Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

z kraju artykuł

Śląskie: PKP: Nadchodzi kolejna rewolucja na torach

Tomasz Hałdyj, Gazeta Wyborcza,

dodane przez mike_1994

PKP, dotąd monopolista, będą miały od stycznia tylko 35 procent rynku przewozów pasażerskich.
Elektryczne jednostki, które wożą pasażerów na liniach lokalnych i regionalnych, zmienią szyld. Spółkę PKP Przewozy Regionalne przejmują bowiem samorządy wojewódzkie, w tym śląski.

- To pierwszy w Europie przypadek, gdy duża spółka kolejowych przewozów pasażerskich przechodzi w ręce samorządów. Wskazujemy drogę restrukturyzacji kolei w innych krajach - powiedział minister infrastruktury Cezary Grabarczyk podczas podpisania porozumienia z marszałkami województw w sprawie finansowania przewozów kolejowych.

Nie wszystkie samorządy były do takiego scenariusza przekonane, ponieważ zablokuje on rozwój konkurencji na torach. A że może ona być korzystna i dla pasażerów, świadczy przykład województwa kujawsko-pomorskiego. Zamiast podpisać umowę z PKP (marszałkowie od dawna finansują deficytowe przewozy lokalne), rozpisano przetarg. Wygrała go firma Arriva ze stawką niższą niż u państwowego monopolisty. Zaoszczędzone pieniądze pozwoliły zwiększyć liczbę kursów.

Z kolei we Wrocławiu samorząd już wcześniej zdecydował o powołaniu własnego przedsiębiorstwa. Dla Kolei Dolnośląskiej kupiono nowy tabor; zadebiutowała na linii, po której jeździły dotąd składy PKP. Ale wkrótce przewozy mają być też na dwóch reaktywowanych liniach, którymi państwowy przewoźnik nie był zainteresowany.

Zwolennicy usamorządowienia PKP Przewozów Regionalnych przekonują jednak, że nowy właściciel wymusi bardziej racjonalne zarządzanie, więc koszty spadną. Czy tak będzie, zobaczymy. Na razie marszałkowie województw wiedzą, na jakie pieniądze ze Skarbu Państwa mogą w najbliższych latach liczyć. Mówi o tym podpisane właśnie porozumienie. I tak Rada Ministrów przeznaczy na zakup, modernizację i naprawy pojazdów kolejowych: 175 mln euro z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko do 2013 r., 800 mln zł w latach 2009-2015 z Funduszu Kolejowego, 700 mln zł w latach 2010-2015 z rezerwy celowej budżetu państwa i 3,9 mld zł w latach 2016-2020 z budżetu państwa i programów unijnych. Poza tym od 2010 r. zwiększone zostaną dochody województw dzięki podwyższeniu udziału w podatku dochodowym od osób prawnych o 0,75 punktu procentowego.

Województwo śląskie obejmie 9,2 proc. udziałów - więcej będzie miało tylko województwo mazowieckie (13,5 proc) i wielkopolskie (9,7 proc.).

Samorządy staną się właścicielami kolejowej spółki od nowego roku, ale pasażerowie zmianę odczuli już parę tygodni temu: pociągi pospieszne, dotąd jeżdżące pod szyldem Przewozów Regionalnych przekazano do PKP Intercity. Niestety, przewoźnicy nie honorują wzajemnie biletów.

źródło: Gazeta Wyborcza

możliwość komentowania została wyłączona