Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

z kraju artykuł

Warszawa: Na Euro zbudują Dworzec Zachodni

Grzegorz Bruszewski, Metropolia Warszawska,

dodane przez kasiek007

PKP zleciły francuskiej firmie deweloperskiej Nexity budowę nowego Dworca Zachodniego. Aby inwestycja była opłacalna, powstanie też kompleks budynków komercyjnych: hotel i biurowce.
Prace rozpoczną się już w przyszłym roku, a zakończą przed Euro 2012. Zachodni, tak jak Wileński, ma być zbudowany i zarządzany przez spółkę PKP i Francuzów. Od strony zachodniej nie będzie zatem wstydu. Nie będzie za to nowego Wschodniego, bo negocjacje PKP z hiszpańską Riofisą się nie powiodły.

Na nieruchomości o wielkości 1,6 ha należącej do PKP, znajdującej się wzdłuż Al. Jerozolimskich, Francuzi postawią kilka budynków biurowych o powierzchni 50 tys. mkw. i wysokości do 10 kondygnacji. W kompleksie dworca oprócz stacji znajdą się pawilony usługowo-handlowe, miejsca rekreacyjne oraz lokalne na mniejsze biura. - Ostateczną wizję tego, jak wyglądać będzie Warszawa Zachodnia, poznamy dopiero wtedy, kiedy podpisana zostanie umowa - mówi Michał Wrzosek, rzecznik zarządu PKP.

Niebawem ma zostać zawiązana spółka, w której skład wejdą przedstawiciele PKP i Nexity. Spółka zawiadywać będzie nowym kompleksem tak jak Carrefour i PKP Dworcem Wileńskim. Państwowa spółka negocjowała z potencjalnym wykonawcą dworca od jesieni 2007 roku.

Francuska firma Nexity to ekspert od rewitalizacji centrów miast, głównie tych znad Sekwany, ale też włoskich, hiszpańskich, niemieckich czy belgijskich. Zdaniem ekspertów powinni sprostać wymaganion Polski.

Dla pasażerów nowy dworzec ma być przede wszystkim wygodny i przyjazny. Teraz kasy i hala znajdują się od strony małej ul. Tunelowej. - Ciężko tu trafić. Kiedy zacząłem studiować w Warszawie, myliłem go z dworcem PKS - mówi Artur Pawlik, student Politechniki. Obecnie podróżni muszą przejść przez długie korytarze, aby z autobusu przesiąść się na pociąg. - Budynek stanie od strony Al. Jerozolimskich, więc łatwiej będzie się przesiąść do miejskiej komunikacji - mówi Michał Wrzosek. - Skróci się też odcinek, który do tej pory podróżni musieli pokonywać z bagażem - dodaje.

PKP zapewnia, że na Euro gotowe będą hotel i nowy dworzec. Prace nad nimi rozpoczną się już w przyszłym roku. Francuzi będą też chcieli jak najszybciej wybudować budynki biurowo-handlowe. To budzi niepokój ekspertów: - Jest obawa, że firma, która bierze kredyt, zechcę najpierw wybudować powierzchnie komercyjne, które zaczną na siebie zarabiać - twierdzi Adrian Furgalski z zespołu doradców gospodarczych Tor. - PKP musi jednak być nieustępliwe i żądać wywiązania się z obietnicy równoczesnej budowy dworca - dodaje.

Na terenie kompleksu Warszawa Zachodnia w przyszłości będą też parkingi na kilkaset miejsc. PKP i Nexity jeszcze nie zdecydowały, czy będą to parkingi naziemne, czy podziemne.

Jednak nie Zachodni, ale Wschodni będzie dworcem, na którym wysiadać będą kibice. - Nie udało nam się porozumieć z hiszpańskim deweloperem Riofisa, który miał współfinansować Wschodni i go budować - przyznaje Wrzosek. Zapowiada jednak, że na Pradze realizowany będzie plan B, czyli modernizacja dworca za kilkadziesiąt milionów złotych, które pochodzić będą z budżetu państwa.

- Mam spore wątpliwości, czy państwo znajdzie pieniądze na Wschodni, bo w lipcu będzie korekta budżetu i cięcia - powątpiewa Furgalski. - Bez tych środków PKP za własne pieniądze jest w stanie wyremontować tylko perony i tory - dodaje. W tym roku PKP udało się wyremontować dwa nowe dworce - Warszawa Ochota i Powiśle. W planach jest przebudowa najważniejszej lokalnej stacji na Euro - dworca Stadion, z którego kibice będą wysiadać na Stadion Narodowy.

źródło: Metropolia Warszawska

możliwość komentowania została wyłączona