region szczeciński artykuł

VIP-y z szynami

Hanna Lachowska, Głos Szczeciński,

dodane przez djdark; zmodyfikowane

Wczoraj wbito symboliczną łopatę jako znak rozpoczęcia budowy przedłużenia niemieckiej kolei UBB. Choć pewne prace trwały już wcześniej.
Pierwsi pasażerowie mają pojechać pociągiem najpóźniej w kwietniu przyszłego roku. Niemcy zapowiadają uruchomienie połączenia m.in. z Berlinem.

Dzierżawa ziemi pod torami



W tej chwili tory kończą się tuż przy przejściu granicznym Świnoujście - Ahlbeck. Po przedłużeniu, będą wchodziły około 1,5 km w głąb Świnoujścia. 57 tys. metrów kwadratowych ziemi Niemcy wydzierżawili od Świnoujścia na 30 lat. Rocznie będą za to płacić 20 tys. złotych. Koszt budowy i późniejszego utrzymania ponosi strona niemiecka.

Niemcy zaoszczędzili



Pierwotnie kolej miała funkcjonować już jesienią tego roku. Ale Niemcy czekali, aż Polska wejdzie do układu z Schengen, który znosi granice wewnątrz Unii Europejskiej. Dzięki temu, na dworcu kolei po polskiej stronie nie będą musieli stawiać pomieszczeń potrzebnych Straży Granicznej na odprawy graniczne.

Na potrzeby przedłużenia kolei Świnoujście zlikwidowało targowisko przygraniczne. 40 handlujących musiało znaleźć sobie miejsca na innych targowiskach. Zlikwidowano także parking samochodowy tuż przy przejściu granicznym. Było to także miejsce postoju dorożek. Teraz tamtędy będą biegły tory. Na razie dorożki będą stały wzdłuż ul. Wojska Polskiego.

źródło: Głos Szczeciński

możliwość komentowania została wyłączona