Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

z kraju artykuł

Warszawa: Na Euro 2012 PKP wita was w kontenerach

Dariusz Bartoszewicz, Krzysztof Śmietana, Gazeta Wyborcza,

dodane przez MarcinB

Czy kibice wracający po meczach Euro 2012 będą odprawiani w kontenerach? Wcześniej zniknie stary Dworzec Wschodni. Miejscy urzędnicy alarmują, że kolej może nie zdążyć z jego odbudową.
Stacja Stadion i Dworzec Wschodni będą kluczowymi obiektami PKP, które mają obsługiwać kibiców w czasie mistrzostw Europy w piłce nożnej. Zapowiada się tylko niewielka przebudowa pierwszego obiektu. Przyszłość Wschodniego jest bardzo mglista.

- Kolej szuka partnera biznesowego, z którym chce go zabudować i urządzić od nowa. Słyszymy, że na pewno zdąży tylko zmodernizować tory i perony. Podczas Euro 2012 może się okazać, że nie ma żadnego budynku. Wtedy obsługa podróżnych ma się odbywać w kontenerach - zdradził nam wysoki rangą urzędnik miasta.

Kolejarz to nie handlowiec

Kolejarski program minimum w Warszawie wydaje się szokujący zwłaszcza wobec sum, jakie mają trafić w postaci różnych funduszy z Unii Europejskiej. - W latach 2007-13 Polska dostanie ponad 67 mld euro, z czego 25 mld na sektor transportowy (a 20 proc. z tej sumy na kolej) - przypomniał w piątek Alain Jaffre z Cobaty International podczas debaty "Dworce kolejowe - przyszłość w postępie". Cobaty to międzynarodowe stowarzyszenie non profit działające od półwiecza na rzecz rozwoju miast i ochrony środowiska.

Eksperci są zgodni, że dworce i ich przebudowa stają się "narzędziem rozwoju" i rewitalizacji miast. - Rozbudowa infrastruktury publicznej, rozwój dworców kolejowych to dobre projekty na czasy kryzysu. Tworzą nowe miejsca pracy. Dają prorozwojowy impuls miastom - przypominał Janos Toth, prezes grupy transportu Europejskiego Komitetu Ekonomicznego i Socjalnego (CESE).

Ale to bezpieczeństwo i wygoda podróżnych, a nie biznesy robione wokół, muszą być w tym wszystkim kluczowe. - Na jednym z naszych seminariów przedstawiciel PKP wciąż mówił o rentowności, wydajności, potencjale i biznesie. Myśleliśmy, że to jest handlowiec, a nie kolejarz - stwierdził Thierry Oppikofer ze szwajcarskiego oddziału Cobaty.

"Gazeta" zapytała obecnego na debacie Olgierda Dziekońskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury: - Co ministerstwo zamierza zrobić, by na Euro 2012 warszawskie dworce nie wyglądały jak skrzyżowanie szaletu, bazaru i noclegowni dla bezdomnych?

- Przesuwamy środki unijne na uporządkowanie dworców w ośmiu miastach gospodarzach mistrzostw. To jakieś 80-100 mln euro. Zmieniamy też prawo, by samorządy mogły przejąć dworce w miastach. Być może przepisy będą gotowe na wiosnę 2009 r. - odpowiedział.

W poszukiwaniu konsorcjum

W PKP oficjalnie nie chcą potwierdzić, że do 2012 roku nie uda się zdążyć z budową nowego Dworca Wschodniego. Sami już jednak przyznają, że na pewno nie będzie gotowy cały kompleks planowany w tym miejscu. - Musimy zdążyć z częścią obsługującą podróżnych. Na pewno nie zostaną jednak zakończone wszystkie obiekty komercyjne, które mają otaczać dworzec - przekonywał "Gazetę" Michał Wrzosek, rzecznik PKP.

Poszukiwanie prywatnego konsorcjum, które ma zbudować nowy Dworzec Wschodni trwa już od października zeszłego roku. Michał Wrzosek twierdzi, że inwestor zostanie wyłoniony już za kilka tygodni. Nawet jeśli wreszcie uda się go wybrać, prace prędko się nie rozpoczną. Najpierw trzeba wykonać projekt nowego dworca i uzyskać mnóstwo pozwoleń.

Jeśli procedury będą się dalej przeciągać, do 2012 roku rzeczywiście nie uda się zbyt wiele zrobić.

źródło: Gazeta Wyborcza

możliwość komentowania została wyłączona