiadają silniki asynchroniczne, które podczas hamowania oddają energię do sieci. Dlatego dochodzi do przeciążeń sieci - twierdzi Jerzy Kriger, dyrektor Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego. - Powstaje więc pytanie: czy płacić tak dużo teraz, czy czekać, aż zmieni się w Polsce napięcie w sieci trakcyjnej. Przyznam, że wtedy takie pociągi rzeczywiście są tańsze w eksploatacji o jedną trzecią - dodaje. Ale jak mówią kolejarze, wymiana trakcji może się zdarzyć w Polsce dopiero za 20 lat.

- Nie spodziewamy się awarii. Napięcie w Polsce nie różni się od napięcia w innych krajach, a wahania to rzecz normalna na kolei - przekonuje natomiast Stan Skalski, dyrektor sprzedaży Stadlera na Europę Wschodnią i Środkową.

Zakup nowoczesnych pociągów elektrycznych dla Wielkopolski planuje aktualnie jedynie samorząd wojewódzki. PKP Przewozy Regionalne zamówiły wprawdzie ostatnio 11 składów z bydgoskiej Pesy, ale wszystkie z przeznaczeniem na dotychczas niezmodernizowaną trasę z Łodzi do Warszawy. Przypomnijmy, że w ubiegłym i tym roku za pieniądze unijne PKP PR zmodernizowały 75 pociągów elektrycznych. Według ubiegłorocznych zapowiedzi szefów spółki, na najbardziej uczęszczane trasy w Wielkopolsce miało ich trafić kilkanaście. Trafił jeden - na trasę z Poznania do Wrocławia.

źródło: Gazeta Wyborcza

możliwość komentowania została wyłączona