Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

z kraju artykuł

Kraj: Lokomotywy dla PKP Cargo

Franciszek Nietz, Gazeta Transportowa,

dodane przez mike_1994

Największy polski kolejowy przewoźnik towarowy spółka PKP Cargo zdecydowałam się na leasing 6 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych TRAXX F140 produkowanych przez Bombardier Transportation.
Tabor ten dostarczy jeszcze w tym roku Angel Trains, czołowa europejska firma zajmująca się leasingiem taboru kolejowego, należąca do The Royal Bank of Scotland Group. Podpisanie umowy odbyło się 22 listopada w PKP Cargo. W uroczystości udział wzięli m.in.: Timothy Jakckson, dyrektor wykonawczy Angel Trains International, Edmund Schlummer, prezes dywizji lokomotyw Bombardier Transportation, i szef polskiego przewoźnika Władysław Szczepkowski.

Spóźnieni o lata

Zdaniem prezesa PKP Cargo, "dysponowanie lokomotywami wielosystemowymi typu TRAXX powinno umocnić obecność PKP Cargo na konkurencyjnym europejskim rynku przewozów towarowych oraz umożliwi poszerzenie naszej oferty usług w ramach współpracy międzynarodowej". Lokomotywy te, posiadające homologację na Polskę, Niemcy, Austrię, wyposażone są w różne systemy trakcyjne, mogą więc bez zatrzymywania się przekraczać granice. Rozwijają do 140 km/godz.
Podkreśla się też, że owa pierwsza szóstka to dopiero początek nieuchronnej wymiany taboru przez PKP Cargo, w której przeciętny wiek lokomotyw wynosi ponad 30 lat. Jeszcze do niedawna nakłady inwestycyjne tej spółki, nieproporcjonalne do rzeczywistych potrzeb, przeznaczone były głównie na modernizację wysłużonego taboru.

Nadzieje Angel Trains

- Od wielu lat przyglądaliśmy sie polskiemu rynkowi i cierpliwie czekaliśmy na zaistnienie warunków umożliwiających współpracę z polskimi operatorami - powiedział po podpisaniu umowy Timothy Jakckson - Dziś widzimy (...), że oprócz PKP Cargo istnieje tutaj wielu naszych potencjalnych klientów wśród niezależnych operatorów.
I to również z myślą o nich Angel Trains zakupił wcześniej, na własny rachunek, 30 lokomotyw spalinowych i elektrycznych, przystosowanych do polskich wymogów technicznych. Umożliwia to proponowanie ich leasingobiorcom niemal "od ręki" w ciągu kilku tygodni.

Lokomotywy te powinny szybko znaleźć klientów. niektórzy mniejsi operatorzy, których nie stać na kosztowny zakup taboru od producenta, chętnie korzystają z formy leasingu. Nabyciem bądź wyleasingowaniem nowego taboru zainteresowani są również więksi prywatni gracze na polskim rynku, takie firmy jak CTL Logistics czy PCC Rail. Mówi sie też o stworzeniu przez kilku polskich operatorów specjalnego zakupowego "konsorcjum". Jeszcze w tym roku powinny tez zakończyć się przetargowe negocjacje PKP Intercity z Siemensem i Bombardier Transportation na zakup w jednej z tych firm 10 lokomotyw do pociągów pasażerskich. Może więc dla wielosystemowych lokomotyw i u nas nadejdą lepsze czasy?

źródło: Gazeta Transportowa

możliwość komentowania została wyłączona