region szczeciński artykuł

Komputery na dworcu

cm, Kurier Szczeciński,

dodane przez MQ

Uroczyste otwarcie supernowoczesnej nastawni zakończyło kompleksową przebudowę goleniowskiego węzła kolejowego. Poziomem techniki kolejowej Goleniów nie odbiega teraz od Europy Zachodniej.
Nowa nastawnia jest wyposażona w komputerowy system sterowania ruchem kolejowym EBILOC-950 STC, najnowocześniejszy na Pomorzu Zachodnim. Dwie stare nastawnie mechaniczne zostały zastąpione systemem elektronicznym wymagającym mniejszej liczby pracowników, za to pewniejszym i bezpieczniejszym. W przyszłości goleniowska nastawnia ma przejąć funkcję lokalnego centrum sterowania, które będzie zarządzać ruchem na linii Szczecin Dąbie - Świnoujście oraz dodatkowo Goleniów - Nowogard.

Budowa i wyposażenie nastawni to tylko jedna z wielu inwestycji w Goleniowie. Przebudowano także pięć przejazdów kolejowych, instalując tam nowe systemy zapór i sygnalizacji przejazdowej. Przebudowano torowiska na stacji Goleniów, wybudowano nowy peron nr 1 wraz z dojściem do peronu nr 2. Jest też nowy system ogrzewania rozjazdów, który zapobiegnie ich zamarzaniu na wielkich mrozach. Na peronach i w pomieszczeniach dworca zainstalowano nowy system zapowiadania pociągów. Cały dworzec objęty jest systemem monitoringu kamerowego.

Całą inwestycję na zamówienie spółki PKP Polskie Linie Kolejowe SA Oddział Regionalny w Szczecinie wykonała firma Bombardier Transportation Polska sp. z o.o. w Katowicach. Bombardier zrealizował to zadanie w formule „projektuj i buduj”, był więc odpowiedzialny za całość inwestycji. Prace nad inwestycją w Goleniowie trwały od lipca 2007 do listopada br. Koszt inwestycji - 19,5 mln zł. Prace modernizacyjne na linii Szczecin Dąbie - Świnoujście są prowadzone od roku 2002. Wymieniono całe torowisko, zbudowano nowe perony na stacjach i przystankach kolejowych, instalowane są nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Zyskało na tym bezpieczeństwo ruchu kolejowego i skrócono czas przejazdu pociągów.

źródło: Kurier Szczeciński

3 komentarze