z kraju artykuł

Trójmiasto: Perony SKM wypięknieją

Polska - Dziennik Bałtycki,

dodane przez kasiek007

Gdańsk Zaspa, Oliwa, Sopot Kamienny Potok, Gdynia Redłowo, Gdynia Główna. Oto lista już wyremontowanych peronów przystanków trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej. Ostatnią dopisano Gdynię Gł., gdzie remont zakończył się we wrześniu ub.r., oraz Oliwę odnowioną już na początku tego roku.
O ile w przypadku peronu w Gdyni położenie kostki polbrukowej w miejsce dziurawego asfaltu, budowa wiaty czy instalacja porządnego oświetlenia spotkały się z uznaniem pasażerów, o tyle remont peronu w Oliwie nie wzbudził już takiego entuzjazmu. Przez media przetoczyła się fala krytyki za "zatracenie" zabytkowego charakteru peronu. Zarzuty dotyczyły przede wszystkim "odświeżenia" wiaty i ułożenia polbruku zamiast zabytkowej kostki. Władze SKM tłumaczyły, że na wszystkie działania mają zgodę od konserwatora zabytków.

Większość peronów SKM, które czekają na remont, zyska identyczny wygląd jak Oliwa i Gdynia Gł. Jedynie przystankom, od których rozpoczną się prace - czyli w Sopocie i Sopocie Wyścigach - nadany zostanie zabytkowy charakter.

Stojąca na peronie SKM w Sopocie zabytkowa wiata zostanie minimalnie przesunięta i wydłużona. Pomalowana zostanie na nowy kolor. Na stronie www.skm.pkp.pl można obejrzeć trzy proponowane barwy - bursztyn, jasny brąz i "stare złoto" - oraz oddać głos w specjalnej ankiecie. Jej wyniki szefowie SKM mają brać poważnie pod uwagę.

Na sopockim peronie, w przeciwieństwie do Oliwy, ma być położona kostka granitowa.

- Bardzo podobną stylistykę zyska peron na przystanku Sopot Wyścigi, gdzie wiata wybudowana będzie od zera - mówi Leopold Naskręt z Wydziału Marketingu i Umów SKM. - W tym przypadku także zapytamy o głos pasażerów.

Pierwotnie planowano "przenieść" na peron Wyścigi wiatę stojącą obecnie na peronie dalekobieżnym na stacji Sopot. Ostatecznie odstąpiono jednak od tego planu.

Oba sopockie perony SKM mają być remontowane równolegle. Początek prac - już we wrześniu tego roku.

Na rok 2009 zaplanowano też finisz rozpoczętego w 2008 r. remontu peronu przystanku Gdańsk Politechnika. Zamontowana tam zostanie winda, wyremontowany będzie tunel prowadzący do peronu.

Według pierwotnych planów, koniec remontu peronu na Politechnice miał nastąpić przed Euro 2012, ale później niż w 2009 r. - Przyspieszenie ma związek z uruchomieniem przez ZTM Gdańsk linii autobusowej spod SKM Politechnika do szpitali - tłumaczy Andrzej Osipów, prezes SKM.

Chodzi o "setkę" - linię midibusową kursującą od SKM Politechnika do Akademii Medycznej i Szpitala Zakaźnego, o której reaktywację skutecznie walczyliśmy na łamach "Polski Dziennika Bałtyckiego". "Setka" rozpocznie kursowanie za 2-3 miesiące.

W 2010 r. na pewno remontowany będzie przystanek Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana oraz najprawdopodobniej Gdańsk Żabianka. Na remoncie Żabianki w tym właśnie czasie bardzo zależy władzom Gdańska, bo na początek 2010 r. planowane jest otwarcie hali widowiskowo-sportowej na granicy Gdańska i Sopotu.

Gdyby remont peronu na Żabiance przeprowadzono w 2010 r., w 2011 r. wyremontowany zostałby peron SKM na stacji Gdańsk Wrzeszcz. Po Euro 2012 przyjdzie natomiast czas na remont peronu w Orłowie oraz przystanków położonych za Gdynią Gł., w kierunku Rumi. Przebudowane zostaną perony w Gdańsku Gł. i prawdopodobnie na Zaspie. Szczegóły techniczne poznamy zapewne za kilka miesięcy.

Sopot - 2009 - Remont, niewielkie przesunięcie i wydłużenie wiaty, remont tuneli, położenie kostki granitowej
Sopot Wyścigi - 2009 - Budowa wiaty (na wzór tej na peronie w Sopocie), remont zejścia na peron, budowa windy
Gdańsk Politechnika - 2009 - Budowa windy, remont tunelu
Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana - 2010 - Kapitalny remont peronu - ma on zyskać identyczny wygląd co perony SKM w Gdyni Gł. i w Gdańsku Oliwie
Gdańsk Żabianka - 2010 - Jw.
Gdańsk Wrzeszcz - 2011 - Jw. Wszystkie perony będą dostępne dla niepełnosprawnych
Gdańsk Śródmieście - przed 2012 - Budowa nowego przystanku, pod al. Armii Krajowej. W lipcu będzie studium projektu "Rozwój SKM", w jego ramach powstanie Gd. Śródmieście. Wówczas dowiemy się, jak przystanek będzie wyglądać, ile powstanie peronów i torów odstawczych
Gdańsk Gł. - przed 2012 - W związku z wydłużeniem linii do Śródmieścia i koniecznością budowy przy stacji Gdańsk Gł. nowego toru, przebudowany zostanie peron 3 - dojście będzie możliwe tylko przez przejście podziemne, powstanie też (najprawdopodobniej) winda
Gdańsk Zaspa - przed 2013 - Przebudowa Zaspy może (choć nie musi) być związana z Koleją Metropolitalną. Studium, które będzie gotowe w kwietniu, być może orzeknie, że obecny peron zastąpią dwa, położone po zewnętrznej stronie torów

źródło: Polska - Dziennik Bałtycki

możliwość komentowania została wyłączona