z kraju artykuł

Gdańsk: Na torach pojawi się pociąg SKM z siedzeniami jak w metrze

Paweł Rydzyński, Nasze Miasto,

dodane przez Kolins

Szybka Kolej Miejska zmienia strategię przebudowywania swoich pociągów. Za kilka miesięcy na torach pojawi się wyremontowany skład, w którym połowa wagonów będzie wyglądać od wewnątrz jak te znane z metra. Siedzenia zamontowane zostaną w nich wzdłuż okien i będzie też więcej miejsc stojących. Jeśli to rozwiązanie się sprawdzi, wagonów typu "metro" może być w Trójmieście więcej.
SKM posiada 65 pociągów składających się z trzech bądź czterech wagonów. Do tej pory mniej więcej jedna trzecia z nich przeszła remont. Były to jednak w zdecydowanej większości zabiegi "kosmetyczne" (np. wymieniano okna bądź tapicerkę, w kilku pociągach usunięto zewnętrzne przedziały, tworząc miejsce dla podróżnych z rowerami bądź wózkami). Czterowagonowy skład, którego przebudowa rozpocznie się za kilka tygodni, będzie wyglądał zupełnie inaczej.

O ile dwa środkowe wagony będą miały niezmieniony układ siedzeń, o tyle w dwóch skrajnych wagonach siedzenia będą zamontowane wzdłuż okien, tak jak w metrze. Ponadto znikną także tzw. przedziały służbowe (ulubione miejsca amatorów "dymka" i piwa), a w ich miejsce pojawią się stojaki na rowery oraz pochylnie dla wózków inwalidzkich.

Oprócz nowego układu siedzeń, po raz pierwszy w pociągu SKM zamontowany zostanie tzw. silnik asynchroniczny, zapewniający lepsze przyspieszenie. Andrzej Osipów, prezes SKM mówi, że tak przebudowany skład będzie jednostką prototypową.

- Sprawdzimy, jak będzie się spisywać i na tej bazie będzie podjęta decyzja, czy w ten sam sposób przebudowywać kolejne pociągi - mówi Andrzej Osipów.

W projekcie "Rozwój SKM" jest zapisana przebudowa, jeszcze przed Euro 2012, 22 składów. Osipów mówi, iż nie można wykluczyć, że jeśli eksperyment z dwoma wagonami z siedzeniami jak metro będzie udany, to kolejne pociągi mogą być przebudowywane w taki sposób w całości. W "eksperymentalnym" pociągu ma być więcej miesc stojących. Pociąg ma kursować w ruchu aglomeracyjnym, pomiędzy Trójmiastem a Wejherowem. Jak wylicza SKM, jeden pasażer podróżuje kolejką 20 do 30 min. Te wyliczenia dotyczą jednak całej trasy pomiędzy Tczewem a Słupskiem. Na terenie Trójmiasta ta średnia jest inna, wynosi kilkanaście minut.

Projekt "Rozwój SKM" zakłada nie tylko remont 22 składów, ale też inne inwestycje. Przed Euro 2012 obecna linia SKM ma być przedłużona o blisko dwa km. Pod wiaduktem na al. Armii Krajowej będzie wybudowany nowy przystanek Gdańsk Śródmieście. Wyremontowanych będzie też sześć peronów. W ciągu miesiąca rozpocznie się przebudowa peronów w Sopocie i Sopocie Wyścigach.

W tym pierwszym przypadku przetarg został już rozstrzygnięty, w drugim ma być rozstrzygnięty prawdopodobnie w tym tygodniu. Szefowie SKM wyłonili także wykonawcę prac projektowych niezbędnych do wyremontowania przystanku Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana. Roboty na tym przystanku przewidziane są na przyszły rok.

Przed Euro wyremontowane będą też trzy gdańskie perony, na przystankach Politechnika, Wrzeszcz i Żabianka.

źródło: Nasze Miasto

możliwość komentowania została wyłączona