Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

z kraju artykuł

Kraj: W Sejmie o szybkiej kolei

sko,Gazeta Wyborcza,

dodane przez MarcinB

Posłowie dyskutowali w Sejmie o szybkiej kolei. Pytanie zadał im Jan Łopata z PSL, który nie ukrywa, że zainspirowała go akcja "Gazety" - "Szybka kolej do Warszawy".
Łopata z mównicy sejmowej dopytywał się w czwartek o rządowe plany dotyczące kolejowej "siódemki" łączącej Lublin z Warszawą. - Pani minister! Jest apel wielu tysięcy, może setek tysięcy mieszkańców Lubelszczyzny. Proszą o pomoc dla Polskich Linii Kolejowych przy wykonaniu tego zadania, tak ważnego dla rozwoju Lubelszczyzny - zwrócił się Łopata do Patrycji Wolińskiej-Bartkiewicz, wiceminister infrastruktury.

W odpowiedzi przedstawicielka resortu wyjaśniła, że modernizacja linii nr 7 została wykreślona z listy programu Infrastruktura i Środowisko jeszcze w lipcu 2007 r. Powodem takiego kroku było to, że inwestycja nie miała pełnej dokumentacji. - Natomiast waga tej linii dla rozwoju woj. lubelskiego jest nie do przecenienia. Linia nr 7 to jedna z linii wpisanych w sieć TEN-T, czyli w transeuropejską sieć transportową - najważniejsze korytarze transportowe w całej Unii Europejskiej - przyznała Wolińska-Bartkiewicz. Jednak aż do 2008 roku nie było żadnych działań, które przyśpieszyłby modernizację "siódemki".
W sierpniu ubiegłego roku rząd Donalda Tuska postanowił, że przygotowanie inwestycji weźmie na siebie spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Chodzi o zlecenie wykonania studium wykonalności modernizacji trasy.

Wiceminister tłumaczyła, że rząd próbował zdobyć środki na "siódemkę" z Brukseli. Jednak bezskutecznie. Unijni urzędnicy nie docenili jej znaczenia dla Europy. - Złożymy ponownie wniosek w tym roku - zapewniła Wolińska-Bartkiewicz i zaznaczyła, że jeśli do 2013 roku nie uda się znaleźć pieniędzy na "siódemkę", to jest duża szansa, że będzie ona umieszczona na liście do unijnego dofinansowania w 2014 roku - na pierwszym miejscu.

- Zgodnie z "Master Planem dla transportu kolejowego w Polsce do roku 2030" ta linia ma być zmodernizowana. W latach 2012-2020 odcinek z Warszawy do Lublina, a do roku 2030 - cały odcinek do granicy w Dorohusku - zapowiedziała w Sejmie Wolińska-Bartkiewicz.

Na utrzymanie linii w dobrym stanie PKP PLK zamierza przeznaczyć 6 mln 735 tys. zł.

Podpisz apel



Codziennie drukujemy apel do parlamentarzystów, ministrów i samorządowców. Podpisany trzeba przynieść lub wysłać do redakcji "Gazety" (Krakowskie Przedmieście 21, 20-002 Lublin), do dowolnego urzędu Poczty Polskiej na terenie województwa lubelskiego lub kas biletowych PKP w Chełmie i Lublinie. Apel można też podpisać w internecie. Na stronie www.gazeta.lublin.pl jego treść znajduje się w prawym górnym rogu z logo akcji. Do wczoraj podpisało się pod nim 3669 osób.

W poniedziałek debata



Odbędzie się ona na wydziale politologii UMCS o godz. 16. Zaproszenie przyjęli: Elżbieta Bieńkowska, minister rozwoju regionalnego, Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, wiceminister infrastruktury odpowiedzialna za fundusze unijne. Będą także wiceministrowie pochodzący z Lubelszczyzny, przedsiębiorcy, rektorzy lubelskich uczelni wyższych, posłowie i przedstawiciele PKP.

źródło: Gazeta Wyborcza

możliwość komentowania została wyłączona