Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

z kraju artykuł

Kraj: Koleją do stolicy dwa razy szybciej

Agnieszka Kępka, Gazeta Wyborcza,

dodane przez kasiek007; zmodyfikowane

- Jest szansa na wbicie łopaty w przyszłym roku - o modernizacji linii kolejowej do Warszawy mówił w poniedziałek w Radomiu Zbigniew Szafrański, prezes Polskich Linii Kolejowych.
Szafrański potwierdził to, co kilka tygodni temu dziennikarze usłyszeli od posła Radosława Witkowskiego (PO): trasa między Warszawą Okęcie a Radomiem ma być gruntownie zmodernizowana - m.in. za pieniądze unijne - w ciągu kilku najbliższych lat, a odcinek Radom - Kielce zostanie wyremontowany w mniejszym zakresie z funduszy PLK.

- Musieliśmy określić, na co naprawdę nas stać - mówił wczoraj Szafrański. Według niego bardzo efektywna będzie modernizacja trasy Radom - Warszawa, bo tu po modernizacji osiągnie się największe oszczędności, jeśli chodzi o czas przejazdu. Podróż skróci się o połowę (teraz trwa około dwóch godzin). - Studia wykonalności pokazały, że poza krótkim odcinkiem między Warką a Grabowem nad Pilicą, na całej reszcie będzie można jechać 160 km/h - dodał.
PLK szacuje koszt prac na 1,9 mld zł. - To, że linia ma dogodne warunki, to nie znaczy, że ta modernizacja będzie tania, bo jak wiadomo od Warki do Radomia mamy jeden tor, ale pozostanie przy jednym torze byłoby nieporozumieniem, efekt uzyskany na pozostałej trasie tracilibyśmy, stojąc na mijankach. Trzeba będzie dobudować nowy most na Pilicy. Ale inwestycja jest warta podjęcia - usłyszeli dziennikarze.

Inaczej przedstawia się sprawa odcinka Radom - Kielce. PLK planuje wydać na remont 480 mln zł. Po zakończeniu prac podróż z Radomia do Kielc skróci się o 15 minut. Jeśli kolejarze zostaliby przy wcześniej ustalonym zakresie prac, to potrzebne by było dodatkowo 1,2 mld zł, a przejazd trwałby 10 min krócej. - Widać, że skrócenie przejazdu o jedną minutę kosztowałoby nas 120 mln zł - mówił prezes.

Jak zapewnił, PLK ma przygotowane już wszystkie niezbędne dokumenty. - Jeżeli uda nam się w najbliższych miesiącach uzgodnić sprawę z Ministerstwem Infrastruktury i centrum unijnych projektów transportowych oraz podpisać umowę zapewniającą finansowanie, to w drugiej połowie tego roku ogłosilibyśmy przetarg na roboty na odcinku od Radomia do Warszawy Okęcie - zapowiedział.

Przetargów ma być kilka. Prawdopodobnie osobno na budowę trasy, mostów i wiaduktów oraz urządzenia sterowania ruchem. Odbywałyby się one w formie: zaprojektuj i wybuduj. PLK liczy, że około sześć miesięcy potrwa rozstrzygnięcie przetargu. - Jest szansa na wbicie łopaty w przyszłym roku - mówił Szafrański. Prace miałyby się zakończyć w 2012 albo 2013 roku. Na ten okres planowane są również roboty na trasie Radom - Kielce.

Podczas remontu na trasie ma się odbywać ruch. PLK będą chciały wprowadzić objazdy dla pociągów dalekobieżnych. Dlatego najpierw trzeba zbudować siedmiokilometrową łącznicę między stacjami Czarnca a Włoszczowa Północna. Dzięki niej Kielce uzyskałyby alternatywne połączenie z Warszawą. A na remontowanej trasie jeździłyby tylko składy relacji Kielce - Radom i Radom - Warszawa, dzięki czemu opóźnienia spowodowane robotami byłyby mniejsze.

źródło: Gazeta Wyborcza

możliwość komentowania została wyłączona