Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

z kraju kolej

Warszawa: Powrót pociągu pancernego do Muzeum Kolejnictwa

Fundacja Era Parowozów,

dodane przez margor; zmodyfikowane

W dniu 18.04.2009 r. w godzinach wieczornych do Warszawy przybył pociąg pancerny. Następnego dnia ok. godziny 8.00 rano wjechał na tor przy ulicy Towarowej 1, na teren byłego dworca Warszawa Główna. Obecnie mieści się w nim Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.
Pociąg ten przyjechał ze Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce (Małopolska) i pokonał trasę ok. 400 km.

W skład pociągu wchodzi:
1. pancerny wagon motorowy zbudowany w oparciu o opancerzoną lokomotywę spalinową z silnikiem z U-Bota o mocy 550 KM. Wagon wyposażony jest w dwie armaty kalibru 76,2 mm. umieszczone na dwóch platformach na początku i końcu lokomotywy.
2. wagon artyleryjski o długości 20 m, wadze 170 ton i grubości pancerza 10 cm. Uzbrojony w dwie armaty i dwa karabiny przeciwlotnicze.

Historia:
Panzerbetriebwagen nr 16 został zbudowany w 1942 r. w Berlinie w zakładach Schwarzkopff.
W 1943 został skierowany na teren Polski, gdzie przeznaczono go do patrolowania c linii kolejowych zagrożonych przez partyzantów. W roku 1944 w ramach Grupy Armii Środek brał udział w walkach pod Rawą Ruską i Lublinem. Następnie patrolował linie kolejowe do Częstochowy, Krakowa i Skarżyska Kamiennej.
Na początku maja 1945 roku dostał się w ręce Rosjan, a następnie trafił do Ludowego Wojska Polskiego. Po wojnie brał udział w walkach z bandami UPA.
Pod koniec lat sześćdziesiątych został wycofany z wojska i ściągnięty do Skarzyska Kamiennej. W latach siedemdziesiątych z dworca w Skarżysku przetransponowano go do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, a tym samym stał się jego eksponatem. W lipcu 2007 r. został przetransportowany z Warszawy do Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce. We wrzesniu 2007 r. został zaprezentowany podczas „Parowozjady” na terenie skansenu zabytkowego taboru kolejowego.

źródło: Fundacja Era Parowozów

brak komentarzy