z kraju artykuł

Radom: Przyspieszenie na torze do stolicy

Agnieszka Kępka, Gazeta Wyborcza,

dodane przez MarcinB; zmodyfikowane

Trasa Radom - Warszawa zostanie wyremontowana do końca 2012, a najpóźniej do 2013 roku. Kolejne obiecanki czy inwestycja przyspieszyła?
- To oficjalne stanowisko Polskich Linii Kolejowych - mówił wczoraj dziennikarzom poseł Radosław Witkowski (PO). - Prezes Zbigniew Szafrański zapewnił mnie, że ta inwestycja należy do kluczowych dla PLK - dodał.

Poseł przedstawił terminy, jakie podał mu Szafrański: odcinek od Warszawy do Radomia ma być przebudowany do końca 2013 r., a jeśli dobrze pójdzie, to do końca 2012 r. - Ten etap inwestycji będzie finansowany z pieniędzy z programu Infrastruktura i Środowisko. Do końca miesiąca ma być wiadomo, jaki będzie koszt tych prac, bo te kwoty, o których się jeszcze niedawno mówiło, niewiele mają wspólnego z rzeczywistością - mówił poseł.
Odcinek Radom - Kielce modernizowany ma być za pieniądze z budżetu państwa oraz fundusze własne PLK. Tu prace również mają zakończyć się "może nawet w 2012 r.". Za kilka lat skróci się - według Witkowskiego - także podróż między Kielcami a Krakowem. Przebudowany ma być newralgiczny 14-kilometrowy odcinek torów w miejscowości Tunel.

Po zakończeniu prac pociągi na trasie Radom - Warszawa będą mogły jeździć z prędkością 160 km/godz. - Czas przejazdu spadnie poniżej 50 min - twierdzi Witkowski. Między Radomiem a Kielcami prędkość wyniesie 120 km/godz.

- To bardzo dobre informacje, zwłaszcza po tym, co usłyszeliśmy kilka miesięcy temu - mówił poseł. Chodziło mu o konferencję z udziałem kolejarzy, polityków, samorządowców i przedsiębiorców, na której przedstawiono terminarz, zgodnie z którym na niektórych odcinakach: rejon Czachówka - Radom oraz Radom - Skarżysko-Kamienna prace budowlane i modernizacyjne odbywać się będą od lipca 2012 do czerwca 2015 r.

Wczorajszy optymizm posła tylko częściowo potwierdzają fakty. 31 stycznia br. podpisano umowę z wykonawcą map do celów projektowych. Termin się przedłużał, bo jeden z uczestników przetargu odwołał się od decyzji komisji. Na przełomie marca i kwietnia być może zostanie ogłoszony projekt na dokumentację projektową. Wciąż nie ma jednak decyzji lokalizacyjnych dla województw mazowieckiego i świętokrzyskiego oraz środowiskowej dla mazowieckiego (choć wicewojewoda Dariusz Piątek mówił, że tej ostatniej można spodziewać się w styczniu). PLK liczy, że decyzja będzie lada dzień.

Jak już pisaliśmy, by szybciej móc przystąpić do realizacji inwestycji, kolejarze zdecydowali wprowadzić korektę do wniosków o wydanie decyzji lokalizacyjnej. Pozwoli to skorzystać ze specustawy. Do wojewody świętokrzyskiego 27 stycznia złożono już korektę wniosku i teraz obejmuje on tylko obszary kolejowe. Drugi wniosek dotyczący pozostałych działek w Świętokrzyskim złożony zostanie, gdy gotowe będą wszystkie dokumenty.

Podobnie "podzielony" będzie wniosek dotyczący decyzji lokalizacyjnej na terenie województwa mazowieckiego. Korekta zastanie złożona jednak dopiero wtedy, gdy będzie decyzja środowiskowa dla Mazowieckiego.

Tylko jeden chętny na plac

Jeden chętny zgłosił się do konkursu na koncepcję urbanistyczno-architektoniczną zagospodarowania m.in. terenów przy dworcach PKP i PKS. Koncepcja ma obejmować 379 ha, w tym działki przy dworcach i tereny między ulicami Traugutta, Planty, Broni, Poniatowskiego, Prażmowskiego, Dowokonta i Kolejową. Ostateczny termin składania dokumentacji upłynął wczoraj o godz. 15. Siedmioosobowa komisja konkursowa zbierze się 26 lutego.

źródło: Gazeta Wyborcza

brak komentarzy