Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

z kraju artykuł

Warszawa: Po szybszych torach na czystsze dworce

Grzegorz Bruszewski, Polska,

dodane przez mike_1994

Eleganckie przystanki kolejowe, przejście podziemne pod stacją Dworzec Gdański, nowe tory oraz szybsze pociągi, dzięki którym np. do Łodzi dojedziemy w 65 minut - to najważniejsze inwestycje planowane na przyszły rok przez PKP Polskie Linie Kolejowe na terenie Warszawy.
Niestety nie obejdzie się bez utrudnień dla pasażerów. W czasie prac na torach do Łodzi będziemy jechać o 20 minut dłużej niż teraz.

Największa przyszłoroczna inwestycja to modernizacja torowiska i peronów na Dworcu Gdańskim. Stacja zostanie dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Powstanie także przejście podziemne, które połączy ul. gen. Zajączka z peronami na dworcu i stacją metra.

Dzięki temu pasażerowie podziemnej kolejki przejdą bezpośrednio na perony Dworca Gdańskiego, nie wychodząc na ulicę. Z wiaduktu na Andersa na stację kolejową zjedziemy windami. PLK wyda na modernizację Dworca Gdańskiego 170 mln zł, prace potrwają do wiosny 2010 r.

Ale to jeszcze nie koniec prac w tym rejonie. PLK zmodernizuje obwodnicę kolejową od stacji Warszawa Gdańska do Józefinowa. Remont zakończy się pod koniec przyszłego roku. Wtedy pasażerowie skorzystają z nowych peronów na Powązkowskiej, Połczyńskiej (robocza nazwa Fort Wola) i Górczewskiej (Wola Park).

Dworzec Gdański nabierze dodatkowego znaczenia, kiedy w 2010 roku będzie modernizowana linia średnicowa od Dworca Zachodniego do Dworca Wschodniego. Wówczas część pociągów dalekobieżnych (głównie tych do Gdańska i Łodzi), które teraz przejeżdżają przez Dworzec Centralny, zostanie poprowadzona właśnie tędy. Przez Gdański będą przejeżdżać także lokalne pociągi w kierunku Legionowa i Nowego Dworu Mazowieckiego, ale też np. szybka kolej miejska do Sulejówka czy pociągi do Mińska Mazowieckiego i Siedlec.

W czasie remontu torowiska linii średnicowej (od połowy 2010 r. do wiosny 2012 r.) zostaną przebudowane perony na stacjach Powiśle i Stadion, a na Zachodnim i Wschodnim zostaną odnowione i dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych. W trakcie prac tory i perony na Dworcu Centralnym oraz tunel średnicowy dla pociągów dalekobieżnych czeka tylko niezbędna kosmetyka. Poważniejszych prac Dworzec Centralny doczeka się dopiero po Euro 2012. Na modernizację linii średnicowej PKP wyda aż 1 mld zł.

Kolejarze chcą także wreszcie zakończyć budowę linii na Okęcie. Kolejka ma wozić pasażerów na lotnisko z Dworca Śródmieście. Tory aż do Służewca już są, gotowa jest także stacja przy porcie lotniczym.

Brakuje tylko 1,5 km torów, które połączą Służewiec z Okęciem. Do tej pory nie można było rozpocząć inwestycji, bo projektant nie przygotował potrzebnej dokumentacji. PLK zrobiło to za niego i dzięki temu jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę brakującego odcinka. Prace rozpoczną się wiosną.

- Chcemy, by inwestycja była gotowa do końca 2010 r. - zapewnia Jerzy Janeczek, dyrektor do spraw inwestycyjnych PKP PLK.

W przyszłym roku pasażerowie dojeżdżający do Warszawy z Grodziska Mazowieckiego skorzystają z nowej stacji Ursus- -Niedźwiadek. Modernizacja przystanku ma się rozpocząć w połowie przyszłego roku. Na początku kolejarze wybudują tunel dla pieszych, a potem wezmą się za przebudowę torów, budowę nowych pawilonów dworcowych, wiat i peronów. Przy stacji Ursus- -Niedźwiadek powstanie też parking, na którym mieszkańcy będą mogli zostawiać samochody i przesiąść się do pociągu.

Jest także szansa, że w 2009 r. pociągi będą jeździły szybciej. Wszystko dzięki remontowi torów na trasie Warszawa - Skierniewice. Pociągi osiągną tu prędkość nawet do 160 km/godz. Cała linia zostanie zmodernizowana przed Euro 2012. W czasie remontu najwięcej utrudnień dla pasażerów będzie przy stacji Warszawa-Włochy, gdzie krzyżuje się aż sześć linii dalekobieżnych. W tym roku PLK wydało na inwestycje ponad 1 mln zł.

źródło: Polska

możliwość komentowania została wyłączona