Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

z kraju artykuł

Kraj: Koleje w ręce samorządów

Joanna Bosakowska, gut, lez, Gazeta Wyborcza,

dodane przez djdark; zmodyfikowane

Marszałkowie ośmiu województw dyskutowali we wtorek o tworzeniu spółek samorządowych, które będą zajmować się przewozami regionalnymi.
Spotkanie marszałków odbyło się we wtorek w Poznaniu. Temat: transport kolejowy. A konkretnie, przewozy regionalne, czyli organizacja i finansowanie ruchu pociągów, którymi codziennie gros z nas dojeżdża do pracy czy szkół. Dziś realizuje je spółka PKP Przewozy Regionalne, w porozumieniu z Urzędami Marszałkowskimi, które finansują przewozy z własnych dochodów i negocjują z koleją ilość połączeń.

Jedynie na Mazowszu pociągi regionalne znalazły się w 100 proc. w rękach samorządu. Powstała spółka Koleje Mazowieckie, która odkupiła od PKP pociągi, modernizuje starsze składy, chce też dokupić kolejne. Samorząd finansuje przewozy i ustala rozkład jazdy pociągów. Może też utrzymać te linie, na których ruch pociągów dla PKP jest nieopłacalny i dlatego są zamykane.

W ślady Kolei Mazowieckich idą też inne województwa: za miedzą przewozami będzie zajmować się spółka Koleje Dolnośląskie, u nas Koleje Wielkopolskie. Być może zaczną działać już niedługo. - Chcemy w tym roku zrealizować proces pełnego "usamorządowienia" - deklarował kilka dni temu w rozmowie z "Gazetą" Juliusz Engelhardt, wiceminister infrastruktury ds. kolei. - Zresztą proces tzw. regionalizacji kolejowego transportu pasażerskiego to nie jest polski wynalazek. Robi to cała Europa. W ten sposób władza lokalna jest bliżej społeczeństwa. Uzyskuje wpływ na koordynację przewozów kolejowych np. z autobusowymi. Staje się więc decydentem w wielu sprawach dotyczących transportu publicznego w regionie. Samorządy deklarują wolę inwestowania w tabor oraz w pewne odcinki linii kolejowych, które w planach centralnych nigdy by się nie znalazły ze względu na ich regionalny charakter. Mogą być one finansowane z programów unijnych - zaznaczał wiceminister.

A co z długami, które ma dziś PKP PR? Czy będą je musiały spłacać samorządy? Nie, bo resort pracuje nad ustawami, które m.in. oddłużą tę kolejową spółkę, dzięki czemu będzie mogła przekazać swoje udziały samorządom województw.

Wielkopolski Urząd Marszałkowski już dziś inwestuje w przewozy regionalne, kupuje nowe szynobusy, które jeżdżą na liniach niezelektryfikowanych. Trasy te obsługuje dziś PKP, choć w każdej chwili urząd może się zdecydować na współpracę z prywatnym przewoźnikiem, tak jak to się dzieje w województwie kujawsko-pomorskim. Tam 30 proc. rynku przewozów regionalnych przejęła prywatna spółka Arriva PCC. Choć debiut miała nieszczególny, pociągi były spóźnione albo nie kursowały wcale, a zamiast nich przewoźnik podstawiał autobusy, do których nie wszyscy się mieścili. Dziś Arriva musi płacić urzędowi słone kary.

źródło: Gazeta Wyborcza

możliwość komentowania została wyłączona