Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

z kraju artykuł

Poznań: Na Euro 2012 będzie nowy dworzec w Poznaniu

Lech Bojarski, Gazeta Wyborcza,

dodane przez kasiek007

Jeszcze tylko w tym roku pasażerowie będą korzystali z obecnego - przestarzałego już - Dworca Głównego. W jego miejscu powstanie Zintegrowane Centrum Komunikacyjne Poznań Główny. Właśnie uprawomocniła się wydana przez wojewodę decyzja lokalizacyjna dla tej inwestycji. Budowa ruszy w 2010 r.
Centrum komunikacyjne zajmie 16 ha ograniczonych od północy mostem Dworcowym, od wschodu tzw. Wolnymi Torami, od zachodu ulicami Głogowską i Zachodnią. Stanie tu dworzec kolejowy z zabudowanymi peronami, terminal autobusowy z kilkoma stanowiskami, będzie też połączenie z Poznańskim Szybkim Tramwajem. Na płycie poza peronami znajdą się: centrum handlowe, konferencyjno-biurowe, hotelowe, rekreacyjne i parkingi.
Możliwe, że w tym miejscu wybudowanych zostanie kilka wieżowców. Studium zagospodarowania przestrzennego pozwala stawiać tam budynki o wysokości przekraczającej 55 m.

Wszystko ma być ze sobą tak połączone, by umożliwiało szybkie przemieszczanie się. Koleje wymagają więc od projektantów przeszklonych pasaży czy ruchomych schodów.

Do walki o budowę nowego dworca stanęło w ub. roku siedem firm. Po pierwszych rokowaniach PKP wyłoniło czwórkę, która do 19 stycznia miała złożyć tzw. oferty wiążące - w tym koncepcje biznesowe i architektoniczne.

Wczoraj PKP wybrała dwie firmy i zaprosiła je do finałowych rozmów. Są to Echo Investment oraz Konsorcjum HB Reavis Group. - Ostateczny wybór oferty nastąpi jeszcze w pierwszej połowie tego roku - informuje Barbara Leszczyńska z biura marketingu i komunikacji społecznej PKP SA.

Żadna z firm zakwalifikowanych do ostatniego etapu rokowań nie chce jeszcze ujawniać swojej koncepcji dworca.

Zwycięski inwestor będzie musiał wybudować nowe centrum komunikacyjne na gruntach kolei za własne pieniądze. Część dworcowa związana z obsługą pasażerów ma być gotowa jeszcze przed Euro 2012, natomiast termin zakończenia części komercyjnej zależy od możliwości finansowych przyszłego inwestora.

Pod znakiem zapytania pozostaje natomiast przyszłość sąsiedniego dworca PKS. Nie doszła do skutku prywatyzacja firmy, nie ma więc też inwestora, który wyłożyłby pieniądze na budowę nowego dworca przed Euro 2012. Co gorsza, PKS nie kwapi się do rozmów z PKP o ewentualnej przeprowadzce na teren Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. A to oznacza, że w 2012 r. będziemy mieli w Poznaniu ciągle obskurny dworzec PKS przy ul. Towarowej i - kilkaset metrów obok - nowiutki terminal autobusowy

źródło: Gazeta Wyborcza

możliwość komentowania została wyłączona