Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

region szczeciński artykuł

Uwielbiamy podróżować koleją

Andrzej Kraśnicki jr, Gazeta Wyborcza,

dodane przez djdark ; zmodyfikowane

Zachodniopomorskie bije rekordy, jeśli chodzi o liczbę pasażerów korzystających z lokalnych pociągów.
Żaden region w Polsce nie ma szans nam dorównać w statystykach. Z danych PKP Przewozy Regionalne wynika, że w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy tego roku lokalne pociągi przewiozły 22 mln pasażerów. To o 28,5 proc. więcej w porównaniu do tego samego okresu w roku 2006. W innych regionach wzrost jest co najwyżej kilkuprocentowy.

- To efekt świetnej współpracy z Urzędem Marszałkowskim, który odpowiada za regionalną komunikację, elastycznej polityki taryfowej i odważnych inwestycji - tłumaczy gremialny powrót pasażerów do pociągów Tadeusz Janowicz, rzecznik Zachodniopomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych PKP.

Zachodniopomorskie jest jedynym regionem, w którym zdecydowano się ponownie na zamknięte wiele lat temu linie kolejowe. Kiedyś były ponoć nieopłacalne, teraz korzystają z nich tłumy pasażerów. Tak stało się np. z linią Szczecin-Kalisz Pomorski i Sławno-Darłowo.

- Sukces to efekt m.in. zakupu i wprowadzenia na te linie tanich w eksploatacji szynobusów - wyjaśnia Janowicz.

Zachodniopomorskie było jednym z pierwszych, które postawiło na taki tabor. Także używany - sprowadzony z Niemiec. Według Janowicza większa liczba pasażerów to w końcu efekt opracowania coraz lepszych rozkładów jazdy ułatwiających przesiadkę i wydłużanie linii, które takie operacje sprowadzają do minimum.

Kolejarze spodziewają się, że liczba pasażerów będzie dalej rosła. Między innymi za sprawą dość nietypowych połączeń. Takich jak pociąg "poimprezowy" relacji Szczecin-Gryfino. Kursuje w piątki i soboty. Rusza zaraz po zamknięciu ostatnich pubów - o 3.20. Korzysta z niego od 80 do 100 osób. PKP uzgodniło już z Urzędem Marszałkowskim uruchomienie podobnego pociągu do Stargardu. Start 9 grudnia. Skład będzie ruszał z dworca głównego o 3.05. Bilety będą kosztować tylko tyle samo co w dzień - 5 zł normalny, 3,15 - studencki.

Kolejowe połączenia przeżyją w najbliższych latach rozkwit przede wszystkim dzięki unijnym funduszom. Z puli 900 mln euro, jakie ma do dyspozycji Zachodniopomorskie, 55 mln przeznaczono właśnie na kolej. Najwięcej, bo aż 40 mln, kosztować ma nowy tabor. 11,5 mln trafi na modernizację linii Goleniów-Kołobrzeg. Z tej puli zbudowany zostanie także tor dochodzący do terminalu lotniska w Goleniowie. Kolejne 3,5 mln umożliwi wyremontowanie odcinka między Wałczem a Kaliszem Pomorskim. Dzięki temu otwarta dla ruchu kolejowego zostanie cała linia Szczecin-Wałcz-Piła przecinająca środkową część województwa.

Kolejarzom niewątpliwie pomaga rosnący ruch na drogach. W tym sezonie letnim dojazd autem ze Szczecina do Międzyzdrojów zajmował nawet 3,5 godz. Pociąg pokonywał ten odcinek w 90 min. I w efekcie składy przeżyły oblężenie. W rekordowym pod tym względem sierpniu pasażerów było o połowę więcej niż w tym samym czasie 2006 r.

źródło: Gazeta Wyborcza

możliwość komentowania została wyłączona